Bara äta hö och havre?

A

Araton

Hejsan!
Kan en häst klara sig på bara hö,havre och mineraler?
Vad finns i havren som hästen behöver? Behöver hästen havre om den inte rids? Behövs betfor? Vad finns det i betforn som hästen behöver?

Tacksam för svar!

Sv: Bara äta hö och havre?

Allt beror på höanalysen. Utan analys vet man inte öht vad hästen stoppar i sig och då kan man heller inte veta vilka ev tillskott man behöver ge. Ett optimalt hö fungerar bra som enda foder. Om höt inte räcker till energimässigt kan man behöva fodra med kraftfoder tex havre. Är inget speciellt med havre som inte finns i annat kraftfoder men det innehåller mycket energi och är kanske inte ett bra val om man har ett proteinfattigt hö. Betfor är ju också ett kraftfoder och ges av samma anledning som havren. Smakligt för hästen och bra att blanda ut mineraler i.

Vad som behövs är som jag skrivit helt upp till höanalysen. Finns massor man kan behöva tillsätta eller så behövs inget alls. Jag rekommenderar att ta en analys! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Upplever att strimlad betfor ger viss tuggtid. Finns det fler liknande foder? Som hästen kan svälja utan att mala sönder, men som...
2
Svar
28
· Visningar
1 440
Senast: Hgfy
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar