Barbacka på omusklad häst

S

Silly

Min pålle har inga ryggmuskler, få jättelätt skav av sadeln (vid bakvalvet), och jag behöver öva upp min balans och sits, så jag funderar på att rida barbacka (eller hm, longergjord och fårskinn) tills vidare med undantag från träningar. Jag kommer åt mer och sitter mycket bättre och hon har gått så jäkla bra och verkat så nöjd utan sadeln.

Funderar som vanligt lite: är det skadligt att rida utan sadel hela tiden? Svettmärkena har varit jämna och fina och över en stor yta och jag använder som sagt en longergjord och fårskinn så allt ligger ju stilla mot ryggen. Hon är ju dock omusklad = ryggraden sticker upp och jag antar att den kommer utsättas för tryck. Hur illa är det? Den mesta vikten fördelas ju på rumpan och låren som ligger an mot musklerna och inte ryggraden :confused: Och jag använder fårskinn med ryggkanal och tjockt schabrak.

Vad tros?

Sv: Barbacka på omusklad häst

om hon får skav av sadeln vid bakvalvet så ligger den antagligen och gungar fram o tillbaka, och passar inge bra...
ang barbackaridning så är det ju aldrig bra o sitta direkt på ryggraden men frågan är om det finns nån sadel som ligger bra om det inte finns några muskler?? jag skulle nog köra mycket longering, tömkörning för att bygga upp och barbackaridning med tjock padd som du säger nån gång i veckan eller så. men mest jobba från marken tills hon byggt muskler så hon kan bära upp ryttaren ordentligt.

Den ständiga frågan känns det som. Jag tycker det är ok att rida barbacka en längre tid. Hellre det än att ha en dålig sadel tex!
Du övar upp din balans, det är ju toppen! Fokusera verkligen på att sitta rakt så du inte snedbelastar hästen.
Märker du att hästen trivs så fortsätt på med barbackaridandet! :)

skritta barbacka skulle jag säga är okej, om din häst är omsuklad så skulle jag gissa att den inte orkar bära upp ryggen i traven. Och gör den inte det, och om ryttaren sitter och skumpar (vet ju inte om du gör det) så sitter man ju på hästens skelett, och jag har fattat det som att det sliter väldigt mkt... Men om sadeln skaver där bak låter det som att den inte ligger bra, har sett att det blivit så på hästar som blivit fetare men fortfarande har samma sadel :smirk:

En sadel som bara ligger på bakvalvet är ju i nio av tio fall för smal.

Fast sadelns uppgift är ju att fördela trycket efter oss, så att inte fördela trycket med hjälp av en bra sadel på en omusklad häst tycker inte jag är så lämpligt.

Se till och fixa en sadel som passar, du kanske får palla upp den i början innan hon fått mer muskler.

Sen ger barbackaridning dig en urful stolsits.

Kan du inte ge hästen någon vecka med lite mindre ridning då? Man måste ju inte sitta på hästen för att få fram ryggmusklerna. Gå med hästen, tömkör och longera så den får upp sina ryggmuskler och kan gå med sadel utan att få skav. Det låter soma tt din sadel har lite för rak bom också och skulle behöva bytas ut, den kan ju faktiskt ha stor del i att hästen inte har några ryggmuskler, de trycks tillslut tillbaka om sadeln ligger illa.

Fodret också, se över det och ta en riktig muskeluppbyggnadsperiod så löser du problemet en gång för alla.

En omusklad häst ska man inte rida mycket på, oavsett barbacka eller med sadel. Den måste tränas upp från marken och med kortare ridpass så den orkar gå i rätt form hela tiden med ryttaren.

Det är inte skadligt om du rider hästen barbacka, om du sitter på ryggraden så kommer det göra så ont på dig att du kommer hoppa av. Gör det inte ont på dig sitter du inte på ryggraden.
Det man däremot ska vara försiktig med är ju om du spänner en gjord kring vojlocken. DEN kan trycka på ryggraden. Bäst är att använda en ridgjord med stoppade bossor, så ryggraden går fri, men utan att använda stigbyglar.

Men, träna din häst mer från marken, det är vad som behövs om den är så omusklad. Och när ryggen ser lite bättre ut så får du investera i en sadelprovning och en sadel som passar.

Svar till alla:

Idag har jag longerat henne och det kändes inget vidare, tog 20-30 min innan hon började balansera sig själv och jag blir så nöjig av att låta dem gå på volt varv efter varv. Hon vill inte gärna gå på en stor volt heller... I slutet funkade allt som sagt bra men vägen fram dit känns ganska slitsam.

Jag har flera gånger försökt tömköra henne men det går bajs... Ska engagera mig lite i det o se om det går att få det o funka, det är så svårt att påverka dem i bara longerlina även om de är lydiga.

Sadeln är inte perfekt men helt ok, tvärtemot vad någon skrev är den något vid och lite för svängd - pållis har en helt sjukt rak rygg! Ska prova ut en sadel i sommar så att den blir perfekt men har inte råd just nu. För övrigt är hennes vinterpäls väldigt känslig, hon har skav från skänklarna och täckt också.

Och grovfodret innehåller massor med protein så det är ingen brist på det. Hon har dock väldigt svårt att lägga på hullet. Har haft problem med en tandfraktur men den är fixad nu och man ser mer matglädje och hull på henne efter det, dock inte så mycket som jag önskar...

Av allt att dömma känns det som att det är ridningen som behöver förändras och med tanke på att hon känns mycket bättre när man rider barbacka tänkte jag att det borde ge något. Om jag rider 4 ggr i veckan, 1-2 ggr med sadel, 2-3 utan och sen longering/tömkörning/vila de andra dagarna kanske det skulle funka?

Det krävs lite teknik när man tömkör. Be någon duktig hjälpa dig eller gå en kurs! Angående longeringen - skritta en bra stund före så hon är ordentligt uppvärmd. Ta en promenad i det fina vädret! :) När jag jobbade upp musklerna på min under en igångsättning gick jag mycket promenader i skogen så hästen fick klättra och lyfta på benen ordentligt.

Min pålle har inga ryggmuskler, få jättelätt skav av sadeln (vid bakvalvet), och jag behöver öva upp min balans och sits, så jag funderar på att rida barbacka (eller hm, longergjord och fårskinn) tills vidare med undantag från träningar. Jag kommer åt mer och sitter mycket bättre och hon har gått så jäkla bra och verkat så nöjd utan sadeln.

Funderar som vanligt lite: är det skadligt att rida utan sadel hela tiden? Svettmärkena har varit jämna och fina och över en stor yta och jag använder som sagt en longergjord och fårskinn så allt ligger ju stilla mot ryggen. Hon är ju dock omusklad = ryggraden sticker upp och jag antar att den kommer utsättas för tryck. Hur illa är det? Den mesta vikten fördelas ju på rumpan och låren som ligger an mot musklerna och inte ryggraden :confused: Och jag använder fårskinn med ryggkanal och tjockt schabrak.

Vad tros?

Min häst är enormt känslig, och han fick stora stora skav av sadeln från bakvalvet (sadeln är INTE för rak elr för lång). Skaven försvann direkt när jag använde fårskinnspad mot ryggen vid ridning.

Tog lite bilder på henne, hon har ju mer muskler nu än när vi köpte henne men det är fortfarande en bra bit kvar tills hon är "färdig".

Haft henne några dagar

Nu:
Lite lustig bild
Ett stycke häst
Ett stycke hästrumpa

5_1208592734.jpg

Kanske lite lättare att avgöra om det går för sig med barbackaridning,
Skavet syns lite oxå, de större mörka fläckarna.

Senast ändrad av en moderator:

En sadel som bara ligger på bakvalvet är ju i nio av tio fall för smal.

Fast sadelns uppgift är ju att fördela trycket efter oss, så att inte fördela trycket med hjälp av en bra sadel på en omusklad häst tycker inte jag är så lämpligt.

Se till och fixa en sadel som passar, du kanske får palla upp den i början innan hon fått mer muskler.

jag rider minsann min häst jätte mkt barbacka,för hon trivs med det!och jag har minsann inte fått ngn ful sits!

då kanske du ska lära dej att rida barbacka så får du ingen kass sits..men rider man fel så är de lätt att man får de.

TS:
de är inga som helst problem att rida barbacka även på omusklade hästar sålänge man sitter rätt.
rid barbacka tills hästen fått musklerna och köp sen en sadel som passar.

Senast ändrad av en moderator:

Ursprungligen postat av Blandrastik

Då kan juh du uppenbarligen inte rida barbacka.
Man kan sitta på ett korrekt sätt även om man inte har en sadel.
Det handlar om träning och balans inget annat.

Min häst har jag lite samma problem med eller rättare sagt jag har ingen sadel som passar p.g av att hon varit skadad och haft vila i ett halv år. Så jag rider nästan bara barbacka det som är fördelen är att (i mitt fall) då kan hon muskla sig utan att sadeln påvärkar. För först så när jag skulle börja sätta igång henne lånade jag en sadel som satt jätte bra när hon inte hade några muskler alls men så fort hon började bygga blev den trång. Så då började jag rida barbacka. Jag rider inga långa turer utan bara korta så hon orkar jobba med ryggen jag har ganska bra balans och hon trivs jätte bra utan sadeln.
Jag är helt över tyggad om att så länge hästen jobbar med ryggen och man inte sitter och skumpar på hästens ryggrad så är det inte skadligt.

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 119
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har en s.k. barbacka/fårskinns sadel här hemma som jag ännu inte har hunnit testa att rida i. Dock ser den gudomligt skön ut :love: Det...
Svar
4
· Visningar
895
Senast: angsmark
·
T
Utrustning Har senaste tiden märkt att min häst går 100 gånger bättre och trivs mycket bättre utan sadel än med. Jag är dessutom en utav dom som...
Svar
16
· Visningar
1 475
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur