Kassiopeja
Trådstartare
Har en rätt nyligen inriden häst som har gått oskodd i stort sett hela sitt liv, utom de perioder på vintrarna då det blivit FÖR halt även i hagarna. Nu är hon skodd med broddade guldskor och på onsdag kommer hovis för att "byta däck på kusarna". Funderar då på om jag ska ta av skorna igen (som jag alltid gjort tidigare) eller om jag ska låta henne ha skor året om nu när hon iaf rids hyfsat regelbundet?
Vet ju också att det finns rätt många som väljer att bara sko fram och vill nu därför få veta så många för- och nackdelar med att bara sko fram som möjligt?
Tre fakta som kan hjälpa er till vettiga förslag:
1) Hästen har ALDRIG varit hovöm tidigare när hon har varit oskodd.
2) Hästen har inte ridits mer än väldigt sporadiskt före denna vår, nu rids hon 3-4 ggr/vecka, ca 30-45 minuter, Hon rids mest rakt fram på blandade underlag (men det blir rätt mycket grusvägar så det får man också räkna in).
3) Hästen kommer troligtvis bli riden mindre ofta över sommaren eftersom jag ska åka iväg och jobba på annan ort, jobbar då 7 dgr och är ledig 3-4 dgr från maj - aug. Planerar dock att åka hem och träna hästen under mina lediga dagar, men det kanske inte precis blir ridning varje pass, troligare vartannat.
/JES
hoppas på hjälp...
Vet ju också att det finns rätt många som väljer att bara sko fram och vill nu därför få veta så många för- och nackdelar med att bara sko fram som möjligt?
Tre fakta som kan hjälpa er till vettiga förslag:
1) Hästen har ALDRIG varit hovöm tidigare när hon har varit oskodd.
2) Hästen har inte ridits mer än väldigt sporadiskt före denna vår, nu rids hon 3-4 ggr/vecka, ca 30-45 minuter, Hon rids mest rakt fram på blandade underlag (men det blir rätt mycket grusvägar så det får man också räkna in).
3) Hästen kommer troligtvis bli riden mindre ofta över sommaren eftersom jag ska åka iväg och jobba på annan ort, jobbar då 7 dgr och är ledig 3-4 dgr från maj - aug. Planerar dock att åka hem och träna hästen under mina lediga dagar, men det kanske inte precis blir ridning varje pass, troligare vartannat.
/JES
hoppas på hjälp...