Bara VW som fuskat med dieselbilar?

tanten

Trådstartare
Ingen har väl undgått skandalen med det manipulerade motorerna.

Nu undrar jag - som kör en miljöklassad Peugeot - om det kan vara så att det är ett mer allmänt fenomen? Är alla vi som kör bränslesnåla dieslar lurade? Kanske lämnar jag ett giftmoln bakom mig när jag är ute och kör.

Jag som varit så nöjd med låga utsläpp och låg förbrukning...

Mercedes har tydligen också slirat lite på sanningen enligt motortidningar, så det lär inte vara ett isolerat märkt, tyvärr :(

Alla gör så, det är allmänt känt. Dock har väl VW tagit i lite väl mycket. Men nog är det lite intressant varför det slog till mot just VW och just nu...

Ingen har väl undgått skandalen med det manipulerade motorerna.

Nu undrar jag - som kör en miljöklassad Peugeot - om det kan vara så att det är ett mer allmänt fenomen? Är alla vi som kör bränslesnåla dieslar lurade? Kanske lämnar jag ett giftmoln bakom mig när jag är ute och kör.

Jag som varit så nöjd med låga utsläpp och låg förbrukning...

Det är branschstandard, vittnesmål från insidan. Jag har bara väntat på nästa och nästa offer för bilan.... Det VW gjort med 40 ggr skillnad kan dock vara unikt.

Alla gör så, det är allmänt känt. Dock har väl VW tagit i lite väl mycket. Men nog är det lite intressant varför det slog till mot just VW och just nu...

Det låter på dig som om det är allmänt accepterat att föra myndigheter bakom ljuset. Vad har du för belägg för det?

Vad är branschstandard? Innebär det att hela branschen är mer eller mindre kriminell? :eek:

Nej, bara att man trimmar motorerna för att klara kraven och samtidigt vill ha nöjda kunder som tycker om motorerna i sin vardag. Man upptäcker att det pågår ett test och trimmar några parametrar. Kriminellt ?

Det gäller dessutom inte bara avgastester.... Blir intressant att följa.

Nej, bara att man trimmar motorerna för att klara kraven och samtidigt vill ha nöjda kunder som tycker om motorerna i sin vardag. Man upptäcker att det pågår ett test och trimmar några parametrar. Kriminellt ?

Det gäller dessutom inte bara avgastester.... Blir intressant att följa.
Precis som sjoberga säger är det här inga som helst konstigheter egentligen.
Jämför med elitidrott på den allra yppersta nivån. För att kunna hävda sig där måste man ta hänsyn till varje liten regel, och utnyttja den för att bända och vända till sin egen fördel - men samtidigt åtminstone inte vara på fel sida gränsdragningen mellan rätt och olagligt.

I det här fallet har vi en avgastest som är väl känd av industrin. Den är av någon anledning inte lik verklig körning. Självklart gör alla fabrikanter som vill vara bäst sitt yttersta för att få strålande testresultat - vilket inte nödvändigtvis behöver vara lika med att allt är lika perfekt även under verklig körning. Det sista är ju vad kunden och samhället vill ha.
Men varför mäter man inte på det då..?

http://www.theguardian.com/environm...llution-in-real-driving-conditions-tests-show

Självklart är det kriminellt. Men jag är mest chockad över den kliniska frånvaron av moral, ansvarskänsla och samvete gentemot miljö och de människor som dött till följd av att 11 miljoner bilar (so far) har haft felaktig rening. Hur tänker biltillverkarna där? Bilkund = människa med ett värde. De som dog till följd av sjukdomar i luftvägarna är bara ointressanta siffror i statistiken? ... och om nu detta har varit allmänt känt, varför har inte en enda insider gått till myndigheterna och avslöjat detta tidigare?

... och om nu detta har varit allmänt känt, varför har inte en enda insider gått till myndigheterna och avslöjat detta tidigare?
http://arstechnica.com/cars/2015/10...ating-scandal-has-a-long-complicated-history/

"And the EPA's rules and testing procedures are complicated enough that automakers have argued in the past that their defeat devices were legal because they solved performance problems on a car model while allowing it to pass the federally mandated tests."

Självklart är det kriminellt. Men jag är mest chockad över den kliniska frånvaron av moral, ansvarskänsla och samvete gentemot miljö och de människor som dött till följd av att 11 miljoner bilar (so far) har haft felaktig rening. Hur tänker biltillverkarna där? Bilkund = människa med ett värde. De som dog till följd av sjukdomar i luftvägarna är bara ointressanta siffror i statistiken? ... och om nu detta har varit allmänt känt, varför har inte en enda insider gått till myndigheterna och avslöjat detta tidigare?
Varför har vi gift i maten? Bara pengarna flödar verkar många inte ha någon skam i kroppen öht.

http://arstechnica.com/cars/2015/10...ating-scandal-has-a-long-complicated-history/

"And the EPA's rules and testing procedures are complicated enough that automakers have argued in the past that their defeat devices were legal because they solved performance problems on a car model while allowing it to pass the federally mandated tests."

Om det vore ursäktande, varför har Wolkswagen inte använt det argumentet? De har ju utan omsvep erkänt att de faktiskt brutit mot reglerna och har avsatt pengar för att kompensera.

Varför har vi gift i maten? Bara pengarna flödar verkar många inte ha någon skam i kroppen öht.
Ja, varför skulle just bilindustrin stå över alla andra industrier i moral, ansvarskänsla och samvete?
Det är bara när någon får byxorna neddragna som sån't här blir ett problem för någon random tillverkare av vadsomhelst.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka