Om det är något hyfsat lindrigt så finns det ett par "huskurer" att ta till med; dels en slicksten som är bra för "hosthästar" (astma, dammallergi) som fungerar lite som en halstablett, lindrar och vidgar luftvägarna lite. Farsan använde det på sin travare som fick ställas av från startandet varje vår/försommar pga astma (troligen pollenallergi) och det lindrade bra. Sen fick den ibland medicin för det när det var som värst, men när det var lindrigt så räckte det med slickstenen.
Sen finns det alger som sägs ska vara bra, har aldrig testat själv dock. Att byta till hösilage istället för hö, aldrig sopa i stallet när hästen är inne och se till att det är bra luft i stallet, ha dammfritt spån eller torv kan vara bra åtgärder.
Man kan också behöva se över underlaget där man rider. Min egen häst kan hosta ett par gånger i ridhuset men ALDRIG annars. Då är det ju för att den går för nära backen med nosen så när man rider små volter eller allmänt korsar sitt spår mycket så kommer dammet in i luftvägarna. nu ahr det varit såpass lindrigt för oss (och "hosthästen" som HAR dammallergi har aldrig reagerat
) så jag har inte gjort något åt det. Men skulle den börja hosta var och varannan gång man är i ridhuset så skulle jag undvika ridhuset. En annan sak kan vara att blanda i lite olja i kraftfodret. Dels binder det damm och dels fastnar det inte så lätt i halsen, om det skulle vara därför hästen hostat (fast då tycker man vet. borde märkt det iofs..)