Bara grovfoder?

Bison

Trådstartare
Räcker det att tillodose hästen behov?
Har ingen ananlys, häst är är 170cm o väger runt 550kg, är i perfekt hull nu, blank o fin.
Jag har kämpat med att åhonom fin sen vi köpte honom i maj o nu är jag nöjd. Tidigare har han äit ganska mkt kraftfoder men sen vi bytte stall för ngn månad sen har han blivit galet het.
Jag har tagit bot all havre o nu äter han 1 kg kraft musli o ett kilo krossat korn per dag uppdelat på två gånger, han får även kalk, 2 dl olja, salt o ett pumslag chevinal +, han äter 16kg hösilage som är väldigt torrt o ett kg krafft hackat strå. Han är ganska lagom pigg att rida på det men räcker det verkligen till?
De dagar han vilar, vilklet blir minst två dagar i veckan måste jag ta bort kraftfodret helt, han blir ohanterbar annars.
Jag är rent ut sagt usel på detta med foder o behöver er hjälp här.
 
Sv: Bara grovfoder?

Du kan vara lugn. Jag tror att din häst klarar sig utmärkt på grovfoder och kanska lite mineraler. Det bästa vore ju om du kunde få en analys på hösilaget eftersom det annars är svårt att veta om behovet av t.ex Ca och Fosfor täcks. Jag skulle prova med Hösilage, så mkt han kan äta, mineraler och ev lite betfor att blanda dessa i. Om du tycker han behöver kraftfoder kan jag rekomendera Krafft -rehab som inte innehåller havre. Heta hästar brukar fungera bra på det. Men som sagt försök få en analys på ditt hösilage. Lycka till
 
Sv: Bara grovfoder?

står i inackorderingsstall, har svårt att få ngn analys då det är olika balar hela tiden :(
Ja havre är totalt livsfarligt att ge honom, förut åt han två kg om dagen men nu vågar jag inte ens ge honom två korn :crazy:
 
Sv: Bara grovfoder?

Om man inte har analys på grovfodret så kan man byta ut en större del av det mot lucern (tex det som du redan ger honom fast några kilo till) för då har man i alla fall hyfsad koll på vad man ger. Fördelen med lucern hackad strå är att det är grovfoder + att det är så pass höga värden i det så det kompencerar ett dåligt grovfoder ganska så bra. Nackdelen är att det blir dyrt.

Man kan ju alltid prova sig fram. Titta på hur de andra hästarna i stallet ser ut (de som får samma grovfoder) och vad får de för kraftfoder. Är de runda, tunna, bra musklade, får de mycket kraftfoder, lite kraftfoder osv. Problemet är att du kan inte se mineralerna med blotta ögat.

Problemet är om ni hela tiden får från olika partier och olika ställen. Då hjälper det inte att titta på de andra hästarna då är tyvärr lucern alternativet det enda som är något så när säkert.

Mvh

Tora
 
Sv: Bara grovfoder?

alla hästarna är jättefina i hullet :)
ingen får samma kaft som han, de flesta äter bara havre.
Men chvinal + ska väl täcka mineral behoivt bra, vanliga grus o pellets mineraler äter han inte. Att byta ut en stor del av hösilaget skulle vara en väldigt effektiv bantningsmetod på honom eftersom han inte gillar strå, ett kilo är vad som max går att få i honom, han är en bestämd herre *suck*
 
Sv: Bara grovfoder?

Enligt mina "snabbberäkningar" så borde han klara sig utmärkt på hösilage om det har normalvärden. Chevinal kan du lägga till för säkerhets skull samt salt vid svettning. Om jag var du skulle jag prova att dra ner mer på kraftfodret.
 
Sv: Bara grovfoder?

okej :)
jag hoppas du har rätt, tack för din hjälp :bow: :bow:
ja vi ska dra ner lite till.
 
Sv: Bara grovfoder?

Är din häst blank och fin och i perfekt hull så är det väl bara att grattulera :D

Tror inte du behöver oroa dig för att det är för lite, vart däremot förvånad över allt kraftfoder, men har du kommit fram till att det är den mängd som funkar så är det väl så..

Bara en fråga, korn är ett sädesslag som är för hårt för att hästens mage ska kunna bryta ned det och tillgodogöra sig innehållet, korn bör inte utgöra mer än en tredjedel av kraftfodergivan. Du kanske kan dra ner på kornet och vid behov öka muslin istället. Själv skulle jag nog ta bort kornet helt..... men, det är bara en tanke :)
Lycka till!
 
Sv: Bara grovfoder?

Utan en analys så är det ju meningslöst att tro något över ett forum.
Det blir ju bara som att famla i blindo.

Det är skillnad om man kan titta och känna både på foder och hästar.
För då så kan man i alla fall göra en gissning.
 
Sv: Bara grovfoder?

Ja det var ungefär det jag sa men har man ingen analys så får man göra sitt bästa utan. Om han hittils har fungerat bra på detta hösilage kan man anta att det har hyffsade värden. däremot skulle jag som sagt komplettera med ett mineralfoder och salt om han svettas mkt. Är han dessutom så pigg så skulle jag dra ner på krafftfodret och ev byta till ngt havrefritt alternativ.

Men som sagt jag är ett stort fan av analyser!
 
Sv: Bara grovfoder?

ja som sagt så vet jag inte särskilt mkt om foder, det var därfö jag frågade.

Jag skulle gärna ha en analys men eftersom ingen annan är intresserad o vi har olika partier hela tiden, det går åt väldigt mkt foder i stallet så att göra analyser hela tiden är iaf för mig ekonomisk ohållbart.
 
Sv: Bara grovfoder?

Men det är ju jättesvårt att ge bra råd under dessa förutsättningar.
Hästar klarar sig utmärkt på ett BRA hö.
Men det räcker ju med att ni får någon leverans med sämre hö, eller rentav dåligt hö och hästen kanske behöver mera kraftfoder bara inom några dagar för att inte börja tappa.
Energimässigt spelar det mindre roll eftersom han äter så pass stor mängd grovfoder, men proteinmässigt så kan det bli större skillnad eftersom det kan skilja enormt mellan olika partier.
 
Sv: Bara grovfoder?

står i inackorderingsstall, har svårt att få ngn analys då det är olika balar hela tiden :(

När man gör analysen så SKA det vara taget tussar från flera balar. Bara att frysa in i väntan på att en ny bal ska öppnas. Man vill få ut ett medelvärde av skörden. Bara de är från samma skörd men det är det ju oftast. Jag tycker du ska analysera höet. Annars finns det ju risk att hästen missar att få i sig något viktigt mineral eller vitamin eller spårämne. Tyvärr kan man inte se med ögat hur pass bra ett hö är.

En sak du ska tänka på hur som helst är att sveriges jord oftast är väldigt Selenfattigt och selen är en nödvändighet för att hästen ska kunna tillgodogöra sig ex.vis E-vitamin som i sin tur hjälper hästen att tillgodose sig Protein. Så Selen kan vara väldigt bra att ge i tillskott. Antingen tex VSL som är E-vitamin och Selen i ett eller så kanske Tokosel som man ger en gång i veckan.

Behöver du hjälp sen om du får gjort en analys så är det bara att skriva till här på buke! Vad jag märkt så vimlar här av foderexperter!! Kan rekommendera MINST en person som är fantastiskt duktig! ;)
 
Sv: Bara grovfoder?

Nu såg jag ditt svar om att ni får nya partier hö hela tiden. Är de från samma leverantör? Jag tycker isf att ni borde börja använda samma leverantör och kanske göra en deal me denne att ni vill ha höet från samma skörd och vall!
 
Sv: Bara grovfoder?

Då så blir det ju mycket svårt att veta.
Jag köper av princip bara analyserat foder.
Ibland så får jag dock ombesörja analysen själv, men det brukar jag bli ersatt för med några extra kilo foder.

Jag har grovfoder som skiftar i Ca/P mellan 0,8 och 3,3.
Detta måste man veta, annars så kan man omöjligen få mineralintaget korrekt.

Protein och energi kvot kan man möjligtvis se på hästen.
Men det blir ett jojjande fram och tillbaka i hästens form av det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 198
Senast: isafore
·
Foder & Strö I torsdags kom det hem en shettis till oss. Världens goaste lilla farbror på 23 år men tyvärr ganska tunn. Enligt ägaren hade den haft...
2
Svar
25
· Visningar
4 320
Foder & Strö Min häst är otroligt lättfödd och ett matvrak. Han är extremt frusen av sig dessutom fastän han är oklippt och täckad. Sommartid har...
2
Svar
29
· Visningar
3 481
Senast: Nominous
·
T
Foder & Strö Har setat och läst om lite olika foder och tillverkare, bla mustangs olika fodersorter. doddson & hornell(stavning?) och krafts foder...
2
Svar
20
· Visningar
2 040
Senast: Tequilasun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp