Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag ville ha bra proteinhalt, bra innehåll överlag när det gäller antidoxianter, vitaminer och annat som är bra för katten. Jag ville även ha torrfoder för att slippa bära hem burkar med vatten och därför ville jag även ha en sort som förebygger urinsten. Det skulle även finnas ett bra sortiment för hela kattens livstid som för kattunge, kastrerad katt, eventuella sjukdomar så man slipper byta märke hela tiden.
Jag pratade som sagt även med flera i min omgivning som har katter och med veterinär om vad de tyckte. Min bror t.ex har alltid gett sina katter Hills och ingen av dom (3 st hittills) har nånsin besökt veterinären mer än för vaccinationer och kastrering. Han har haft/har 2 hanar och 1 hona.
Jag hade en period en hund som var känslig med maten och tappade mycket hår och blev dålig i magen om man gav honom något annat än Hills mat.
Försökte ge min katt Mjau, han fick en förpackning fördelad på 3-4 dagar (resten torrfoder). Han blev jättelös i magen, åt inget på ett dygn, bara låg under soffan och sov, sen kom han fram och mjauade, åt lite torrfoder och drack vatten, lekte lite och verkade må bra igen. Jag skulle ju vilja ge honom blötmat eftersom alla säger att det är bra, men om han inte mår bra av det så är det inte så kul
Hans bajskorvar är då rakt inte som torra små kulor, de ser mer ut som bild nr 4 i tabellen, trots att han äter torrfoder, men så dricker han en hel del också.
Vi har infört bantning på våra tre katter. Pga honans urinproblem samt att de två andra är kastrerade äter alla specialmat för urinvägar från veterinären. Denna i en kalorisnålare form. De två äldre svarade bra på begränsningen (har vägt upp maten och delar upp på 4x) och har gått ner 0,5kg till normal vikt.
Men vår stora frass med ständiga viktproblem (har typ varit stor sen han föddes) däremot har endast gått ner 300g på 1 mån och väger hela 7,2kg!Ska prata med veterinären nästa gång jag handlar mat därifrån om jag borde börja med våtmat åt alla. Problem bara då ena frassen avskyr våtmat.... eller om vi ger stora kissen våtmat endast. Måste ju endå vakta katterna då de ska äta...
På sommaren går vikten ner naturligt då alla är ute på dagarna, men nu på vintern ligger alla tre och sussar sött dagarna i enda och vägrar gå ut.... funderar på att knyta fast frassen i hästen nästa gång jag far å rida![]()
Inga grönsaker som jag läste på en barfsida att man skulle ångkoka och ge?