Barbacka Ridning på häst som har ryggont???

B

buddy86

jag rider en häst som spänner sej i bland och får då ont i ryggen. om jag red utan sadel, skulle detta förvärra eller förbättra? eller skulle det inte göra någon skillnad? anledningen till varför jag vill rida utan sadel är för att jag känner att det behövs fö rmin sits. tacksam för svar!
 
När hästen har ont i ryggen ska du inte sitta på den alls, men när ömheten väl har försvunnit kan du ju prova att rida barbacka. Är det sadeln som gör att hästen spänner sig borde du märka skillnad när du rider barbacka.

Det kan ju också vara något i ridningen som gör att han spänner sig? Nån speciell rörelse som ännu är för jobbig för hästen etc. Då lär det inte hjälpa att rida utan sadel...

Hästen kan ju också spänna sig för att den har ont nån annanstans, t.ex. i munnen, nacken etc.
 
ryggont

hon får inte ont i ryggen för att sadeln inte passar utan för att när hon blir stressad så drar hon upp huvudet och gör sej kort och sänker ryggen och då ligger ju sadeln helt fel när hon springer omkiring med huvudet upp i luften och ryggen sänkt. det är alltså inget fel på sadeln. anledningen till att jag vill rida utan sadel är för att jag vill förbättra min sists.
 
skulle defenitivt INTE rida barbacka på en sådan häst,utan sadeln sitter du ju direkt på ryggen..sadel har man ju för att avlasta ryggen!!

Behöver du träna sisten rid då utan stigbyglar istället
 
Har en häst som betedde sig likadant.Honom började vi rida barock på så han lärde sig att man ska gå i form på ett mjukt och behagligt sätt.Han har byggt upp helt andra muskler nu och blivit starkare i sin rygg.Sen kommer en massör var 8:de vecka och går igenom hela hästen.....hela han har blivit mindre stressad osv.Kanske värt att prova :)Lycka till
 
Re: ryggont

OJ då!! på en sån häst skulle jag inte vågra rida barbacka,, jag är lite för rädd om mina lämmar :D

tror att du ska undersöka varför hästen är stressad, många hästar blir stressade av "vanlig" dressyr, för det är ju välldigt svårt att inverka rätt med många hjälper samtidigt, och när man gör fel med en av hjälperna så vet man ju inte vilken det är!! pröva att renodla hjälperna och ge hästen en i taget..

fast det behöver ju kanske inte vara ridningen som är stress orsaken,, ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 267
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 086
Senast: LiviaFilippa
·
Utrustning Hej! Jag har en fundering, min häst har börjat få skav av schabrakkanten så har bokat tid för sadelkoll och tänkte att jag fram tills...
Svar
5
· Visningar
898
Senast: Buck
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp