Bara en dag kvar... (Ang. avlivning)

Sv: Bara en dag kvar... (Ang. avlivning)

Louise skrev:
Förlåt om jag undrar, men vad är avblodning?
Det låter hemskt! :(

När hästen är avlivad med bult, tömmer man kroppen på blod för att hästen säkert ska vara död. Vet ej om det är av någon annan anledning också.

Usch...jag gråter lika hejdlöst varje gång när jag läser om en hästägarens svåra dag...att behöva avliga sin häst...
Men man gör det för att h*n inte skall lida mer...om det nu är en tröst...
Vad gjorde då jag, den dagen för 2 år sen?
Vi red sista turen dagen innan, han fick göra det som jag hejdat honom från ett bra tag pga smärta, fri galopp på snöbetäkta åkrar...och han älskade det...
Timmarna innan, tog jag in honom, gav honom en massa gosaker i boxen att äta....sen satte jag mig hos honom där och gråt....
Han slutade att äta o la sitt huvud i min famn och sa "matte, va inte ledsen, det här är det jag vill, jag vill aldrig ha ont mer, jag vill rida på de evigt gröna ängarna, för alltid"
Gjorde honom fin, tog o klippte av svansen, den va så fin, svartvit.
När lantbr tjänst kom, fixade vi alla papper och när jag var redå, tog vi ut honom...han hade ingen rädsla i sin blick...han som annars brukade vara avvaktande mot främlingar...
Jag var med honom hela tiden, och stannade kvar under tömningen, tog farväl....men sen klarade jag inte av det mer....

Jag tänker på dig.....man vänjer sig aldrig...det är lika smärtsamt varje gång man tänker på det.....
Många kramar till dig på din dystra dag:cry: :cry:

Massor med tröstkramar och tankar skickar jag till dig denna dag!

När min häst skulle avlivas så red vi en runda barbacka på morgonen och sedan fick hon komma in i boxen för att äta sin lunch samt lugnade inför lastningen. När hon gjort det fick hon stå i solariet och mysa medans jag satte på henne täcket. transportgrimman och transportskydden. Sedan gick vi för att lasta och för första gången på över 1 år gick hon rätt in i transporten utan att protestera. Vi åkte upp till djursjukhuset där jag fick ställa henne i en box och när jag var redo fick jag leda henne till "avlivningsrummet" där jag lämnade henne till en som jobbar där som hon träffat många gånger innan och jag sa några ord till henne och sen gick hon in och jag föll ihop

Vila i frid min älskling..

Jag är ledsen för att du måste avliva din häst. Jag tror man får försöka tänka som att det e mer positivt för hästen än det är negativt för en själv. Han slipper ha ont. Och du får vara ledsen. Det är jätteviktigt att du tar hand om de känslor som kommer. Folk som känner dig vet ju vad hästen betyder för dig. O dom som tycker att det var ju bara en häst får man strunta i. Fast det är jättejobbigt när folk inte tar ens sorg på allvar. Jag tycker du ska ta en tofs av manen eller vad du känner. Sen tror jag att det är bra att vara med vid själva avlivningen om man vill det men sen är det nog bra att slippa se när dom hanterar själva kroppen.

Jag har upplevt en avlivning för några år sedan. Den var inte planerad utan mitt sto fick avlivas efter att ha blivit påkörd o fått ett framben avslaget. När jag träffade stoet för första gången så fastnade en grankotte i hennes hov när jag provred henne. Den har jag fortfarande kvar (efter 11 år) o svansen som min mamma klippte av innan kroppen hämtades symboliserar slutet på vårat liv tillsammans o för mig e kotten o svansen jätteviktiga men jag har haft dom på ställen där ingen sett dom för alla frågar o då måste man berätta hela alltet o det är jobbigt för mig fortfarande efter 7 år. Ofta när jag blir väldigt glad eller väldigt ledsen så kommer det fram igen. Tiden läker alla sår, men ärret det försvinner inte.

Tänker på dig och hoppas att du får en fin dag med solsken och varmt och skönt i solen, jag skulle nog klippa pannluggen och svansen
och bevara ett minne samt ta en massa kort, gosa och pyssla om hästen så mkt som möjligt dom sista timmarna innan de va dax,

Jag fick själv avliva min häst för ett halv årsen ungefär och då fick ja åka med han till ett litet slakteri och det va en tidig morron, ja hade ryktat han fin och putsat och donat med honom och han fick massa godis och mkt extra kvällen innan, jag trodde att jag skulle bryta ihop men ja va stark men ville gråta, men när vi väl kom dit så lasta ja ur han och tog av han täcke och skydden mm, han fick gå runt och lukta och titta, han blev nervös och kände att nått va fel, presic som
att va gör jag här och va är mina kompisar, men han vägra att gå in i huset och i boxen där han skulle stå o va under hela arbetet, han va sur och ledsen över att varför lämnar du mig här, jag gav han morötter och busa lite med han och kliade mm, jag ville inte va kvar under avlivningen, ja fick va ensam några minuter och pratade med han och sa hur mkt ja älskade hästen och minnen mm och sa att nu slipper du plågas och får komma till dom gröna ängarna och busa och leka och få va en frisk häst!! Jag önskar dig all lycka till och kram från mig!! Hoppas att allt kommer att gå bra vilket de kommer att göra, dom tar så väl hand om djuren!!:cry:

*storbölar*

hoppas det gick bra för dig och pållen, att det va lungt värdigt

kram på er alla jag hoppas den dagen dröjer länge än

(knapplån)

Det gick mycket bra, förutom att nödslakten kom en halv dag för tidigt. Tråd finns på gnägg under "Nu sover han".

Ta några kort och pyssla om h*n ta ett sista farväl..

/ C-B

*kramar*

Sellan skrev:
en fråga bara; hur kan ni vara med när de avblodar :eek:??

Kan bara svara för min egen del och det var för att jag verkligen ville se att han var borta. Tycker inte att det är speciellt hemskt att se blod och det var ju inte så att jag precis stod och stirrade på just blodet. Det bara fanns där som en "naturlig" del i hela proceduren (om man nu kan uttrycka sig så) och jag ville vara hos min vän tills det var över. Om jag har fattat det rätt så avblodar man för att vara säker på att allt är över och det är tydligen lag på att dom måste göra så.

Jag tror att det är väldigt olika hur man vill och klarar av att göra, en del tycker att det är otäckt med blod över huvud taget om det så bara är ett skrubbsår på ett knä. Man är inte känslokall om man klarar av att vara med och man är inte en vekling om man inte klarar det. Det är bara så individuellt från person till person.

Däremot ville inte jag vara med när dom skulle vinscha in honom i bussen. Där kände jag att min gräns gick. Jag ville inte heller se honom i bussen efteråt ifall dom skulle ha lagt honom "lite knöligt" om ni förstår hur jag menar. Det är nog inte så lätt att få in 500 kg avliden häst så att det ser ut som att han bara sover.

Marie

Liknande trådar

Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 416
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 838
Senast: Hoppsin
·
M
Ridning Jag har nyss köpt min första häst och han var enligt ägaren otittig och kunde ridas ut på själv utan problem osv. Han var lugn och så...
2
Svar
28
· Visningar
6 067
Senast: IseeU
·
H
Hästvård Vet inte om den ligger rätt men då kan väl en snäll moderator flytta... Har idag fått min älskade trotjänare utdömd av vet. Som jag...
Svar
16
· Visningar
1 322
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka