Bara kvitto eller kontrakt vid försäljning

H

hästig

Jag ska sälja min första häst. Jag har köpt ett par hästar och då skulle ägarna skriva en massa kontrakt etc och jag har köpt 3 och då fick jag bara ett vanligt kvitto. Behövs en massa kontrakt? Köparen har ju i alla fall de flesta rättigheterna. Vad skyddar man sig mot som säljare med kontrakt och vad ska i så fall vara med i kontraktet? Om jag säljer en häst som jag mig veterligen inte har några problem och köparen veterinär besiktigar då kan ju inte kontrakt behövas, väl.... Ni som vet kan väl informera mig lite. Tack på förhand.

Sv: Bara kvitto eller kontrakt vid försäljning

Om du säljer som privatperson kan du frånskriva dig en del skyldigheter. Du kan också skriva in kända fel så att köparen inte kan dra fram det i efterhand i övrigt är jag inte säker på att det är så stor skillnad om det inte är ngt särskilt du vill ha med.
Om köparen inte betalar o hämtar hästen direkt är ett kontrakt viktigt för bägge parter.
PL

Om du köper av en näringsidkare så har ett en kontrakt inte så stor betydelse för det gäller bara om det har en bättre formulering än konsumentköplagen annars gäller lagen som för vilken annan vara som helst.
Är det en privatperson så kan ni genom ett kontrakt avtala vissa saker som inte finns i någon lag. Men allt går inte att avtala om. Så om man ska ha kontrakt är det bäst med ett som är färdigt eller som någon med juridiskutbildning skriver.

Jag är nägingsidkare och hästarna finns med i rörelsen. Jag lämnar inte hästen ifrån mig förrän jag har pengarna i hand och först då får hon faktura och kvitto på pengarna. Jag skriver ju inte heller under hästägar beviset och lämnar inte hästpasset förrän allt är betalt. Om jag inte känner till några fel och köparen har besiktigat och godkänt hästen utan anmärkning vad finns det då i ett kontrakt som gör att jag blir extra skyddad?

När jag köpte min ena häst så skrev ägaren i kontraktet att jag skulle ha den A1 försäkrad för minst köpesumman i 2 år. Kan man begära det?

I ditt fall finns inget som kan vara till nytta för dig som säljare i ett kontrakt. Det är bara om du lägger till någor som är ett hårdare krav på dig själv än vad som står i Konsumentköplagen som det gäller. Ingen typ av friskrivning gäller för en näringsidkare som säljer till enprivatperson. Man kan skriva och begära det, men inte göra något om det inte görs.
Att skiva in att hästen ska vara försäkrad kan man bara göra om den som säljer och den som köper har samma status. Det vill säga privatperson till privatperson eller näringsidkare till näringsidkare. Sedan måste man ha någon form av påföljd med i kontraktet för att kunna göra någor åt det.Typ att man skriver in att det mot ett vite av xxxxxxx kronor, då kan man kanske kräva in det.
Men en näringsidkare som säljer till en privatperson kan inte göra något som utgör en inskränkning i konsumentköplagen. Den är en tvingande skyddslagstiftning för konsumenten. Vilket betyder att inget i ett avtal får vara till nackdel för köparen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 377
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
37
· Visningar
3 266
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar