Bara undrar om avel

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Smilla96
  • Startdatum Startdatum
S

Smilla96

Jag är HELT grön på det här med avel, har hållt på med hästar i 13 år men har aldrig tänkt tanken att ta föl förrän nu.
Jag kan ingenting om den här biten, var till och med tvungen att googla för att ta reda på hur länge ett sto går dräktigt....på den nivån är det.

Till saken.
Jag har ett sto som är född 1996. Hon har skadat sitt förstärkningsband och jag vet inte om hon kommer att bli helt bra, veterinären trodde ändå att det var god prognos men det kommer att ta tiiiiiid....
Jag skulle inte tro att hon haft föl förut och nu är jag väldigt sugen på att betäcka henne, jag kommer givetvis rådfråga med vet också.
Är hon för gammal? Är det svårare för dom att föla i den här åldern om de inte haft föl förut? Risker chanser?

Någon som har nåt bra boktips om det här med att betäcka, ta föl och fölning. Jag vill gärna läsa så mycket jag kan nu innan. Det blir ju inte aktuellt med betäckning förrän 2009 så jag vill kunna förbereda mig.

Sv: Bara undrar om avel

Böcker finns men tyvärr så kommer jag aldrig ihåg vad de heter. Men det kommer du säkert att få svar på av andra.
12 år är ingen ålder på ett sto när det gäller avel. Så det är inget problem alls. Men för din egen del kan det vara bra att göra en veterinärundersökning och kolla så att hon har normala ägglossningar och inga infektioner. Sådan undersökning görs när stoet brunstar. Kan bli väldigt dyrt att inte göra det först. Beroende på vilken ras ditt sto tillhör så kan det vara väldigt stora kostnader med betäckning/seminering.

Jag kan rekomendera boken Att bli med föl. Kommer inte i håg vem som har skrivit den, men ges ut av Ica förlaget.
Den var min bibel när jag fick min fölunge. Tar upp allt från brunst till fölning.
Tycker inte heller att ditt sto är för gammal.

Tycker också att boken, att bli med föl är en alldeles förträfflig bok att ha till hands.

Kan dessutom ge dig tipset att söka upp en uppfödare i närheten och be att få vara med under våren för att se hur det går till med fölningar, vak, strul m.m, ju mer kött på bena man har av det verkliga livet desto lugnare blir man när det verkligen är dags för den egna märren. Lycka till med ditt sto och hoppas allt går bra för er. //sorbisen

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 982
Avel Okej. Mitt sto 10 år inseminerades i våras med fryst. Haft föl tidigare. Ringde till stationen och frågade vad dom tyckte och dom sa att...
4 5 6
Svar
113
· Visningar
8 487
Senast: em-pirre
·
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 873
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 456
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd