Bara ett lyft finger..

J

Java87

..För att uppmana alla medmänniskor att alltid ha lädergrimma på vid lastning.. Min kuse fastnade en gång när jag hade "syntet" grimma på och vi var tvungna att skära loss den från henne. Allt gick bra men usch så illa det kunde gått..
Lädergrimman går ju oftast av (den ska då göra det:eek: )
En billig investering som kan underlätta så mkt..
Ville bara säga det...
 
Sv: Bara ett lyft finger..

Men det finns väl redan en sådan "lag" på att man bara får/ska åka med lädergrimma på ...Iaf det jag fått höra.
(eller om det var en rekomendation??)

Hur som helst så tror jag att majoriteten av hästägarna har lädergrimmor på vid transoprt av häst.
 
Sv: Bara ett lyft finger..

Tror det är en rekommendaion..
Jag tror oxå att de flesta åker med lädergrimma, ville bara påminna om riskerna för de som tycker att det inte spelar nån roll.
 
Sv: Bara ett lyft finger..

Man kan inte säga att en lädergrimma generellt håller sämre än en i syntet. Allt beror på materialets kvalitet och grimmans svaga punkter.

En syntetgrimma kan gå sönder i spännena, medan en lädergrimma kan vara alltför välgjord och hållbar.
Däremot har ofta lädergrimmorna fördelen att minska risken för brännsår av ev. friktion.

Och det finns INTE INTE INTE någon lag eller liknande som säger att man måste ha lädergrimma i transporten. Inte ens krav från försäkringsbolagen!

Var och en får titta på sina grimmor och bedömma vilken som skulle gå sönder lättare vid en olycka. Jag har t.ex. en mjuk syntetgrimma som garanterat skulle ge sig före min lädergrimma...;)
 
Sv: Bara ett lyft finger..

Du har alldeles rätt och jag undrar varför felaktiga uppgifter betr lagar, försäkringsregler mm fortsätter att frodas. Och lädergrimmor!

En fråga till dom som trots allt går på hypotesen "lädergrimma för att den går sönder". Varför gör ni inte ett snitt eller två i en syntetgrimma?
Då går den garanterat sönder tidigare är en lädergrimma. Eller köp en skräpgrimma ...

Jag törs påstå att ingen tillverkare av lädergrimmor skulle göra dom svaga för att gå sönder i en olycka.

LIA
 
Sv: Bara ett lyft finger..

jag använder läder just för att de inte ska bränna/skära in.. plus att det ser lite "lyxigt" ut ;)

och jag köper bara "billiga" grimmor, max 200kr.. så det räknas nog som skitgrimmor trots att de bara blir mysigare me åren ;)
 
Sv: Bara ett lyft finger..

..För att uppmana alla medmänniskor att alltid ha lädergrimma på vid lastning.. Min kuse fastnade en gång när jag hade "syntet" grimma på och vi var tvungna att skära loss den från henne. Allt gick bra men usch så illa det kunde gått..
Lädergrimman går ju oftast av (den ska då göra det:eek: )
En billig investering som kan underlätta så mkt..
Ville bara säga det...

Jag har lädergrimma på unghästar men av annan anledning... De håller!
:angel:

Syntet går i regel sönder i spännena, den svagaste länken.
 
Sv: Bara ett lyft finger..

..För att uppmana alla medmänniskor att alltid ha lädergrimma på vid lastning.. Min kuse fastnade en gång när jag hade "syntet" grimma på och vi var tvungna att skära loss den från henne. Allt gick bra men usch så illa det kunde gått..
Lädergrimman går ju oftast av (den ska då göra det:eek: )
En billig investering som kan underlätta så mkt..
Ville bara säga det...

Jag har lädergrimma på unghästar men av annan anledning... De håller!
:angel:

Syntet går i regel sönder i spännena, den svagaste länken.
 
Sv: Bara ett lyft finger..

Jag har bara lädergrimmor. Alltid!
Syntetgrimmor åker på soptippen!
(glömmer aldrig synen av en död häst som hade hängt sej i ett träd)
:crazy:
 
Sv: Bara ett lyft finger..

jag har lädergrimma på min häst för att den inte bränner lika lätt har säkerhets hake i grimskaftet istället, grimman är en seg rackare som hängt med i många år, ett antal hästar har hängt sig i kjedjorna i stallet med den utan att den vikt en tum i sömmar eller spännen.
 
Sv: Bara ett lyft finger..

Nej. Men jag har aldrig annat än lädergrimma.
Det växer träd lite här och var och i transporten sitter hästarna fast, dock ej i ett träd.
;)
 
Sv: Bara ett lyft finger..

därför går hästen alltid barhuvuad i hagen för att inte kunna fastna, han är en klant oi äter från träden o skulle garanterat fastna om han hade grimma....
 
Sv: Bara ett lyft finger..

Jag har lädergrimma på unghästar men av annan anledning... De håller!
:angel:

Syntet går i regel sönder i spännena, den svagaste länken.

Den grimma vi använde gick INTE av.. Den hade nog hållit för mkt mer..
 
Sv: Bara ett lyft finger..

o hade ni haft en bra lädregrimma hade den inte heller släppt därför sätter jag säkerheten i grimskaftet!
 
Sv: Bara ett lyft finger..

Jasså? Jag har fått för mig att lädergrimmor va starkare.. De flesta lädergrimmor är ju tjocka och oftast dubbelsydda också.

Min häst har alltid haft nylongrimmor och när han har slängt sig så har dom alltid gått sönder.
 
Sv: Bara ett lyft finger..

förresten så brukar det väl alltid vara säkerhetshake på transportgrimskaften?
 
Sv: Bara ett lyft finger..

Jag har bara lädergrimmor. Alltid!
Syntetgrimmor åker på soptippen!
(glömmer aldrig synen av en död häst som hade hängt sej i ett träd)
:crazy:


Därav torde rekommendationen vara att ALDRIG ha grimma på häst i hagen. Men det har diskuterats förut...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp