bara 6år och pålagringar:-(

Fia79

Trådstartare
Har fått reda på att en utav mina islandshästar har pålagringar i båda bak knäna.
Är detta vanligt på så pass unga hästar och inom denna ras?

De var lindriga men hans symtom var inte lindriga.
Halt båda fram värst men även båda bak.
Han har försökt avlasta så hela han är spänd som en fjäder.

Han är knappt riden mkt och har under hela tiden som in riden upplevts irriterad emellanåt och bockat.
Där emeliam väldigt snäll men pigg.

Han har väldigt ont. Veterinären kunde inte ens böja honom fullt ut utan att han stegrade rätt upp.

Blev sprutad i 6leder samtidigt. Båda fram knäna, fram hovleden och bak knäna.

Vi ska snart tillbaka på återbesök. Tror ni att det finns något hopp och en framtid?

Redan innan detta hade jag bestämt mig för att sälja honom pga små barn osv.
Men hur ska jag nu gå tillväga? Har inte tiden egentligen att rehabilitera honom och hur man än sprutar alla 'symtom' så är ju fortfarande orsaken dvs pålagringarma kvar och det är ju troligen de som gör honom halt:-(.

Vi tror att han fick denna skadan på hingst betet då han blev hetsad och jagad av två andra hingstar.

Känns för jävligt:-( har haft honom sen han var ett 4månaders litet föl men fick aldrig någon chans med honom känns det som.

Tack på förhand.

Sv: bara 6år och pålagringar:-(

Min (fd) islänning är 7 år i år och har precis samma. Rejäla pålagringar båda bak, han har jävla ont och veterinären har inte stora förhoppningar :(
Han är heller inte riden mycket.
Veterinären tror att det kanske är medfött, iom dubbelsidigt och precis lika mkt på båda.

Har tyvärr inte mycket mer att erbjuda än en tröstkram, när en islänning visar att han har ont, då har han ONT :(

Han blev även röntgad i fram knäna hovlederna fram spatt röntgad och röntgad i knäna bak men allt var jätte fint förutom just knäna då som hade lika mkt pålagringar.

Veterinären tror han kan bli helt frisk men jag är nog mer realist, själva orsaken går ju inte att bota.

Och denna häst visar ju inte smärtan genom uppenbar hälta utan genom att kasta av, ska jag som småbarnsförälder våga riskera livet varje gång?

Han är helt underbar på alla andra sätt så det känns så jobbigt.
Han hade verkligen en lovande framtid, så fin exteriört dock trång hasig bak om det kan ha någon betydelse.
Super arbetes villig jätte härliga och fina gångarter pigg och så otroligt vacker en häst som verkligen sticker ut. Han skulle ju blivit min tävlings häst och även om jag nu själv inte har tiden så skulle han ju varit perfekt för någon annan.

Men är livrädd att sälja om han blir en lidande vandrings pokal:-(.

Lider med dej :'(

Tror du att du kan finna någon vän som vill ha en trevlig sällskapshäst, under förutsättning att han inte har ont förstås. ....

Annars är det bara en sak att göra tyvärr :cry:

Jag hade aldrig sålt en sådan häst, om jag verkligen inte kunde ha kvar (kanske även innan) hade jag tagit bort den.
För vilket liv är det? Om inte hästen är riden mycket heller hade jag nog definitivt tagit bort den.
Men jag lider verkligen med dig:(

Det låter ju inte som något med värst bra prognos, tyvärr.

Och du lär inte kunna sälja hästen.

Behålla som sällskapshäst låter rimligt. Rida låter inte så klokt.

Just knän är ju överdjävligt om man vill ha en vettig ridhäst. Ridningen går ut på att hästen ska bära mer vikt bak, och då belastar man det område som från början är ett problem. Moment 22.

Om du redan nu vet att du inte har tid att rehabilitera hästen (det kommer nog att bli x antal igångsättningar om inte sprutningarna av lederna är helt verkningslöst) hade jag faktiskt tagit bort om hästen inte är helt bra vid återbesöket. Tid är pengar och särskilt i fall med hästar. Prognosen för din häst som ridhäst är nog tyvärr väldigt dålig med tanke på alla reaktioner och till det röntgenfynd.

Att lämna vidare till billig peng känns HELT fel med tanke på alla som vill ha en ridhäst gratis och inte ser att hästen har ont utan bara rider på. Att sälja dyrt är omöjligt eftersom hästen inte är fräsch.

Har fått reda på att en utav mina islandshästar har pålagringar i båda bak knäna.
Är detta vanligt på så pass unga hästar och inom denna ras?

De var lindriga men hans symtom var inte lindriga.
Halt båda fram värst men även båda bak.
Han har försökt avlasta så hela han är spänd som en fjäder.

Han är knappt riden mkt och har under hela tiden som in riden upplevts irriterad emellanåt och bockat.
Där emeliam väldigt snäll men pigg.

Han har väldigt ont. Veterinären kunde inte ens böja honom fullt ut utan att han stegrade rätt upp.

Blev sprutad i 6leder samtidigt. Båda fram knäna, fram hovleden och bak knäna.

Vi ska snart tillbaka på återbesök. Tror ni att det finns något hopp och en framtid?

Redan innan detta hade jag bestämt mig för att sälja honom pga små barn osv.
Men hur ska jag nu gå tillväga? Har inte tiden egentligen att rehabilitera honom och hur man än sprutar alla 'symtom' så är ju fortfarande orsaken dvs pålagringarma kvar och det är ju troligen de som gör honom halt:-(.

Vi tror att han fick denna skadan på hingst betet då han blev hetsad och jagad av två andra hingstar.

Känns för jävligt:-( har haft honom sen han var ett 4månaders litet föl men fick aldrig någon chans med honom känns det som.

Tack på förhand.

6 år och knappt riden och sprutad i 6 leder... Tyvärr men det låter som en häst utan framtid. Ta ett ordentligt snack med veterinären.

Som det låter här hade jag tagit bort den hästen. Aldrig "sålt" den vidare.

Svårt att tro att detta beror på att han blivit jagad..snarare en individ med dåliga förutsättningar exteriört/genetiskt..

Jag har också svårt att tro att det beror på överansträning p g a betesklimatet, men det kan ju spela mindre roll nu när ts står i den här sitsen. Jag tycker inte heller framtiden ser ljus ut för hästen. Gå och ha ont som sällskapshäst är ju heller inget kul alternativ.

Min (fd) islänning är 7 år i år och har precis samma. Rejäla pålagringar båda bak, han har jävla ont och veterinären har inte stora förhoppningar :(
Han är heller inte riden mycket.
Veterinären tror att det kanske är medfött, iom dubbelsidigt och precis lika mkt på båda.

Har tyvärr inte mycket mer att erbjuda än en tröstkram, när en islänning visar att han har ont, då har han ONT :(

Tack för ditt svar:-( vad är det för stam på den hästen?

Det som känns läskigt är att många röntgar islandshästar enbart för spatt vid ex försäljning tänk hur många mörkertal det kanske finns med denna typ av skada?!
För jag har under alla mina år med islandshästar aldrig hört talas om detta just i knäna. Men på andra raser verkar det mer vanligt.

Kan de födas sådana alltså?

Lider med dej :'(

Tror du att du kan finna någon vän som vill ha en trevlig sällskapshäst, under förutsättning att han inte har ont förstås. ....

Annars är det bara en sak att göra tyvärr :cry:

Nej tyvärr har jag nog ingen sådan person jag själv i så fall om det slutar med att jag bara har två hästar kvar, han och rid hästen då.

Men det svåRa är att veta hur han mår för han springer och leker i hagen verkar Inte ha ont och han visade ingen uppenbar hälta innan jag åkte till kliniken.
Men sen har han ju troligen haft detta större delen av sitt liv så han vet ju inget annat.

Jag hade aldrig sålt en sådan häst, om jag verkligen inte kunde ha kvar (kanske även innan) hade jag tagit bort den.
För vilket liv är det? Om inte hästen är riden mycket heller hade jag nog definitivt tagit bort den.
Men jag lider verkligen med dig:(

Han är riden sporadiskt under ca 2års tid lugnt för att jag ville bygga upp en stark häst plus att jag har småbarn så har inte hunnit rida mkt kanske 30min lugnt 3-4dagar i veckan och hel vila långa perioder under vinter osv.
Han kan de flesta dressyr övningar, och töltar mkt fint i kort tempo och ökat från galopp men hann aldrig bygga upp styrka och kondis för längre bitar.

Ja det var ju det första jag kände att nu är det omöjligt att sälja honom:'(.

Just knän är ju överdjävligt om man vill ha en vettig ridhäst. Ridningen går ut på att hästen ska bära mer vikt bak, och då belastar man det område som från början är ett problem. Moment 22.

Om du redan nu vet att du inte har tid att rehabilitera hästen (det kommer nog att bli x antal igångsättningar om inte sprutningarna av lederna är helt verkningslöst) hade jag faktiskt tagit bort om hästen inte är helt bra vid återbesöket. Tid är pengar och särskilt i fall med hästar. Prognosen för din häst som ridhäst är nog tyvärr väldigt dålig med tanke på alla reaktioner och till det röntgenfynd.

Att lämna vidare till billig peng känns HELT fel med tanke på alla som vill ha en ridhäst gratis och inte ser att hästen har ont utan bara rider på. Att sälja dyrt är omöjligt eftersom hästen inte är fräsch.

Det lustiga är att det han just haft lätt för är att samla sig och bära vikt bak men jag märkte hur han blev sämre på det ju närmare klinik besöket vi kom så då hade det troligen blivit inflammation i knäna pga ansträngq sen inflammation fram för han avlastadd.
Även lustigt att han töltar så himla fint och lätt om han nu Into skulle vilja lägga vikt bak. Men det är det som är så sorgligt med för han är en sån arbets glad häst och vill verkligen sitt bästa så han försöker väl en då.

Men kan man verkligen få hästen utdömd av en positiv veteriveterinär som tror hästen kan bli helt frisk eftersom han hade så milda pålagringar att de knappt syntes och 'borde' inte på verka hästen! Veterinären kommer ju inte ge upp förrän efter flera år för han sa även att 'han är ung så han har många år på sig att bli frisk, det bara kryper i kroppen på mig när jag hördeedet:-(.

Jag vet inte hur jag ska kunna ta det tuffa beslutet om jag måste men jag kan inte vara en sån som innerst inne vet att det inte finns något hopp realistiskt och bara kämpa vidare hela tiden utan att tänka på hästen och enbart på att jag ska ha han kvar i livet:-(.

Men vad händer nu om han är helt frisk mot förmodan vid återbesöket och kanske är frisk resten av livet! Kan man sälja honom då?

Du säger tid är pengar men det är väl därför det inte är så lätt att få hästarna ut dömda innan man tömt sina besparingar totalt eller? Försäkringsbolagen går väl inte med på en ut domning om inte man försökt jätte länge och veterinären verkligen inte tror fot går, inte bara för att folk inte har pengar.

Känns som jag inte får göra detta utan att veterinären bestämmer?

Men samtidigt känns det otäckt att jag nu kommer och bestämmer att avliva kanske och tänker tanken att tänk om han kan bli helt frisk, men han har ju alltid kvar pålagringarma som troligen blir värre med åren.

6 år och knappt riden och sprutad i 6 leder... Tyvärr men det låter som en häst utan framtid. Ta ett ordentligt snack med veterinären.

Som det låter här hade jag tagit bort den hästen. Aldrig "sålt" den vidare.

Svårt att tro att detta beror på att han blivit jagad..snarare en individ med dåliga förutsättningar exteriört/genetiskt..

Detta fattar inte jag heller riktigt men enligt veterinären hade han ingen avvikande exteriör som skulle påverka benen på det sättet inte syn syns på utsidan och inte röntgen heller i och. För sig.
Jag vet inte om det på något sätt kan vara ärftligt?
Hans mamma bockar än värre och även mormor vet jag men de är aldrig kollade.
Så först trodde jag ju att det satt i huvudet.

Men enligt veterinären så måste leden bli överansträngd för att pålagringar Skall bildas och jag kan därför Into se hur han under så mild ridning skulle blivit det men jag vet att på hingst betet gick han med två yngre hingstap som turades om att jaga honom ovanligt tufft alltså inget lek bara.
Han blev illa biten i halsen pga detta med då tog jag hem honom:-(. Han gick där under en känslig tillväxt ålder från han var 2-2,5åri

Det är enda förklaringen veterinären kunde ha på detta?!?!

Som svar på din fråga, nej du får inga pengar på försäkring utan att veterinär anser det nödvändigt att döma ut. Däremot kan du själv bestämma dig för att avliva men då faller inte försäkringen ut. Dock låter det konstigt om veterinär inte dömer ut med tanke på vad du skriver tidigare här i tråden?

Men när du säger så får det mig att fundera..En sak slog mig. Har du testat för anaplasmos? Har de det kan de vara halta och man kan missta det för ledproblem..

Tycker dock att du ska kräva vidare undersökningar. Man ska inte spruta 6 leder utan att ha på fötterna.

Senast ändrad:

Som svar på din fråga, nej du får inga pengar på försäkring utan att veterinär anser det nödvändigt att döma ut. Däremot kan du själv bestämma dig för att avliva men då faller inte försäkringen ut. Dock låter det konstigt om veterinär inte dömer ut med tanke på vad du skriver tidigare här i tråden?

Men när du säger så får det mig att fundera..En sak slog mig. Har du testat för anaplasmos? Har de det kan de vara halta och man kan missta det för ledproblem..

Tycker dock att du ska kräva vidare undersökningar. Man ska inte spruta 6 leder utan att ha på fötterna.

Men hur brukar man göra vid pålagringar???
Behandlas det inte?

Känns ju så lustigt för han har ju ont på olika stället men det är ju bara symtom från orsaken dvs pålagringarma, som vi tror alltså för veterinären menade att man kan aldrig vara saker, vissa hästar han gå med pålagringar som inte stör dem alls o det är kanske något annat min häst fått ont av men vad är det då.

Därför jag tänker att tänk om han nu blir frisk o pålagringarma bara var något vi såg på röntgen som inte spelade in för det var nog det veterinären menade att de var så milda så han ska kunna bli helt återställd men jag är ju fortsatt tveksam då orsaken om det nu är orsaken inte går att ta bort.
Och ska man sälja måste man alltid nämna pålagringjpmag tänk så många hästar som säljs med en massa skit men som skrivs som friska för 'det man inte vet något om lider man inte av'.

Vad menar du att jag ska kräva mer för undersökningar? Vi röntgadd 4leder i massa olika vinklar gick på 14000kr bara förra besöket/utredningen så jag sparade inte in på några plåtar eller liknande.

Veterinären sa att om jag ville kunde vi skicka in plåtarna på knäna för en extra koll till sådana experter som kollar på det då han inte var trehunda procent säker på att det var pålagringar. Men både han o jag kunde ju se en avvikelse på bilden så jag frågade varför jag skulle kasta ut mer pengar??? Eller skulle jag gjort det?

Han hade dessutom jobbat med det där expert grejen själv i några år så jag förstod inse varför han var osäker faktiskt.

Men hur brukar man göra vid pålagringar???
Behandlas det inte?

Jo, man behandlar ledinflammationer men du sa ju ngnstans i tråden att ni tror det kom från att han blev jagad i hagen som 2,5 åring. Det måste ju vara nästan 4 år sen? Alltså hänger det inte ihop. Han kan ha pålagringar från den händelsen (eventuellt) men han kan inte ha gått med ledinflammationer sen dess, det är liksom inte möjligt. Alltså har han fått nya ledinflammationer nu, på 6 (sex) ställen..???

Därför jag tänker att tänk om han nu blir frisk o pålagringarma bara var något vi såg på röntgen som inte spelade in för det var nog det veterinären menade att de var så milda så han ska kunna bli helt återställd men jag är ju fortsatt tveksam då orsaken om det nu är orsaken inte går att ta bort.

Tillbaka till att det inte hänger ihop. Den här veterinären, finns den på bra hästklinik? Eller är det en distriktare?

Och återigen, har ni kollat för anaplasmos?

Veterinären är jättepositiv och säger att hästen blir helt frisk, den är ung, jag fattar inte varför du ska avliva den utan att ge den en chans. Överhuvudtaget så tycker jag folk på Buke alltid är så snabba med att rekommendera avlivning. Det tycker jag är äckligt.

Låt hästen läka ut och få sin chans.

Veterinären är jättepositiv och säger att hästen blir helt frisk, den är ung, jag fattar inte varför du ska avliva den utan att ge den en chans. Överhuvudtaget så tycker jag folk på Buke alltid är så snabba med att rekommendera avlivning. Det tycker jag är äckligt.

Låt hästen läka ut och få sin chans.

Den är 6 år och knappt riden och har fått 6 (sex) leder behandlade... låter det hållbart? Om nu diagnosen är korrekt..och nej, jag tror mig inte veta bättre än veterinärer..men historian hänger inte ihop för mig..

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 095
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 203
Senast: Speedway
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 709
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V