Bara 2 hästar i stallet , funkar det ?

finapina

Trådstartare
Nu vänder jag mig till er som har / haft 2 st hästar hemma. Får man det att funka med bara 2 st ? Blir det skrik och panik när den ene försvinner iväg på t.ex ridtur eller vänjer dom sig ? Hur länge tog det isåfall ? Tips ? Har min annars så självständige och kaxiga ( trodde jag...) 4- bening hemma på bete. När kompisen försvinner blir det fem före panik. Håller sig dock i hagen.Van att gå i egen hage annars men med 5 st kompisar i hagen brevid resten av året. Vad ska man tro ?
 
Beror helt på hästarna. Vi har haft två där en (fullblod) levde jäkel av att bli lämnad själv. Försvann aldrig. Däremot fick han hantera det själv, han kunde inte klättra ut ur boxen eller så. Värre blev ridningen när det var honom man tog ut själv.
 
Nu vänder jag mig till er som har / haft 2 st hästar hemma. Får man det att funka med bara 2 st ? Blir det skrik och panik när den ene försvinner iväg på t.ex ridtur eller vänjer dom sig ? Hur länge tog det isåfall ? Tips ? Har min annars så självständige och kaxiga ( trodde jag...) 4- bening hemma på bete. När kompisen försvinner blir det fem före panik. Håller sig dock i hagen.Van att gå i egen hage annars men med 5 st kompisar i hagen brevid resten av året. Vad ska man tro ?
Tror det är olika, men min ena står hur lugnt som helst i hagen, den andra sätter jag i boxen medan jag rider för jag gillar inte att han springer så, då mina hagar är lite kuperade (eller lerig vinterhage).
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Nu vänder jag mig till er som har / haft 2 st hästar hemma. Får man det att funka med bara 2 st ? Blir det skrik och panik när den ene försvinner iväg på t.ex ridtur eller vänjer dom sig ? Hur länge tog det isåfall ? Tips ? Har min annars så självständige och kaxiga ( trodde jag...) 4- bening hemma på bete. När kompisen försvinner blir det fem före panik. Håller sig dock i hagen.Van att gå i egen hage annars men med 5 st kompisar i hagen brevid resten av året. Vad ska man tro ?
Mina fick lära sig. Jag tog alltid in båda och sen lämnade den andra i stallet. Inte i hagen.
 
Jag tror det är olika från häst till häst, men om man ska ha det så får man nog se till att de delas på regelbundet så de vänjer sig vid det. Särskilt i början
 
Beror på häst.
Av 4 så har 2 inte brytt sig det minsta,
1 sparkar, skriker och springer runt när hon hör någon häst i närheten men lugnar sig efter ett tag,
1 blir hysterisk och skadar sig själv och är lika dan om det är 3 eller 4 hästar med han och 1 av dom lämnar men aldrig varit problem med att ta han ensam från andra.
 
Mina gnäggar och ropar. En gång bröt ena sig ur boxen:cautious:
Men hon har blivit lugnare som tur är, bara lite slägningar med huvudet. Inte helt säkert att lämna henne själv länge men bättre blir det iaf.
 
Jag har nästan alltid bara haft två hästar. Det har aldrig varit några problem! Skulle dock inte lämna kvar en ensam häst ute i hagen, de får alltid vänta inne i stallet i en box!
 
  • Gilla
Reactions: tgd
Jag har två hästar. Båda är så att om den ena försvinner på ridtur/promenad så gnäggar de och trampar runt lite vid grinden tills kompisen inte hörs längre. Är sen lugna till kompisen börjar höras igen och gnäggar då lite.
 
Min häst brukade vandra/springa och gnägga om hon blev själv, när de bara gick två i hagen, sen efter en halvtimme-timme så brydde hon sig inte.
Jag tror det är väldigt individuellt hur hästarna reagerar.
 
Jag upplever det som att när man bara har 2 hästar så blir de mer beroende av varandra. Även om de var ok med att vara själva i en miljö med mer hästar och kompisar ändrar de sig när de bara blir två. De blir ängsligare att vara själva. Lämnade alltid den som inte reds i stallet och den brukade skrika lite men den som reds brydde sig inte
 
Jag hade två hästar i ett år, funkade jättebra. Båda kan vara inne själv utan att bli oroliga. Innan dess hade jag tre och det var mycket värre om man red en runda med två av dem och den tredje var kvar i stallet så rev hon ner boxdörrar mm. Nu har jag tre igen och det går bra att rida ut och lämna vilken av dem som hemma. Så himla skönt.
 
Tycker det beror på flera faktorer, dels individerna och dels hur mycket de exponeras/vänjs med att vara ifrån varandra regelbundet. Det kan ju kräva en del att hänga i med att just exponera dem för att vara separarerade, mycket mer jobb än man kanske först tänkt att det skulle vara.

Rent naturligt så är ju inte två hästar en flock, vilket gör att flockdjuret hästen ännu mer tenderar att bli bundna vid varandra de 2 som finns.

Jag tycker de flesta vänjer sig om de som sagt exponeras regelbundet att vara ifrån varandra.
Jag har oftast haft hästar som inte fixat att lugnt vara kvar i hagen utan den andra, men dock varit lugna själva inne. Haft någon som även funkade att ha ute själv.

Den som rids/arbetar/man åker iväg med, har jag inte erfarit är problem alls, enda grejen har varit om bägge varit med på samma tävling att de då varit mer eller mindre gnäggiga efter varandra vilket givetvis kan vara nog så störande, men inte total katastrof.
 
Min tex kan jag inte lämna ute om jag tar in den andra då följer hon med in men i box klarar hon sig bra med en tuss hö brummar lite i början men sen lugnar hon sig. Varmblodet lämnar jag ute hon springer lite men brukar ge sig. Henne är värre att ha på box då hon slår i boxväggarna.
 
Har 2 hästar hemma och den ena måste lämnas i hagen, då gnäggar han bara men är lugn den andra kan lämnas var som för hon är lika lugn oavsett.
Det är en vanesak för de flesta hästar.
 
Min halvblodsvalack lämnar jag ensam ute i hagen utan problem. Han kan även stå inne själv, men jag föredrar att han är i hagen. Jag har haft honom i 10 år och kommer inte riktigt ihåg när jag började ha honom ute själv.

Kallblodstravaren behöver stå i boxen om han ska lämnas. Men det är mest för att han med största sannolikhet tar av sig framskorna om han är ute.

De flesta av de 12 hästar jag haft har kunnat vara själva i hagen, praktiskt om kompisen är skadad eller är borta och tävlar.
 
Min förra kunde lämnas själv ute i vinterhagen som låg vägg i vägg med stallet. Hur nöjd som helst, stod utan problem en hel dag själv med hö, då kompisen var på tävling.
Boxen och sommarhagen gick inte, då blev hon helt hysterisk.

Min nuvarande är knepigare. Ibland går det att lämna henne själv i hagen, ibland inte utan att hon springer sig svettig. Kompisen är bara borta ca 30min.
I vissa stall har det gått att lämna henne själv i stallet men i andra blir hon halvt galen och klättrar på inredningen fast man är kvar själv och grejar i stallet. Beror lite på hur fäst hon är vid kompisen också tror jag. Det är aldrig några problem att ta in henne själv på gången eller rida själv trots att kompisen gnäggar.
Vår ponny står bara och gnäggar konstant tills man kommer tillbaka, oavsett hage eller box.
 
Jag har stått med två hästar mesta tiden, har två egna nu.
I de flesta fall funkar det alldeles smärtfritt.

Någon har fått lära sej vara själv. Den hoppade över grinden när jag tog in min. vi höjde-den stannade kvar. Rev stallet om den var inne så det var lugnare ute. Lärde sej med tiden och var coolet själv ensam överallt sen! Både att lämnas och att lämna.

En annan kunde lämnas i hagen (sprang endel i början) men absolut inte inne. Något bättre om den var den som lämnade kompisen.

En funkar jättebra att ha inne själv men springer ute(lugnar sej sen men springer lite väl hysteriskt) går att ta in själv/släppa ut själv. Men blir orolig över att bli lämnad.

Alla lugnar sej/har lugnat sej bara kompisen är utom hör/synhåll.
 
Har två. Den ena är stencool att lämna. Den andra går inte att lämna, hon skulle nog göra sig så pass illa att det skulle vara ett under om hon levde när jag kom tillbaka. Jo, jag har tränat, men i rimlig nivå, då hon blir panikslagen. Så nej, i te alla hästar går att lära. Det går dock hur bra som helst att rida/åka iväg själv med henne.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 730
Senast: Freazer
·
Hästhantering En tanke slog mig ikväll. Hur är det egentligen med hästar, kan dom ta hand om varann och t.ex lugna varandra då en är orolig? Kan dom...
Svar
7
· Visningar
1 686
Senast: Cavallo
·
Hästmänniskan Har ett litet dilemma när det gäller mina hästar. Ponny A: ranghög, måste gå med ranglåga hästar. Vaktar sin hage, ponny B och sin mat...
Svar
1
· Visningar
799
Senast: exotic
·
Hästmänniskan Sitter och funderar över min situation här hemma. Har 2 hästar, stall på egen gård, jag är ensam som håller på med hästarna. Nu är jag i...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 633
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp