Bara 2 hästar i stallet , funkar det ?

Ledaren snor rundor, gnäggar osv och måste stå på box (dock hanterbar nivå). Den andra står bara i grinden och väntar, gnäggar när man kommer tillbaka. Ledaren är helt cool att rida ut själv, den andra är det bara om man gör det ofta.
 
Jag hade två hästar förut, det gick bra att ha den ena i box medan man tränade den andra. Att lämna en i hagen funkade dock inte, blev skrik och spring då.
 
Senast ändrad:
Jag upplever det som att när man bara har 2 hästar så blir de mer beroende av varandra. Även om de var ok med att vara själva i en miljö med mer hästar och kompisar ändrar de sig när de bara blir två. De blir ängsligare att vara själva. Lämnade alltid den som inte reds i stallet och den brukade skrika lite men den som reds brydde sig inte

Håller med här! I mitt stall stog två på bete lite längre bort, och två stog kvar vid stallet, och dom blev så beroende av varandra dom vid stallet så dom kunde knappt rida iväg en och en.

Sen jag köpte min häst så dom har blivit tre vid stallet så funkar det betydligt bättre om en av dom blir ensamma kvar om två rider iväg. Visst gnäggar dom, men dom panikskriker inte längre, och springer inte runt, trots att dom inte går i samma hagar.
 
Jag hade bara 2 ett bra tag, det fungerade då ingen av dem var speciellt brydd att stå ensam i boxen ett tag.
Men när de sedan hade långa perioder där en var sjuk och stod på djursjukhus längre tider var det inte så lätt för då fick den ena vara helt ensam hemma. Det gick ok men hon stod bara vid grinden och hängde. Så därav tycker jag det är i bland var smidigare med tre.
 
När jag stod i ett stall med två hästar så funkade det att lämna båda själva, den som inte var min brydde sig inte men min kunde bli ganska stressad. Bäst funkade det om man tog in båda i stallet, gjorde iordning den andra, tog ut min i hagen igen med en tuss hö och sen red iväg med den andra. Han stressade upp sig väldigt mycket om han blev lämnad i stallet, men i hagen var han lugn. Den andra hästen lämnades oftast i stallet.

En tråkig bieffekt av att dom bara var två var att dom blev extremt fästa vid varandra. Detta gjorde så att min häst som alltid hade varit extremt lättlastad plötsligt var svår att lasta eftersom att han inte ville åka ifrån ”sin tjej”...
 
Jag har två och det funkar utmärkt. Shettisen är så klart själv mer i och med att stora rids oftare, men det är inga problem att ta ut en och lämna den andra. Min stora har fått vänja sig tidigt, och när jag letade sällskapshäst hade jag aktivt valt bort en ponny som hade problem med att vara själv (även om det aldrig finns några garantier).
 
Jag har mina två hemma själva. Bara den ena som rids. Den andre kan jag lämna själv utan större problem men alltid inne i stallet, dom går på lösdrift annars. Är jag borta längre stunder (på tävling ex) så brukar jag dock försöka fixa så att någon kan släppa ut henne efter att jag åkt. Hon är äldre och blir lätt stel av att stå inne många timmar. Det är just momentet när den andra åker som jag inte vill att hon ska vara ute, sen verkar hon vara lugn även i hagen.

När jag började med detta reds båda fortfarande och den dom blev kvar var lite orolig men dom vände sig snabbt.

Vid några tillfällen de senaste åren har jag varit tvungen att lämna pensionären ensam under flera dagar (den andra inlagd på klinik eller på kurs ex.). Man märker att hon inte är jättenöjd med situationen, blir liksom lite låg, men hon finner sig trots allt.
 
Jag har alltid bara haft två hästar under dom 20 åren jag varit hästägare och det har aldrig varit några problem. Dom vänjer sig. Dock brukar jag alltid ställa den andra i boxen när jag ska rida.
 
Funkade väldigt dåligt med mina. De blev kära med en gång, ta ut ena och den bara drar hem medan den andra bara skriker i hagen och springer fram och tillbaka. Det blev aldrig bättre.

Tillägg, det fungerade inte att ställa dem i stallet heller, de sparkade sönder sig själva och stallet.
 
Jag har bara mina två i mitt stall och har haft det så även i tidigare stall. Faktiskt aldrig haft problem trots stor variation på vad för hästar det varit; fullblod, shettis, halvblod, connemaror och andra ponnier. Alla har vant sig och det gyllene nyckeln har varit mat haha.
 
Tror det är olika, men min ena står hur lugnt som helst i hagen, den andra sätter jag i boxen medan jag rider för jag gillar inte att han springer så, då mina hagar är lite kuperade (eller lerig vinterhage).
Likadant här!
Min ena är helt obrydd över att vara själv oavsett i hage eller stall medans den andra hästen är ok med att vara ensam i stall men springer av sig skorna i våra kuperade hagar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 730
Senast: Freazer
·
Hästhantering En tanke slog mig ikväll. Hur är det egentligen med hästar, kan dom ta hand om varann och t.ex lugna varandra då en är orolig? Kan dom...
Svar
7
· Visningar
1 686
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Har ett litet dilemma när det gäller mina hästar. Ponny A: ranghög, måste gå med ranglåga hästar. Vaktar sin hage, ponny B och sin mat...
Svar
1
· Visningar
799
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Sitter och funderar över min situation här hemma. Har 2 hästar, stall på egen gård, jag är ensam som håller på med hästarna. Nu är jag i...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 633
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp