Bara hostar

Sv: Bara hostar

Vad ska man göra med en häst som hostar, när inget annat är fel? Inget snor, ingen feber, bra puls... Hästen har hostat förut innan tävlingar och då varit kollad i halsen flera gånger utan att det har funnits något och har då startat (och vunnit) tros lite hosta. Vill ju inte åka och tävla med en häst som inte är helt bra, men bortsett från några "host" så verkar allt annat på topp... Tips på vad det kan vara och vad man kan göra, är ju knappast idé att gå ner i halsen igen och kolla...

Prova Anisfrö och Lakrisrot har funkat på min häst:idea:

Kolla om hästen har mask...
Vi hade en häst i stallet som började att hosta...efter flertalet olika behandlingar och diagnoser fick ägaren veta att han hade astma...han fick andningsmasker och massor med mediciner...hostan försvann inte...efter många tråckliga vet. besök (och tuffa krav från oss till vet.) så konstaterades att han var maskangripen...

Vet du hur masken kunde orsaka hostan?

Jag funderar lite då jag har en 1,5 åring som hostar emellanåt. Inte i samband med att han äter utan sporadiskt någon enstaka gång om dan, ibland inte alls. Han går på lösdrift och äter hösilage av god kvalité, så det bör ju inte vara dammrelaterat. Han hostade även på hingstbetet i somras, men då troligen p g a någon förkylning som drabbade även de övriga. När han sedan fortsatte att hosta på sensommaren, så tänkte jag att det kunde vara spår från förkylningen, men nu har det passerat alldeles för lång tid, tycker jag, för att det ska kunna ha något samband.
Han är i övrigt helt frisk, och borde ju inte ha någo hosta.

Någon som har någon idé om vad det kan vara?

MVH annmik

Är ju ganska typiskt annars att följdkrämpor/följdsjukdomar bryter ut. Att kroppen hamnar för mycket i obalans när hästen är sjuk så något annat bryter ut i samband med det. Nu är ju det inte så hästrelaterat men vet t ex folk som alltid småhostar på vintern trots att de är "friska" som brutit ut pga en rejäl förkylning.

Kommer tyvärr inte ihåg just nu men jag borde ha någon länk sparad på datorn. Kollar när jag kommer hem! :)
Farsan brukade köpa det på en travsportbutik.

Du har inte hittat den där länken?

Nä, jag glömde nog bort det efter något år! ;)

Horselyx heter märket, "Respiratory Grön" är det som ska vara bra för luftvägarna.
"Mobility Orange" är bra för rörligheten i muskler/leder (oljor, MSM, glucosamin), och "Original Blå" är den vanliga eller vad man ska kalla det, mineral- och vitamintillskott.
(Jag googlade nu precis. :p )

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 166
Senast: Bison
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
823
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 789
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?