Har fått reda på att en utav mina islandshästar har pålagringar i båda bak knäna.
Är detta vanligt på så pass unga hästar och inom denna ras?
De var lindriga men hans symtom var inte lindriga.
Halt båda fram värst men även båda bak.
Han har försökt avlasta så hela han är spänd som en fjäder.
Han är knappt riden mkt och har under hela tiden som in riden upplevts irriterad emellanåt och bockat.
Där emeliam väldigt snäll men pigg.
Han har väldigt ont. Veterinären kunde inte ens böja honom fullt ut utan att han stegrade rätt upp.
Blev sprutad i 6leder samtidigt. Båda fram knäna, fram hovleden och bak knäna.
Vi ska snart tillbaka på återbesök. Tror ni att det finns något hopp och en framtid?
Redan innan detta hade jag bestämt mig för att sälja honom pga små barn osv.
Men hur ska jag nu gå tillväga? Har inte tiden egentligen att rehabilitera honom och hur man än sprutar alla 'symtom' så är ju fortfarande orsaken dvs pålagringarma kvar och det är ju troligen de som gör honom halt:-(.
Vi tror att han fick denna skadan på hingst betet då han blev hetsad och jagad av två andra hingstar.
Känns för jävligt:-( har haft honom sen han var ett 4månaders litet föl men fick aldrig någon chans med honom känns det som.
Tack på förhand.
Är detta vanligt på så pass unga hästar och inom denna ras?
De var lindriga men hans symtom var inte lindriga.
Halt båda fram värst men även båda bak.
Han har försökt avlasta så hela han är spänd som en fjäder.
Han är knappt riden mkt och har under hela tiden som in riden upplevts irriterad emellanåt och bockat.
Där emeliam väldigt snäll men pigg.
Han har väldigt ont. Veterinären kunde inte ens böja honom fullt ut utan att han stegrade rätt upp.
Blev sprutad i 6leder samtidigt. Båda fram knäna, fram hovleden och bak knäna.
Vi ska snart tillbaka på återbesök. Tror ni att det finns något hopp och en framtid?
Redan innan detta hade jag bestämt mig för att sälja honom pga små barn osv.
Men hur ska jag nu gå tillväga? Har inte tiden egentligen att rehabilitera honom och hur man än sprutar alla 'symtom' så är ju fortfarande orsaken dvs pålagringarma kvar och det är ju troligen de som gör honom halt:-(.
Vi tror att han fick denna skadan på hingst betet då han blev hetsad och jagad av två andra hingstar.
Känns för jävligt:-( har haft honom sen han var ett 4månaders litet föl men fick aldrig någon chans med honom känns det som.
Tack på förhand.