Bara hostar

K

kotten

Vad ska man göra med en häst som hostar, när inget annat är fel? Inget snor, ingen feber, bra puls... Hästen har hostat förut innan tävlingar och då varit kollad i halsen flera gånger utan att det har funnits något och har då startat (och vunnit) tros lite hosta. Vill ju inte åka och tävla med en häst som inte är helt bra, men bortsett från några "host" så verkar allt annat på topp... Tips på vad det kan vara och vad man kan göra, är ju knappast idé att gå ner i halsen igen och kolla...

Sv: Bara hostar

Om det är något hyfsat lindrigt så finns det ett par "huskurer" att ta till med; dels en slicksten som är bra för "hosthästar" (astma, dammallergi) som fungerar lite som en halstablett, lindrar och vidgar luftvägarna lite. Farsan använde det på sin travare som fick ställas av från startandet varje vår/försommar pga astma (troligen pollenallergi) och det lindrade bra. Sen fick den ibland medicin för det när det var som värst, men när det var lindrigt så räckte det med slickstenen.

Sen finns det alger som sägs ska vara bra, har aldrig testat själv dock. Att byta till hösilage istället för hö, aldrig sopa i stallet när hästen är inne och se till att det är bra luft i stallet, ha dammfritt spån eller torv kan vara bra åtgärder.
Man kan också behöva se över underlaget där man rider. Min egen häst kan hosta ett par gånger i ridhuset men ALDRIG annars. Då är det ju för att den går för nära backen med nosen så när man rider små volter eller allmänt korsar sitt spår mycket så kommer dammet in i luftvägarna. nu ahr det varit såpass lindrigt för oss (och "hosthästen" som HAR dammallergi har aldrig reagerat :crazy: ) så jag har inte gjort något åt det. Men skulle den börja hosta var och varannan gång man är i ridhuset så skulle jag undvika ridhuset. En annan sak kan vara att blanda i lite olja i kraftfodret. Dels binder det damm och dels fastnar det inte så lätt i halsen, om det skulle vara därför hästen hostat (fast då tycker man vet. borde märkt det iofs..)

Senast ändrad:

Sådär reagerade våra hästar på mögel i höet.

Och då räknas mögel = "att höet dammar"

Det tog mögelprover som visade att dammet var mögel.

Byt hö, kolla ventilationen i stallet/ställ på lösdrift/utebox.

Lycka till!

Tillägg: om den inte hostat förut skulle jag ändå inte åka ut och tävla med en häst som hostar.. Innan man vet orsaken eller det har gått bort.
Onödigt att utsätta hästen för stress och högre press så det kanske "rinner över" och bryter ut ordentligt.
Oavsett varför den hostar så tyder det på obalans i kroppen på ett eller annat sätt, dumt att utmana ödet.

Hej!

Och om hästen hostar, trots hösilage, utebox (visserligen på halm) och minst 12 timmar/dag i hage.. Vad kan det vara då?

Eller om häst enbart hostar i galoppen, men tidigare inte gjort det, inte har feber och är pigg och glad och "som vanligt" i övrigt??

/ Lavinia

Sådär reagerade våra hästar på mögel i höet.

Och då räknas mögel = "att höet dammar"

Det tog mögelprover som visade att dammet var mögel.

Byt hö, kolla ventilationen i stallet/ställ på lösdrift/utebox.

Lycka till!

De får hösilage och det är kollat! När hon hostade förut stod hon på ett helt annat ställe och det var ca ett halvår sedan, så det känns inte som att det är fel med något i stallet heller... har inget strö som dammar eller så och de är ute mycket...

Min medryttar häst kan ibland ge ifrån sig en host eller två när man är ute å rider. Började med han i somras då han gick ute på bete och då hostade han oxå. Nu har han flyttat till ett stall o hostningarna kommer mer sällan tycker jag. Vet ej om han hostar i hagen oxå. Nån som har någon ide på vad det kan vara? Äter bara vanliga balar med hö, inget fel på höet. Blöter alltid hans kraft.

/Bekymrad medryttare (å ägare)

Min häst hostade ofta vid igångsättning till trav, och ibland annars också. Jag ställde på lösdrift med hösilage, och han slutade hosta. Testade att ha honom uppstallad under en vecka. Utevistelse cirka 8-10 timmar per dygn, men hostandet kom som ett brev på posten. Ställde tillbaka på lösdrift, och hostan försvann efter någon dag.

Jag tror att det var vårt mögliga hö som utlöste hostan, och som gjort att han blivit överkänslig mot all sorts damm.

Om det är något hyfsat lindrigt så finns det ett par "huskurer" att ta till med; dels en slicksten som är bra för "hosthästar" (astma, dammallergi) som fungerar lite som en halstablett, lindrar och vidgar luftvägarna lite. Farsan använde det på sin travare som fick ställas av från startandet varje vår/försommar pga astma (troligen pollenallergi) och det lindrade bra. Sen fick den ibland medicin för det när det var som värst, men när det var lindrigt så räckte det med slickstenen.

