Bara stannar

Sv: Bara stannar

Hur går det för dig??
Jättekul med fler ardennerfolk :-)
Jag tycker att det låter jättebra att han flyttar sig för din röst! Ibland kommer dom ju bara på dumma ideér. Ibland tror jag t.o.m att dom förstår hur stora och tunga dom är och testar bara lite för att bevisa för sig själva att dom är det..haha.
Berääta hur det går med morotstricket. När han stannar så ta fram moroten och visa den. Gå något steg framåt med den och låt honom komma ikapp för att försöka snappa åt sig den....

Jodå det har faktiskt gått bra i 2 dgr i rad "ta i trä".. Han har liksom bara gått, fattar inte någonting alls. Han har stannat varenda dag som jag har tagit ut honom, men inte de senaste 2 dgr. Så måste få berömma min duktiga pojke ;). Fast ja, imorgon vet man juh inte vad som händer haha..
Tror också att de är för smarta ibland haha. Har inte behövt testa med morot ännu, men berättar så fort jag testat det. Ska tömköra honom för första gången på lördag :) :).
Har du många ardennrar?

Går att typ "putta" honom så han snubblar till något steg, men där står han sedan..

Men du ska ju inte "putta"....:confused:

Du vet säkert hur jag menar att du ska göra, men jag förklarar i alla fall:
Ta tag i sidostyckena precis ovanför nosgrimman, ett sidostycke i var hand. Flytta huvudet åt sidan så att halsen böjs. Så fort hästen tar ett steg med bakdelen åt motsatt håll, håll där. Vill du ha flera steg åt sidan kanske du måste böja lite till ,eller bara hålla där du är. När du fått så många steg du vill ha, låt hästen räta ut halsen.

Jag har sett det här göras på många hästar av olika slag, bl.a. på en stark och envis ardenneråring (första gången det gjordes), och det funkar på ALLA. Garanterat.

Jodå det har faktiskt gått bra i 2 dgr i rad "ta i trä".. Han har liksom bara gått, fattar inte någonting alls. Han har stannat varenda dag som jag har tagit ut honom, men inte de senaste 2 dgr. Så måste få berömma min duktiga pojke ;). Fast ja, imorgon vet man juh inte vad som händer haha..
Tror också att de är för smarta ibland haha. Har inte behövt testa med morot ännu, men berättar så fort jag testat det. Ska tömköra honom för första gången på lördag :) :).
Har du många ardennrar?

Han måste ha kännt på sig att du var påväg att lura honom :rofl:
Jag har 2 ardennrar nu. Den lilla håller också på att köras in nu och tömkörs nu. Hon har dock inte förstått hur man svänger än. Men hon är som ett föl i huvudet men har en kropp som en 6-åring!
Vi tar det lugnt så får vi se om poletten trillar ner!:bump:

Jag har två a-ponnyer som har stannat ibland. Jättepinsamt!! Men det var mest i början. Plus sista tiden av dräktigheten. Dom ville bara inte ut och gå. Det har blitt bra nu annars.

Efter att ha läst denna tråd så börjar jag bli lite fundersam på ardennrar. Ardenner har alltid varit en drömhäst och min plan är att jag ska lära mig köra ordentligt med mina små först och sen köpa en ardenner. Har alltid drömt om en lugn, stark, modig och lites småseg bjässe men klarar jag av en sådan bjässe som stannar.. :crazy::eek:

Hur tror ni det skulle fungera? Var för ett år sen väldigt ny på det där med att hantera hästar men känner mig mycket säkrare nu och man lär ju sig nytt hela tiden.. Är ardennrar bara för de om vuxit upp med hästar eller kan man lära sig att hantera en?

Han måste ha kännt på sig att du var påväg att lura honom :rofl:
Jag har 2 ardennrar nu. Den lilla håller också på att köras in nu och tömkörs nu. Hon har dock inte förstått hur man svänger än. Men hon är som ett föl i huvudet men har en kropp som en 6-åring!
Vi tar det lugnt så får vi se om poletten trillar ner!:bump:

Mysigt med 2 ardennrar =).
Morotstricket fungerar inte, han va "bra" i 2dgr, men nu har han börjat igen o bara stannar, lockat med pellets och morötter. Men icke, han går ca 5-6steg sedan tvärnitar han. Handlar säkert bara om ledarskap, men hur länge ska han hålla på. Ja får in han i hagen till slut iaf, så ja har ju "vunnit". Men det tar ca 15-30min varje gång. En aning tröttsamt :crazy:

. Plus sista tiden av dräktigheten. = Förstår att hon inte ville gå ut sista tiden på dräktigheten, de är rätt tunga då och har det jobbigt!.

Hur tror ni det skulle fungera? Var för ett år sen väldigt ny på det där med att hantera hästar men känner mig mycket säkrare nu och man lär ju sig nytt hela tiden.. Är ardennrar bara för de om vuxit upp med hästar eller kan man lära sig att hantera en?[/QUOTE]

Om du bara hållt på med hästar omkring 1 år så rekommenderar ja inte dig att skaffa en ardenner. De är starka och man bör veta vad man håller på med.
Men det där med att de stannar, tror inte ja är direkt vanligt. Har hållt på med ardennrar i ca 6år och har inte stött på någon som stannar förrens ja skaffade en egen :D. De är oftast väldigt lugna, stabila och coola.
Har du hållt på något med ardennrar?

Du vet säkert hur jag menar att du ska göra, men jag förklarar i alla fall:
Ta tag i sidostyckena precis ovanför nosgrimman, ett sidostycke i var hand. Flytta huvudet åt sidan så att halsen böjs. Så fort hästen tar ett steg med bakdelen åt motsatt håll, håll där. Vill du ha flera steg åt sidan kanske du måste böja lite till ,eller bara hålla där du är. När du fått så många steg du vill ha, låt hästen räta ut halsen.

Hur gör man sedan då???. han flyttar sig så många steg jag vill ha när ja böjer halsen, men han går inget framåt. Han vet mycket väl vad jag vill, han bara trilskas med mig. När jag gör så som du skriver så som sagt flyttar han steg åt sidan sedan vägrar han röra sig framåt och böjer ja åt andra hållet, ja då flyttar han steg åt det hållet. Men går inget steg framåt......

Hur gör man sedan då???. han flyttar sig så många steg jag vill ha när ja böjer halsen, men han går inget framåt. Han vet mycket väl vad jag vill, han bara trilskas med mig. När jag gör så som du skriver så som sagt flyttar han steg åt sidan sedan vägrar han röra sig framåt och böjer ja åt andra hållet, ja då flyttar han steg åt det hållet. Men går inget steg framåt......

Om du flyttar honom ett halvt varv runt då, så han står med baken åt det hållet som du vill gå, och sedan backar honom genom att trycka grimmans nosrem mot nosryggen?
Backa några steg och sväng sedan ett halvt varv runt igen och prova framåt?

Oftast brukar det ju hjälpa om man får någon sorts rörelse i benen, håll på och flytta bakdel och backa tills han går fram helt enkelt, så att gå fram blir det lättare alternativet.

Om du flyttar honom ett halvt varv runt då, så han står med baken åt det hållet som du vill gå, och sedan backar honom genom att trycka grimmans nosrem mot nosryggen?
Backa några steg och sväng sedan ett halvt varv runt igen och prova framåt?

Oftast brukar det ju hjälpa om man får någon sorts rörelse i benen, håll på och flytta bakdel och backa tills han går fram helt enkelt, så att gå fram blir det lättare alternativet.[/QUOTE]

Jag har tesat att backa honom t om hela vägen till hagen. Men han är för "smart" för det. Han stannar efter ett tag o vägrar.
Ja har testat att flytta bakåt, sidan. snurra mm hur länge som helst, men han struntar i att gå framåt.
Hopplöst fall ???:confused:

Har det hänt honom något illa i stallet?. Asså kan va vad som helst så att han förknippar stallet me obehag..
Har inte läst tråden som du skrev ditt problem i så.. Är han likadan när du har sällskap med in i stallet?, tänkte om han är lite nervös att va ensam. Ena min häst är sådan, går kanppt att va i stallet med henne.. hmm knepigt med hästar när de får för sig saker...
Jadu, alltså första gången hade vi spånskivor under spånet i spiltan och då råkade han halka på dom, men då satte vi ist fast han i stallgången, men där har det inte hänt något obehagligt vad jag kan komma på! confused:
Mjo, vi har testat att ta in en annan häst i stallet före men han vägrar ändå.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 101
Senast: MiniLi
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 923
Senast: Svartkatt
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka