Vi var på återbesök igår och det var väl lite berg och dalbana. (Långt!)
Vi kom ditt, var först på gången i skritt och trav. Ut och longera, Kontur är ganska pigg och spänd då han nu varit i sjukhage i cirka 3 månader och springer mest runt ofokuserad och gnäggar när andra hästar börjar gnägga på honom. Är dock halt i vänster varv och är nu riktigt förbannad på mig i vänster varv. Veterinären tycker vi ska ta och "plegga" honom lite, så han får en liten dos lugnande i halsen.
Väntar på att det ska verka och ut på volten igen. Kontur är fortfarande halt i vänster varv och sparkar några gånger när jag ber honom att trava på. I höger bryr han sig inte om jag smackar på, utan lyder bara.
Veterinären vet här egentligen inte vad dem ska göra mer. Säger att dem inte kan sticka honom hur mycket som helst. Jag ger MR som förslag men får avslag, då vi inte vet om det är från hovarna eller framknäna. Jag säger då ultraljud och får samma svar.
Veterinären säger att hästen rör sig konstigt hela han och han har inte riktigt koll på sin kropp när han är på volt. Säger därför att nästa steg är att komma ditt och rida för dem och att en av deras duktiga ryttare ska få sitta upp.
Jag säger att det vill jag inte, då det verkligen inte syns när man rider! Samt att det inte har med hans dåliga koordinator på volt att göra. Då han blev 1-gradig halt på båda fram av att ridas rakt fram i skogen. Veterinären föreslår då att släppa han på lösdrift i 6 månader och det sa jag också nej till.
För jag har knappt ridit under dessa månaderna. Samt att vi inte vet orsaken till hans hälta.
Ber om att få bedöva antingen hov eller knä, då det är de ställena han haft ont i tidigare. Vill helst bedöva höger hov då det gjorde honom ohalt sist.
De bedövar höger framhov och han blir ohalt på höger fram, det vid säga i vänster varv men nu är han istället halt i höger varv, det vid säga vänster fram. Så han är dubbelsidig halt på frambenen.
Får beröm för att jag inte ger mig och vi har nu bokat MR för båda framhovarna.
Jätte skönt! Men hur ofta kan man fixa när det är såhär från framhovarna?
Nej jag har i och för sig inte provat att sko med sjukpåslag eller med andra specialskor men ingen har heller bett om det. Vet inte om det kan göra så stor skillnad. Får helt enkelt vänta och se vad MR ger för svar. Var veckors väntetid på den.
Kul med häst