Sen finns det alger som sägs ska vara bra, har aldrig testat själv dock. Att byta till hösilage istället för hö, aldrig sopa i stallet när hästen är inne och se till att det är bra luft i stallet, ha dammfritt spån eller torv kan vara bra åtgärder.
Man kan också behöva se över underlaget där man rider. Min egen häst kan hosta ett par gånger i ridhuset men ALDRIG annars. Då är det ju för att den går för nära backen med nosen så när man rider små volter eller allmänt korsar sitt spår mycket så kommer dammet in i luftvägarna. nu ahr det varit såpass lindrigt för oss (och "hosthästen" som HAR dammallergi har aldrig reagerat :crazy: ) så jag har inte gjort något åt det. Men skulle den börja hosta var och varannan gång man är i ridhuset så skulle jag undvika ridhuset. En annan sak kan vara att blanda i lite olja i kraftfodret. Dels binder det damm och dels fastnar det inte så lätt i halsen, om det skulle vara därför hästen hostat (fast då tycker man vet. borde märkt det iofs..)

Vad heter den saltstenen? Var får man tag på en sådan? Har aldrig hört talas om detta.

Jag har en "hosthäst" som inte tål ens tanken på damm.

Till henne använder jag Nostrilvet som är för just allergiska eller dammkänsliga hästar. Det är ett pulver som man sprutar upp i näsan på hästen, och funkar precis hur bra som helst!
Hon slutar direkt :banana:
Och det verkar som om ju mer sällan hon är hostig, desto mindre sliter hon på slemhinnorna och desto mindre hostig blir hon :idea:

Hej!

Och om hästen hostar, trots hösilage, utebox (visserligen på halm) och minst 12 timmar/dag i hage.. Vad kan det vara då?

Eller om häst enbart hostar i galoppen, men tidigare inte gjort det, inte har feber och är pigg och glad och "som vanligt" i övrigt??

/ Lavinia

Hästarna är känsligare än oss i luftrören och kan lätt få kroniska irritationer av tex mögel. Alltså kan det hända att det inte finns något att göra...
Det kan också vara mögel i hösilage, beroende på hur man kollar det..

På människor finns det ansträngningsastma, kan säkert tänkas finnas på häst också.

Jag har en "hosthäst" som inte tål ens tanken på damm.

Till henne använder jag Nostrilvet som är för just allergiska eller dammkänsliga hästar. Det är ett pulver som man sprutar upp i näsan på hästen, och funkar precis hur bra som helst!
Hon slutar direkt :banana:
Och det verkar som om ju mer sällan hon är hostig, desto mindre sliter hon på slemhinnorna och desto mindre hostig blir hon :idea:

Nostrilvet kanske skulle vara något att prova... Hur ofta brukar man behöva ge det? Någon här som har koll på startkarens när det gäller detta?

Kolla om hästen har mask...
Vi hade en häst i stallet som började att hosta...efter flertalet olika behandlingar och diagnoser fick ägaren veta att han hade astma...han fick andningsmasker och massor med mediciner...hostan försvann inte...efter många tråckliga vet. besök (och tuffa krav från oss till vet.) så konstaterades att han var maskangripen...

Nostrilvet kanske skulle vara något att prova... Hur ofta brukar man behöva ge det? Någon här som har koll på startkarens när det gäller detta?

Enligt hemsidan är det ingen karens på det. Och det finns inte med i listan på travsportsidan heller.

Jag brukar ge en dos när jag ska rida i dammig miljö, eller när vädret är tungt och fuktigt, för då hostar hon också förfärligt.
Det är inga "kurer", utan man ger när det behövs.

Jag undrar oxå vart man kan köpa den här stenen?

Enligt hemsidan är det ingen karens på det. Och det finns inte med i listan på travsportsidan heller.

Jag brukar ge en dos när jag ska rida i dammig miljö, eller när vädret är tungt och fuktigt, för då hostar hon också förfärligt.
Det är inga "kurer", utan man ger när det behövs.

Hm... får prova beställa det... Nu verkar hon dock ha slutat hosta:). Det har ju inte varit så många "host" heller , bara ett par per dag i ca en vecka och senast hon hostade var ju i somras, men det kan ju vara bra att ha hemma. Vill ju inte åka på tävling om hon hostar, men det är så svårt att avgöra juh, nu verkar det ju vara borta... Hör man inget imorgon så

På min "hosthäst" är det enda som hjälper.

- Mycket utegång
- Välventilerat stall
- Blött hö eller hösilage
- Gärna torv som underlag i boxen

Utan dessa åtgärder har jag en häst som ej är ridbar p g a allt hostande....

M v h Domino_s

Vad heter den saltstenen? Var får man tag på en sådan? Har aldrig hört talas om detta.

Kommer tyvärr inte ihåg just nu men jag borde ha någon länk sparad på datorn. Kollar när jag kommer hem! :)
Farsan brukade köpa det på en travsportbutik.

min ena häst kan hosta ibland.'men det blev bättre när jag bytte ut spånet till torv :idea:

vattna höet har jag gjort hela tiden, och nu när jag flyttat hem hästarna till mig, så får de gå ute fler timmar än förut vilket jag tror är den bästa "medicinen"

Gissar på att de är någon sorst dammallergi , min fd travare hostar av dammigt hö , kraftfoder etc .. :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar