Bara sko fram eller runt om? För/nackdelar?

Kassiopeja

Trådstartare
Har en rätt nyligen inriden häst som har gått oskodd i stort sett hela sitt liv, utom de perioder på vintrarna då det blivit FÖR halt även i hagarna. Nu är hon skodd med broddade guldskor och på onsdag kommer hovis för att "byta däck på kusarna". Funderar då på om jag ska ta av skorna igen (som jag alltid gjort tidigare) eller om jag ska låta henne ha skor året om nu när hon iaf rids hyfsat regelbundet?

Vet ju också att det finns rätt många som väljer att bara sko fram och vill nu därför få veta så många för- och nackdelar med att bara sko fram som möjligt?

Tre fakta som kan hjälpa er till vettiga förslag:
1) Hästen har ALDRIG varit hovöm tidigare när hon har varit oskodd.
2) Hästen har inte ridits mer än väldigt sporadiskt före denna vår, nu rids hon 3-4 ggr/vecka, ca 30-45 minuter, Hon rids mest rakt fram på blandade underlag (men det blir rätt mycket grusvägar så det får man också räkna in).
3) Hästen kommer troligtvis bli riden mindre ofta över sommaren eftersom jag ska åka iväg och jobba på annan ort, jobbar då 7 dgr och är ledig 3-4 dgr från maj - aug. Planerar dock att åka hem och träna hästen under mina lediga dagar, men det kanske inte precis blir ridning varje pass, troligare vartannat.

/JES
hoppas på hjälp... :bow:

Sv: Bara sko fram eller runt om? För/nackdelar?

Sko gör man ju bara när inte något annat funkar. Funkar din häst oskodd...varför inte ha den oskodd ? Halvskoning brukar ju vara till den fördelen att: en häst sällan blir ömfotad bak...Den mesta kroppsvikten vilar ju fram. Alltså kan man gott och väl bara halvsko om man så vill. MEN mitt råd är att: Sko inte, den klarar ju uppenbart utan problem att inte ha skor...så varför då sko ?

För att jag oroar mig för att hon inte kommer att funka lika bra oskodd nu när jag RIDER henne, kanske? Det är ju det som hela frågan handlar om för mig... Det här är alltså INTE en tråd om barfotagång vs skoning. Jag är FÖR att sko runt om på hästar som rids regelbundet, egentligen, men jag är inte för att springa och leta tappskor och inte heller är jag för att betala för skoningar som är onödiga och spelar kvitta för hästens välfärd.
(I know, I know, just call me craaazy... :D )

/JES

Prova att ha henne utan skor först då, blir hon hovöm lyfter du luren och ringer hovis ;)

På många hästar som är hovöma räcker det med att sko fram, som mynta sa så ligger (tror jag) 60% av kroppsvikten på framdelen. Jag har skott mina dräktiga ston endast fram ibland sommartid då det varit mycket hårt och grusigt på vägarna. Annars går de barfota året om.

Det finns en risk att det inte fungerar lika bra oskott nu, eftersom du har två saker som krockar - en omställning igen till barfotahov, samt att du nu rider henne mer 'ordentligt'. V är ju lite som din, man har kunnat ta av/på skor 'hur som helst' utan att han reagerat, men inte nu.

Att sko fram brukar ta bort det värsta av ev ömhet, MEN man kan om hästen är öm runt om få problemet att hästen är mer benägen att bli framtung, den vill inte flytta vikt bakåt (vilket vi som ryttare ju vill) eftersom det ömmar där.

Men enda sättet att VETA är att prova, så endera skor du av och provar, men bereder dig på att du kan få ge det två månader innan du kan säga säkert om hon kan gå barfota eller ej, du har ju en omställningsperiod. Eller så tar du av, provar och ömmar hon slår du på skor för att kunna rida och slippa omställningsperioden.

Eller så skor du av men skor på fram om det inte fungerar oskott och ser hur det fungerar. Eller skaffar 'tofflor'.

Det är som sagt jätteolika hur de fungerar, och jag blev lätt förvånad när mina båda ömmade som sagt, och utan att de ens red. Jag löste det ju på lite olika sätt.

Men eftersom du ska rida som du ska i sommar pga jobbet så om du VILL ha barfota så gör som jag med V, sko av och låt vara barfota i hagen, och där det går. Och ömmar hon vid ridning/på visst underlag så har tofflor där?

Kruxet både du och jag har är ju det att vi skor på, och av, och så på igen för nästa vinter, så har man otur så hinner hovarna aldrig riktigt ställa om fullt ut till barfota.

men gör som du vill är egentligen mitt svar, dvs vill du prova eller ej? Men iom hur det kommer blimed ridningen så skulle jag rösta för barfota och tofflor, men det finns ju en ekonomisk aspekt i det med...

Håller en tumme det går bra att plocka av dem så du kan ha henne barfota utan problem dock =)

Om du rider henne mycket på grus så kanske det sliter sönder hoven. Med skor på så skyddar det ju lite bättre. Om du vet att det blir mycket ridning så skulle jag ha skor på alla fyra. Men blir det lite då och då så kan det räcka med i fram.

När jag skaffade mitt kallblods travar sto så testade vi att ha oskott, för hon hade haft det innan i hagen och klarat att gått barfota i skogen. Men vi red mycket på olika underlag så hon började öma. Då satte vi på i fram först och red så ett tag. Men vi fick sätta på i bak också för hon började öma där med.

Men testa dig fram och se hur det går för er. Fråga också hovslagaren vad han tror. Men jag förstår att det är en kostnad som man vill komma i från ibland.

Becca85 skrev:
Men jag förstår att det är en kostnad som man vill komma i från ibland.
För mig är det inte så mycket en kostnad faktiskt som att jag tycker att hon har gått utan skor nu i sju år av sitt liv, utom några korta vintersekvenser, så om det GÅR så skulle jag gärna ha henne oskodd tills vi kommer till så mycket ridning (eller närmar oss tävling skulle jag vilja skriva, men Murphy har ju ögon och öron överallt, så det vete fasen om man törs? :cool: ) så att hon måste skos.
Lutar iaf åt nu att jag skor av och testar. Funkar det inte så skor jag på igen, så enkelt är det ju.

/JES

Men du kan ju inte börja oroa dig INNAN du testat ?? Funkar inte hästen oskodd, ja då är det väl bara att slänga på skor igen.

Varför inte skaffa ett par boots som du kan använda om hästen trots allt börjar ömma??
För trots allt så mår ju hoven bäst av att vara oskodd..

Mynta2 skrev:
Men du kan ju inte börja oroa dig INNAN du testat ?? Funkar inte hästen oskodd, ja då är det väl bara att slänga på skor igen.
Kom också fram till det till slut och kommer helt sonika att testa dra av dem imorgon. Vet att man inte ska ta ut problem i förskott heller, men om man har haft det som jag har med hästarna med diffusa problem hit och dit i FEM ÅR nu, så KAN man oroa sig innan, trooo mig. :smirk:

/JES

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: malumbub
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 101
Senast: super
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 869
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 016
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna