Bara hantera - inte rida.. Är jag dum i huvet?

Z

Zab

Hejsan.
Lite historia först, kanske blir tydligare att förstå varför det blev som det blev
Som vissa vet har jag en 5årig travare som jag skuulle rida in själv, ett ''snabbt köp'' mer för att få sällskap till nordsvensken. Ägaren till hästen vi först tänkt köpa drog sig plötsligt ur affären dagen innan vi skulle hämta hästen, så vi var tvugna att ganska snabbt hitta en annan häst. Eftersom vi inte hade några stora pengar liggande efter att nyss köpt en häst bestämde vi oss att det bästa var att hitta en billig häst som om inget annat kunde gå ''och skrota i hagen'' eller ridas när man har hästvana vänner på besök, efter att vi köpt den drömhäst jag egentligen ville ha när vi hade mer pengar. Så blev det Crow, han såg ju inte alltför fin ut (mest den långa, skodda framhoven och såren på baken) och var lite stressad. Men det tog ca 1 dag så föll jag som en fura och tänkte att jag kunde säkert rida in honom själv etc. Hanteringen har gått helt underbart och inridningen började väldigt bra. Mycket bättre än förväntat. Men så pressade jag honom lite för mycket och flyktinstinkten togs till, det kombinerat med en sadel som visade sig vara usel och gled ner på magen resulterade i en splittrad handled som vi börjar misstänka aldrig blir helt bra.

Mesigt nog blev jag lite rädd för att rida efter det. Nu är jag inte rädd direkt, jag gallopperar nordsvensken utan problem, men när jag sitter lite på Crow blir jag väldigt uppstressad själv och det gör det ju inte lättare. Samtidigt har jag tappat lusten att rida, trots att vi har hästarna hemma går jag aldrig och rider. Jag fodrar och myser med dem och hanterar Crow på marken (=hittar på massa olika dumheter som att vecklas in i pressenningar och hoppa små hinder med mig hoppandes brevid).
Nu känner jag tt jag inte ens vill rida honom längre, utan bara fortsätta hantera och räna honom från marken. Får jag lust att sitta nån gång i framtiden får det komma då, liksom..är jag helt dum i huvudet egentligen?:confused:

Kan man ha en travare på 150cm och inte göra nåt vettigt alls med honom? Jag vill inte göra av med honom, han är min lilla älskling och vi har trots olyckan en fin relation. Det känns extra dumt att inte rida när jag vt att han har så underbara gångarter att sitta i..och har lätt för gallopp trots att han är travare. Tölta kan han med (även om vissa tycker att det är en mer eller mindre skadlig gångart).
Jag borde nog skaffat en shettis eller nåt...

Naturligtvis blir han svår att sälja om så skulle behövas, men det tror jag inte vi kommer göra iaf. Och jag vet att många beslut jag skrivit om här, som vi tagit tidigare, säkert är helt idiotiska, men det är som det är och kändes rätt just då.

Sv: Bara hantera - inte rida.. Är jag dum i huvet?

Du kan väl köra in honom och köra honom när du inte hanterar honom ifrån marken ? Eller be någon hjälpa er att rida in honom. Så kan du ju rida sen när du känner för de och hästen är då ändå inriden!

Men kör in honom , för det är superkul att ut och köra på skogsvägarna med en travare!! = )
Lycka till med pållarna!

klart du kan fortsätta aktivera honom från marken! hästar måste inte rideas, de kan gott fylla sin funktion på andra sätt.

e ni båda nöjda med det ni håller på med, varför pressa fram något som kanske förstör? som du säger själv, ridningen kanske kommer någon gång i framtiden, låt den komma då. känn ingen press på att du måste rida honom innan ni e mogna (om ni nu kommer till den punkten nån gång)

finns ju en rad roligheter du kan hitta på! tömköra, ha med honom som handhäst när du rider nordisen osv....

fortsätt med det ni håller på med, så länge som det känns bra.

Som Lantlolla skriver, kan du köra in och ha mysiga turer i vagn framöver.

Annars, varför skulle det vara något fel i att ha en häst enbart som sällskapsdjur? Att pyssla, hitta på lekar och div övningar med, eller ha med sig som sällskap ut på svampplockning?
Har man ekonomi och utrymmen till det, tycker jag det är helt OK.

LIA

Körning vill jag nog ännu mindre än ridning.. han är för stor att köras.. :3 Jag känner mig inte trygg med tt köra stora hästar..shettisar å andra sidan.. :D Sen har han egenheten att plötsligt slita sig och bara springa när det blir fel, skulle det hända framför en vagn vet jag inte vad jag skulle göra..:S Men jag tömkör med honom, om man nu kan kalla det för tömköra.. Får ner honom i dammen/sjön med tömmar och gjord eller kryssar mellan träden och så. :3

Vad skönt att höra att man inte är helt dum iaf.. (svar till alla) :)

Zabbis, klart du inte är dum i huvet! (jag ska nog minsann köpa lite självförtroende till dig på lidl nästa gång dom får in det.)

Hrm.. *krama*

Jag borde nog skaffat en shettis eller nåt...
Och med det menar du?

Självklart kan du ha din häst utan att rida eller köra den. Om hästen mår bra i övrigt så inte tror jag den lidr av att inte ridas. Du kan ju ha den med som handhäst när du rider/kör nordsvensken så får den motion om det behövs.

Jag har ett fullblodssto som bara är 11 år och hon är inte riden de senaste tre åren och kommer troligen inte heller mer att ridas då hon verkligen inte trivs med det. Men hon trivs med att gå i hagen med kompisarna och få föl, hon har en mening med livet som hon trivs med.

/M

Och med det menar du?

/M

med det menade nog Zab (om jag förstod henne rätt^^) att hon känner sig tryggare med en liten häst än en stor en. Jag förstår henne isf. Rent mentalt tror man att man har mer chans mot en liten som strular än en stor som strular ^^

Och med det menar du?

Som Bewildered sa; En shettis hade jag iaf vågat köra med, sen kan man ju tävla agility med dom.. jag tror det kan bli svårt att hitta en agility tävling med hinder som passar en maxad D-ponny.. :crazy:

Självklart kan du ha din häst utan att rida eller köra den. Om hästen mår bra i övrigt så inte tror jag den lidr av att inte ridas. Du kan ju ha den med som handhäst när du rider/kör nordsvensken så får den motion om det behövs.

Jag har ett fullblodssto som bara är 11 år och hon är inte riden de senaste tre åren och kommer troligen inte heller mer att ridas då hon verkligen inte trivs med det. Men hon trivs med att gå i hagen med kompisarna och få föl, hon har en mening med livet som hon trivs med.

/M

iofs rider jag sällan nordsvensken heller, och kör inte (kanske gör det nån gång när vi har selar och så, han är visserligen stor men han är för lat för att springa särskilt långt och har liksom varit med om så mycket så där känns det lite mindre farligt)

Det jag mest är osäker på är eftersom han är så ung.. Jag kan ju inte vara säker på att jag verkligen kan behålla honom i 15-20 år till, och om han inte ens är inriden kanske det är svårt att hitta ett bra hem.. å andra sidan får jag väl ta det när det kommer, som det är nu är det ju inget som säger att jag inte kan ha honom resten av livet, kanske han blir inriden om något år eller så när vår kontakt blivit ännu bättre.. Vill helst inte skicka iväg honom till nån på inridning heller, är så rädd att det ska stressas fram något resultat eller något..
Men som det är nu kommer jag nog fortsätta med att bara leka med honom. :crazy:

Ja..köp lite själförtroende till mig i födelsedagspresent..XD

Det finns jättemånga som bara har en häst för att "ha den". Du aktiverar ju honom! Det tycker jag är jättebra :)

Sen vem vet - en dag kanske du vågar dig upp igen. Men tills dess tycker jag att det är helt ok att göra som du gör nu!

Jag håller med bubbel!

Däremot finns det ju ett sätt till, annonsera efter någon som vill rida eller köra in din häst... det kanske finns någon därute som inget hellre vill än att lägga tid och jobb på att få en orutinerad häst att bli en fin rid eller körhäst ju. Och som har kunskapen att genomföra det. Visst, chansen är inte så stor men det kostar ju väldigt lite att prova...

Så länge hästen inte glöms bort, dvs ingen kelar med den och aktiverar den, så tycker jag det är helt ok. Många hästar trivs bättre med att bara bli ompysslad och hanterad från marken.

Hästar som bara blir kelade med mår ofta betydligt bättre än hästar som rids stenhårt och blir betydligt mindre ompysslade.

Jag tror inte att jag vill ha nån springandes på gården och rida min häst.. jag kommer störa mig på allt hon/han gör ''fel''.. (fel i mina ögon alltså..jag är rent hopplös på sånt) men jag kanske kan prova..

Till allihopa: Tack för stödet. Jag känner mig inte riktigt lika dum i huvudet nu:)

Det finns ju en rad olika saker du kan göra. Köra, trickträna. longera, bara ut och gå. Undra vad alla triangelmärkta hästar gör hela dagarna//bonny

Knapplån!

Funderar lite på bakgrunden till TS fråga. Är det så i hästkretsar, att man ser det som en självklarhet att hästar ska "arbeta"?
Att det t o m skulle vara till men för hästen, om den inte rids 45 minuter var och varannan dag?
Att hästen blir sjuk av att inte "arbeta" utan bara vara i hagen och vara häst?

Om man anses vara fel ute om man har en häst bara som sällskapsdjur, är det för att hästen skulle fara illa eller för att man inte begriper vad man gör?

Va?!? :confused:

LIA

Generellt brukar man ju tycka att hästar ska arbeta på ett sätt eller ett annat eftersom det liksom ligger i deras natur. När vi tar hästar från stäppen, där de tillbringat hela dagarna hårt arbetandes för att hitta mat, vatten, skydda sig från rovdjur etc. Måste vi givetvis ersätta detta med något. Sedan om det är ridning, körning, cirkuskonster eller vad som helst tror jag är tämligen irrelevant.

Samma principer gäller ju även för hundar - de mår inte bra av att bara ligga och dega i en lägenhet hela dagarna.

Sedan är det ju självklart så att det förekommer individuella avvikelser, vissa hästar/hundar trivs helt utmärkt med att bara gå och dra hela dagarna, medans andra börjar klättra på väggarna efter bara ett par dagar utan aktivitet.

Jag tror säkert att det går att aktivera hästen tillräckligt för att den ska vara nöjd och må bra, utan vare sig ridning eller körning.

Ändå skulla jag inte överväga att låta bli att rida in/köra in hästen, och det av ett enda skäl: den har ingen framtid om man av något skäl inte kan behålla den. Visst, du har inte tänkt sälja...men livet kan ta alla möjliga vändningar och man kan bli precis tvungen.

Min travare var precis en sådan; en vuxen (10 år) häst som inte blivit inriden eller inkörd. Det försök som gjorts till inridning hade avbrutits då hon bockade av och skrämde upp ägaren, och sen hade hon bara stått i flera år tills ägarens liv förändrades drastiskt och hon var tvungen att sälja snabbt. Behöver jag säga att köparna inte direkt stod i kö? :crazy:
Nu blev det ju så, i sista minuten, att hästen hamnade hos mig...men det lär inte finnas särskilt många som vill ha en sådan häst.

Jag tycker alltså att du ska sikta på att rida in pållen...men du behöver ju inte ha bråttom, tvärtom!
Jobba från marken, med ledarskap och lydnad. Tömkör intill perfektion. Löshoppa. Löslongera.

SEN, när du jobbat med det här ett halvår eller så, har du ju en lydig häst att sitta upp på, en häst som förstår röstkommandon och tygeltag och som accepterar dig som ledare...DÅ kommer det säkert gå mycket bättre :)

Kalla det arbete eller kalla det att hästen skall ha underhållning eller vad som helst... men JAG tror att en häst behöver få jobba och/eller bli underhållen. Att bara stå i en hage tror jag leder till en uttråkad häst som inte heller blir rolig att hantera.

Däremot behöver ju inte arbetet nödvändigtvis innebära att man rider eller kör! Man kan ju gå promenader med hästen, leka med den, låta den följa med till affären eller vad som helst. Bara den får komma ut, sen något annat och slipper ha tråkigt.

Sedan tror jag ju också att om man har ett gäng hästar i en stor stor hage så kan de underhålla sig själva rätt bra. Har man däremot få hästar eller en lite mindre hage tror jag att hästen behöver få "komma ut" rätt mycket.

Ser ju så väl på min halte lillkille att han verkligen behöver de där promenaderna jag tar med honom - han behöver omväxling! Men så står han ju ensam i en sjukhage också (med utsikt över andra hästar men han kan ju inte busa med dem).

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 377
Senast: Solstig
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama