Bara jag som missförstått SKKs regler?

Hundbloggerskan

Trådstartare
På deras hemsida står det något i stil med att en hund/ägare som avlar med en SKK reggad hund med en hund utav annan ras (reggad eller ej) så valparna blir blandraser blir utkastade från SKK.

Men tydligen är gäller det bara ägaren? Är man medlem i SKK får man inte avla blandraser, men en hund som är reggad i SKK FÅR lov att få blandrasvalpar. Sålänge uppfödaren inte är registrerad i SKK.

Var det bara jag som missförstått det där helt och hållet?

Sv: Bara jag som missförstått SKKs regler?

Jag fattar inte riktigt hur du menar nu..

Men försöker svara iallafall.

- Om en hund paras med annan hund av annan ras eller som inte är reggad så kan inte valparna registreras = räknas som blandraser.

- Alla medlemmar i SKK måste följa SKKs regler.

- Uppfödare måste vara medlemmar i SKK för att få registrera sina valpar.

SKK kan ju bara styra över sina egna medlemmar. Om man inte är med i SKK har inte SKK någon makt.
Men är man inte med i SKK kan man inte heller få sina valpar registrerade.

Vad tänker du? Att hunden på något sätt ska avregistreras? (menar inte att låta nedlåtande eller elak, om någon uppfattar det så, har en långsam och inte så välformulerad hjärna idag ;) )
Det funkar som så, att om man (som människa) är med i SKK får man följa deras regler, bla att inte föda upp blandraser. Är man inte medlem behöver man inte följa deras regler, "bara" de lagar som finns. För hundens del för SKK stambok, registrerar resultat mm. Hunden är inte medlem och kan inte uteslutas. SKKs makt gäller bara medlemmar och deras stambokförda hundar, alla andra "går fria" eftersom de inte gått med på att följa SKKs regler.

Edit: nu läste jag din text igen: Nej, hundens "SKK-status" blir inte påverkad om den blir förälder till blandrasvalpar, den fortsätter vara registrerad och kan få resultat och andra (renrasiga) valpar införda.

Senast ändrad:

Edit: nu läste jag din text igen: Nej, hundens "SKK-status" blir inte påverkad om den blir förälder till blandrasvalpar, den fortsätter vara registrerad och kan få resultat och andra (renrasiga) valpar införda.

Om den byter ägare menar du nu? För ägaren/uppfödaren lär ju bli utesluten när den tar blandrasvalpar.

Blir de?

Det blev inte uppfödaren till min föra hund. En klockren tjuvparning som uppfödaren verkligen inte ville ha. Fin, dyrbar tik som satt "säkert" i hundgård under löpet och en schäferhanne lyckades ta sig in, para sig och ta sig ut. Nu bodde de så pass avsides så det blev rätt uppenbart när valparna kom vem som var den "skyldige".

Valparna doldes inte på något sätt. Dock var detta 2003......

Blir de?

Det blev inte uppfödaren till min föra hund. En klockren tjuvparning som uppfödaren verkligen inte ville ha. Fin, dyrbar tik som satt "säkert" i hundgård under löpet och en schäferhanne lyckades ta sig in, para sig och ta sig ut. Nu bodde de så pass avsides så det blev rätt uppenbart när valparna kom vem som var den "skyldige".

Valparna doldes inte på något sätt. Dock var detta 2003......

De kan acceptera en tjuvparning om man har en bra förklaring. Men blir det en till, då blir det ganska så säkert en avstängning eller varning.
Avstängningen kan ha olika tid, beroende hur allvarligt skk ser på saken. En del blir avstängda på livstid, en del får inte regga valpar under en viss tid osv..
Jag vet två kända uppfödare som nu blivit avstängda, så ingen kan gå säker även om en del kan tycka de kan ha lite till övers för vissa omständigheter...

På deras hemsida står det något i stil med att en hund/ägare som avlar med en SKK reggad hund med en hund utav annan ras (reggad eller ej) så valparna blir blandraser blir utkastade från SKK.

Men tydligen är gäller det bara ägaren? Är man medlem i SKK får man inte avla blandraser, men en hund som är reggad i SKK FÅR lov att få blandrasvalpar. Sålänge uppfödaren inte är registrerad i SKK.

Var det bara jag som missförstått det där helt och hållet?

Om en reg uppfödare hos skk gör en blandraskull medvetet, då blir den garanterat utesluten.
Sen om det är en renrasig hund som är reggad på skk och en ägare som inte är medlem eller inte är uppfödare, så kan inte skk hindra att den ägaren tar blandrasvalpar på den hunden.

Delvis kl

Uppfödaren måste vara medlem, men räcker det inte med det? Kan inte en SKK-medlem leasa min tik för en kull, para henne med en hanne vars ägare inte är medlem och få valparna reggade, rimligtvis dessutom oberoende av om tik och/eller hanne fått blandrasvalpar?

Delvis kl

Uppfödaren måste vara medlem, men räcker det inte med det? Kan inte en SKK-medlem leasa min tik för en kull, para henne med en hanne vars ägare inte är medlem och få valparna reggade, rimligtvis dessutom oberoende av om tik och/eller hanne fått blandrasvalpar?

Nu har jag läst hundra ggr så jag inte missuppfattar :D

Men fattar jag rätt så borde ju det gå. Men är bara vad jag tror. Men kan inte tänka mig de kan hindra detta..

*Läser det jag skrev innan, skrev jag så det kunde tolkas på annat sätt än vad jag menade tro? * :o

Om den byter ägare menar du nu? För ägaren/uppfödaren lär ju bli utesluten när den tar blandrasvalpar.

Med annan ägare, eller samma om nuvarande ägarens straff blir tidsbestämt (ex registreringsförbud ett tag). Borde också funka med utleasning (som Lena_B bla frågar om)

Man ansöker om dispens. Vet dock inte om det var så 2003.

& till TS: Ja, du har nog missuppfattat det. :)

Haha okej :) Men uppfattade det som att båda blev "uteslutna" så blev förvånad när jag mejlade in till dem och frågade haha :D

Två frågor till bara...
Kan man tävla med blandraser i freestyle? Och isåfall, vart hittar man klasser man kan anmäla sig till? Eller måste hunden vara reggad i SKK? Måste ägaren (den som tävlar) vara medlem i SKK?
Och, får man lov att ha med löpande tikar på utställningar? Om tiken inte ska tävla?

Tyckte det var uppenbart med den sista att tikar inte fick för det måste ju påverka alla hanar där? Men sen frågade en som ställde ut om vår andra tik (min löpte så tog bara med den andra) om hon löpte?? :P Så då blev jag tveksam haha :)

Och, får man lov att ha med löpande tikar på utställningar? Om tiken inte ska tävla?

Tyckte det var uppenbart med den sista att tikar inte fick för det måste ju påverka alla hanar där? Men sen frågade en som ställde ut om vår andra tik (min löpte så tog bara med den andra) om hon löpte?? :P Så då blev jag tveksam haha :)

Ja, löptikar får både ställas ut och vara med även om de inte ska tävla.

Blandisar kan tävla i allt utom bruksgrenarna (spår, sök, skydd o rapport) o rasspecifika prov så som LC en del jakt, vattenapportering o vallning.
De måste dock ha tävlingslicens, kostar ca 400 kr o räcker hela hundens liv.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
22 354
Senast: Gunnar
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 919
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Efter att ha haft några kullar efter uppehåll och dessutom haft kontakt med andra uppfödare och organisationer så vill jag reflektera...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
12 198
Senast: nullo-modo
·
  • Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 664
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar