Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Åtgärda tänderna, ge frittt m hö och avmaska så tror jag nog att han snabbt kan komma ikapp sig. Kanske han inte ens fått bra m foder...och är tunn pga att allt har varit eftersatt och ge bara det du sen ser att behövs men om tänder o avmaskning är i skick så kommer du ju långt m bra hö som du redan har. :)
Om du läser ordentligt först så inser du att ditt råd är ganska värdelöst:
Hon upptäcker då att en del av hans tänder är helt nedslitna o har inga tuggytor kvar. Sen har han ganska vassa kanter på de övriga tänderna som antagligen skapat smärta.
En gammal häst som inte har några tuggytor kvar går inte att åtgärda!
Det som är vasst går att fixa, men när tuggytorna har blivit dåliga så är det oåterkalleligt. Han kan helt enkelt inte mala sönder fodret tillräckligt bra länge.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Jag har också en gamling som tänderna börjar bli lite sämre på. Han tuggar rejäla bossor om höet är för grovt men klarar av lite finare och kortare höstrån bra. I början försökte jag att blöta höet för att det skulle vara lättare att tugga men för honom gav det helt motsatt effekt. När jag sedan kontakta hästtandis i Söderköping rekommenderade dom mig att sluta blöta höet eftersom det ofta hade motsatt effekt. Så jag tror inte du behöver ha dåligt samvete om du inte lyckas med det. Lusern, betfor och olja(raps brukar vara det mest prisvärda) och fri tillgång på så finstråigt hö som möjligt brukar vara den foderstat som rekommenderas. Och det behövs ganska mycket mera mat än tidigare, mer än man kan tro. Låta gärna en veterinär som är utbildad på tänder kolla upp ponnyn med gämna mellanrum, kanske finns det någon hjälp han kan få ändå? Hoppas att du lyckas få honom att lägga på sig lite!.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Jag hade också satsat på lucern hackad strå.
Har en kompis som har en 35 år gammal shettis. han äter fritt med lucern hack och får en del pellets (uppblött som typ soppa), sen får han lite hö oxå, om han skulle vilja tugga i sig det, men mest är det nog lucernet som gör susen. Han äter drygt 3 kg per dygn.
är ju bra med lucern, som sagts innan, då det är stråfoder!
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

lucern hackad strå skulle jag aldrig ge en häst med dåliga tänder.
Min häst fick det för 2 år sedan istället för kraftfoder.
Han rasade i vikt så jag tog ut vetrinären.
Han hade flera stora foderinpackningar samt en lös tand.
Det satt strån som stora tandpetare mellan tänderna med lucern.
Jag tog genast bort lucernet och ersatte med kraftfoder.
Han hade inga problem med tänderna innan jag började med lucren.
Och han har inga problem nu, tanden sitter inte löst längre och inga foderinpackningar.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

Om du läser ordentligt först så inser du att ditt råd är ganska värdelöst:

En gammal häst som inte har några tuggytor kvar går inte att åtgärda!
Det som är vasst går att fixa, men när tuggytorna har blivit dåliga så är det oåterkalleligt. Han kan helt enkelt inte mala sönder fodret tillräckligt bra länge.

sen stog det-
"Sen har han ganska vassa kanter på de övriga tänderna som antagligen skapat smärta"
dvs..
Om tugg ytorna är dåliga men det ligger sånt här i munnen så kan man säkert få en annan tugg yta med och då kan ju det vara lättare för hästen att äta oavsett vad han ska få i sig.
 
Sv: Foder till gammal shettis med dåliga tänder.

lucern hackad strå skulle jag aldrig ge en häst med dåliga tänder.
Min häst fick det för 2 år sedan istället för kraftfoder.
Han rasade i vikt så jag tog ut vetrinären.
Han hade flera stora foderinpackningar samt en lös tand.
Det satt strån som stora tandpetare mellan tänderna med lucern.
Jag tog genast bort lucernet och ersatte med kraftfoder.
Han hade inga problem med tänderna innan jag började med lucren.
Och han har inga problem nu, tanden sitter inte löst längre och inga foderinpackningar.

Om jag inte är ute och cyklar nu så har jag för mig att det är stor skillnad mellan olika märken. De har olika grovheter på lusernet.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
886
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 300
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 073
Hästhantering Hej! Står lite i ett dilemma ang. min sällskapshäst.. Ska dra historien först: Jag har en häst som jag behövde sällskap till. Letade en...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 638
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • Föl 2020
  • Exteriör Welsh cob

Omröstningar

Tillbaka
Upp