Bara havre?!

nexxa

Trådstartare
En del kanske såg min tråd om nya hästen, Connemaran på 4 år. Han visar sig vara en rätt kräsen herre. Ute i hagen har han tillsammans med mina andra hästar fritt på hösilage (har analys dock ej just här - men den är medel/bra) och inne får han hö som är oanalyserat.
Han behöver komma upp i hull. Lusern var min första tanke, men han vägrar äta det, betfor, fibergi, salsa havrefri müslimix, krafft 125 och ja allt, utom havre, bara havre och sen får han mineraler/tillskott/vitaminer och sånt.
Är det okej att bara fodra så? Jag vet att det kommer låta korkat, men blir det inte torrt och svårtuggat? Eller är jag bara paranoid då en av mina andra hästar har tandproblem och inte klarar det? :confused:

Sv: Bara havre?!

Även om mina hästar får annat också, så får de havren ren i ett mål och det går bra. Nu får mina knäckt havre men de har i omgångar även ätit hel utan problem. För utom då jag provade att fodra med svart havre. Fick de den bara så satte nästan alla i halsen och var på vippen att få foderstrupsförstoppning. Så den vågade jag inte ge hel utan något annat iblandat, som betfor eller lucern.
Så jag tror du kan vara lite parnoid för alla mina från 6 månader upp till 20 år klarar sitt kvällsmål på "bara" havre utan problem.

Du märker nog om din häst får problem. Äter han det med god aptit och får i sig allt han behöver är det nog ingen fara! Av tradition var det ganska vanligt att bara ge hästarna havre (eller annan säd) och hö förr, och de klarade sig ju fint! Det finns ju ingen anledning att krångla till det med fodermedlen om han mår bra och tycker om det han får nu.

Tack för era svar! Då kan jag med andra ord hålla mig lugn :)
Han äter med god aptit och hetsäter aldrig, så då borde det funka.

Jag är också lite nyfiken, har ett sto som helst vill ha enbart havre, pyttelite lusern kan man blanda i. Kan man få en häst att gå upp på den dieten? Om man har lite taskiga värden på höet? Ska försöka hitta bättre hö till henne eftersom hon inte går att komplettera med lusern (då äter hon inte alls). Jag använder Matilda havre.

Jag har börjat smyga i lusern och betfor (bara ett par matskedar) redan i kväll :angel:
Höet kanske får spela in viktigast roll, är din häst också lite ur hull?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 539
Senast: Irival
·
Foder & Strö jag vill ställa en fråga till just islandhäst kunniga, därför lägger jag tråden här. Varför ska man inte ge dem foder som har högt...
2
Svar
28
· Visningar
2 894
S
Foder & Strö Någon som har tips på ett müsli med högt proteininnehåll? Min ena här oerhört svårt att hålla i hull. Problemet är att hon är riktigt...
2
Svar
23
· Visningar
2 926
Senast: Qwerty hopp
·
F
Foder & Strö Jag har ett 13-årigt fullblod som jag behöver lite foderråd till. Just nu får hon; Morgon; 1 liter korn 1 ½ liter musli...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 449
Senast: Farle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård