Bara när man tävlar

F

frasse93

jag har en c-ponny o han kommer i någon slags dvala när vi kommer i på tävlingsbanan.man kan inte korta eller länga galoppen, han bara går där i samma galopp hela tiden o efter 1 stoppet då piggnar han till lite o då går det jätte bra resten av banan men nästa klass är det samma sak igen.vet inte vad jag ska göra.kontaktade förra ägaren o frågade vad dom hade gjort o dom hade tryckt till med sporrarna när dom kom in på banan o det funkade för dom.men när jag har testat det händer det ingenting.hjälp mej!

Sv: Bara när man tävlar

Har aldrig vart med om nåt sånt, inte att hästen bara går . Ifs så när ja tävlar o så så brukar hästen bara skringa o hoppa d ja ber om själv behöver jag bara styra men stannar gör den definitivt inte..

det är viktigt att börjar jobba lydnaden (både för skänkel och hand) redan i markarbetet hemma.
Hur är hästen på framridningen? Lika seg och slö där också? Eller lika pigg som efter första stoppet?
Om jag var du skulle jag galoppera när jag kom in på banan, på ena långsidan trycka till ordentligt med sporrarna så att han ökar på riktigt ordentligt. Gör han inte det, skulle jag ta spöet i ena handen och rappa till en gång på rumpan så att du verkligen får en reaktion. Beröm när han lyssnar och testa en gång till med skänkeln att han svarar fram.

mm det var ett bra tips fick samma av en som följde med mej o kollade när jag tävlade senast o då funkade det i första klassen men sen var han inte riktigt på g nästa klass(men det tog ganska lång tid mellan klasserna typ 5 timmar)
han går bra på framhoppningen o vi får bra språng o då kan jag ändra galoppen som jag vill
men det kan ju vara så att han inte vill lämna dom andra hästarna oxå:smirk:

Liknande trådar

R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 403
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 087
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 160
Senast: ameo
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka