bära sig och ta förhållningar *långt*

Mirre

Trådstartare
Hej!
Lägger det här eftersom jag vill träna honom till westernhäst.
Har en nordis som jag har ägt i ca: 3 månader nu.
Han e supersnäll och toppen på alla sätt och vis.
Jättelätt och hantera och väldigt väluppfostrad.
men hehe när man rider honom så hmm vill han inte riktigt acceptera förhållningarna. Han ökar istället :crazy:
Fast det går ju att stå honom och sakta ner utan att man måste dra såå mycket (tack och lov för det) Men vill kunna ge så mjuka förhållningar så möjligt. Men e mest mitt eget fel just nu, han har stått bra länge :o Lixom inte haft nånstans och rida där han inte halkar och snubblar.

Men nu så kan vi alla fall rida på grusvägarna. :D
Red honom idag, gick bra men det var samma problem som vanligt. När vi skrittat ut från gården började han trava, inte så snabbt men var tvungen att "vända in" huvudet på honom för att kunna sakta av. som för att vända typ. (fick naturligtvis eftergift direkt då han saktade av och massor med beröm) men sen var det lika igen.

Vill som sagt inte ta för mycket i honom. Då stressar han upp sig höjer upp huvudet och springer. Vill inte säga att han sticker direkt men hehe e ju bra om man hinner ge honom hjälperna först :D Och om han inte springer när han själv vill :crazy:

Nån som har nå bra tips på vad jag kan göra?
har just nu bara grusvägar och rida på. Lite jobbigt men.
Dom e rätt så smala. Föröker och ta och ge lungt och kjukt i tyglarna och prata lugnande med honom, och det lyssnar han till viss del på. Kan i alla fall hålla relativt kontrollerat tempo då :D

Rider honom på sidepull vilket funkar väldigt bra, han börjar förstå mer och mer vad det handlar om.
Red med bett förut, men det om något stressar honom.
Han har väldigt dåliga erfarenheter av det, då lägger han
över tungan, kör upp huvet och springer, för att han förväntar sig att det ska göra ont.
(haft ryttare som sågat som fasen med korta korta tyglar och skarpa bett :mad:)
{5063d5d1-666f-4d55-8bcf-0cc0d4cf6a85}.jpg

herman med fd äg

E likadant i gallopen,(har tänkt och vänta med den tills traven går lungt men har inte riktigt lyckats med det)
Vet att jag måste få honom att lyssna på mig även från ryggen (på marken funkar det jättebra) men vet inte riktigt hur.

Hur ska jag få honom att bära sig mer?
Just nu e hans form inte så lysande nej :o :D
Nåt bra tips? Hur träna in jogg istället för kuta kuta trav? :D Han har väldigt mjuka sköna gångarter :)

först måste jag bara säga att han ser väldigt fin ut!!

hade inte du hittat en tränare för ett tag sen?

nåväl.

bakdelen är hästens motor. Om man får kontroll över den så har man kontroll över hästen, enkelt uttryckt.
En häst som bara ligger på har oftast inte bakdelen med sig, utan det är framdelen som "drar" hästen framåt (framtung).
En bra första övning är att jobba loss innersidan först. Få hästen att slappna av, gå långsammare och söka sig framåt/neråt, men så småningom samtidigt styra bakdelen till rätt plats så att den blir drivande in under hästen.

Men för att få till en bra ridning behöver du ha tillgång till ridbanan/hage/gärde eller annan öppen plats där du kan lägga volter. Och gärna en instruktör som kan visa dig bra övningar, hur du utför dem och korrigera dina hjälper tills du gör rätt. :)

Var på en clinic när John Moore red en stressad f.d. travare. Han använde sig av något som jag tror väldigt mycket på. Det går INTE att kontrollera hästens bakdel med tyglarna. Det är skänklarna som gäller. Mycket volter och därifrån flyttar man ut hästen ofta.
Att försöka hålla emot i hästens mun när han blir stark får ju bara motsatt effekt = framtung och mer stark.
Lyft handen och måste du ta i honom så gör fårhållningar uppåt så du får upp bogarna. Och så mycket skänkel.
Det är dit vi strävar, att få samligen med hjälp av skänkeln.
Försök att sakta av genom att GE honom tygel och att du själv slappnar av, tänk skritt. Det kommer ta tid innan han förstår, det är ju ett helt nytt sätt för honom.

Lycka till

en stressad häst går med högt huvud och spänd överlinje. Att rida med hög innerhand ger då inte effekten att hästen höjer bogen (det gör det bara på en avslappnad häst) utan istället att hästen spänner sig mer. Istället bör man rida med låg hand och så fri tygel som möjligt.
Och som sagt, få kontroll över bakdel och tempo med innerhand och innerskänkel. När hästen väl är avslappnad kan man börja bry sig om formen, inte förr.

tack för svaren båda två :)
Lina: Jo hade det och först lät det jättebra men har inte tillgång till ridhus(inte förräns om en månad ung) och Herman är inte direkt lätt och lasta :crazy: så har itne kunnat åka till något. Och då var hon inte intr :confused:
Men ska flytta till annat stall om en mån och kan då rida till ridhus. (john Moore är där lite då och då också så tänkte ta med Herman dit då)
Hur menar du med att jobba loss innersidan? Mycket volter i båda varven alltså?

höstmåne:Oki, tack för tipset, ska tänka på det :)
Får satsa på volter och rida med benen. :)

Nu chansar jag på att han är en kbl travare och travkörd.

Travarna körs med mkt stöd på bettet. Så därför kan din häst ta en förhållning som du tänkt ska bli en temposänkning som ett kommando för att öka traven. Då är det bättre att rida med slack i tygeln. Använd rösten ist när du vill öka/sakta tempot.

Är hästen väldigt stressad så skulle jag ta det väldigt lugn tills den lugnat ner sig, skrittat helt enkelt. Funkar saker och ting inte i skritt så brukar de inte funka i trav heller, för att inte tala om galopp.

du gissar helt rätt :D
Jo har tänkt det men brukar oftast inte bli skritt särskilt länge. Får sitta och vända honom runt hela tiden i så fall.
Men så fort han går rakt igen så springer han :confused:
Vore ju kul och kunna få honom och sakta av även på rakt spår nån gång, med tanke på att det inte alltid finns plats att vända på.

kan tilläggas att han lyssnar jättebra på rösten från marken men inte från ryggen. :confused:
Fattar inte vad det beror på

Du tränar alltså voltstart med honom? :D

Har du något slags äng, hage, ridbana el stallplan där du skulle kunna hålla till och rida? Om det finns en bit bort kan du ju leda hästen dit och sitta upp först på plats sas.

Jag skulle absolut träna skritt med hästen och inte trava el galoppera förän han kan gå lugnt och fint i skritt. Jag skulle rida mycket ridvägar, volter och slalom mellan koner för att han ska börja tänka på annat än springa fort rakt fram. Första tiden när jag mer seriöst började rida mitt vbl så red jag i princip bara på volt och tränade på att hon skulle ge efter på tygeln.

Hur är hästen att köra? Om det känns som att han behöver springa av sig nån gång under skritträningen så skulle jag hellre låta honom springa av sig i vagn än under sadel. Det för att skilja på saker och ting.

nej tränar inte voltstart. :D
Har ingen sele åt honom så köra är inte och tänka på.
Har ingen vagn heller. Tömkör honom och då e han som vid ridning, fast möjligt lite lugnare.

Lägg in tömkörning och promenader vid hand i träningen så ska du se att han kommer att lugna sig. Det har iaf funkat på min häst.

Såg din tråd på ridning, att låta dem springa tills de tröttnar och sedan driva på dem brukar tyvärr inte funka på hästar som är som din. :crazy:

du har fått en hel hög med bra tips men jag kan bara tillägga att du verkligen borde kolla igenom hästen så att han inte springer undan smärta!

kan tilläggas att han lyssnar jättebra på rösten från marken men inte från ryggen. :confused:
Fattar inte vad det beror på

det är inte så ovanligt som man tror! ta ut veterinär i första hand för grundlig koll eller ev. equiterapeut/massör, kanske även sadelmakare?

och är han verkligen tillräckligt musklad för det arbete som du kräver? ger du diffusa signaler?

det jag kan råda är som sagt veterinär och sen om pollen e fit for fight en duktig ryttarvän eller tränare som kan se allting utifrån och hjälpa er på vägen. ;)

lycka till! :)

Håller med Cilva,rid massor i skritt!Långa skritturer på lång tygel i skritt,kanske göra någon skänkelvikning/öppna/sluta/samling en pytte bit och sedan fortsätta skritta lugnt.

Har själv en kbl travare som varit likadan men som nu är totalt kolugn.Har också ridit en till av samma ras ett tag som lugnat sig en hel del.Vi har ridit i mycket skritt,och när jag travat har det varit på långa tyglar lugnt och fint en bit.
Sen tycker jag att min häst blev mycket lättare att rida så fort han lärde sig ge efter för tygeln.Har nästan aldrig något i händerna nu och han bär sitt huvud själv.Också en grej du kan träna på.

Rida runt koner i skritt på halvlång tygel är bra.Sedan börja trava men fortfarande ha slack tygel,så kommer han lugna ner traven snart och eftersom du har lång tygel kommer han få lov att bära sig själv i svängarna.

Träna en hel del samling också så han får muskler att bära upp sig.Lär honom ge efter för tygeln(ta i tygeln-han lättar på trycket-du ger efter osv)först så blir det mycket lättare med samling.

Jaja,det var väl vad jag kom på nu.Hoppas det går bra med honom.Hur som helst var han jättefin :love:

Lycka till!

tack för alla råd.
Red idag, samtidigt som e n kompis hade honom i lina. Funkad bra. Han var piggg i böerjan men sen lugnade han sig. E mycket jobb kvar men han börjar förstå nu

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 419
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar