bantningsmat

vinkelina

Trådstartare
mina katter har *host* gått upp i vikt, så försöker nu banta dem. Köpte royal canin dietmat som skulle ha 17% mindre kalorier och hjälpa till att få katten att gå ner i vikt, eller att bibehålla vikten.

Döm då om min förvåning när jag jämför fettinnehållet med wiskaspåsen jag har i skåpet, båda innehåller lika mycket fett, (tror det var 10 % på ena och 10,5% på andra)

så, är den dyra kaninmaten bättre än de man köper i dagligvaruhandeln.

Funderar lite på att byta torrfodret mot blötmat i portionspåse (wiskas även det)

har ni några andra tips?
 
Sv: bantningsmat

Byt mot Mjau, svenskt kött och inga tillsatser. Blötmat är bättre än torrfoder alla gånger för bantning. Och för allt egentligen.
 
Sv: bantningsmat

Blötmat, definitivt. Mina katter var väldigt tjocka när de kom till oss, de fick fri tillgång på blötmat (Mjau) och gick ner ungefär 1,5-2 kg var på ca 8 månader. Vi vägde dem en gång i veckan för att se att de inte gick ner för fort.
 
Sv: bantningsmat

mina katter har *host* gått upp i vikt, så försöker nu banta dem. Köpte royal canin dietmat som skulle ha 17% mindre kalorier och hjälpa till att få katten att gå ner i vikt, eller att bibehålla vikten.

Döm då om min förvåning när jag jämför fettinnehållet med wiskaspåsen jag har i skåpet, båda innehåller lika mycket fett, (tror det var 10 % på ena och 10,5% på andra)

så, är den dyra kaninmaten bättre än de man köper i dagligvaruhandeln.

Funderar lite på att byta torrfodret mot blötmat i portionspåse (wiskas även det)

har ni några andra tips?

Instämmer med de andra. Skippa torrfodret med en massa majs och sädesslag av allehanda slag som katter i det vilda inte äter. Se iallafall till att köpa ett torrfoder utan en massa sådant! Jag har fått en katt att gå ner genom att bara ge blötfoder.

Sedan är Whiskas produkter väldigt salta. Nu har katter ju inte samma ämnesomsättning som vi men salt borde ju binda vatten även hos dem. Vet inte vad det finns hos dig men Mjau, Bonzita och liknande är mycket bättre.
 
Sv: bantningsmat

oki. skall testa den då. gillar dock inte "burkmat" utan det skulle gärna få var portionspåsar, mindre kladd så
 
Sv: bantningsmat

Det är inte bara fetthalten man ska stirra sig blind på, Det är proteinhalten också, Vad som är jätteviktigt när man bantar en katt är att det går långsamt, för snabb viktnedgång hos katt kan leda till fettlever. sen innehåller Royals lightfoder L-carnitin som är en fettförbrännare. Dyrare kattmat har mer kött och mindre spannmål, billigare får du ge en större mängd av + att det oftast är mycket salt för att det ska smaka bra trots avsaknaden av kött. Inget fel att även ge katten blötmat men oftast bär man bara hem en massa vatten.
 
Sv: bantningsmat

Det är inte bara fetthalten man ska stirra sig blind på, Det är proteinhalten också, Vad som är jätteviktigt när man bantar en katt är att det går långsamt, för snabb viktnedgång hos katt kan leda till fettlever. sen innehåller Royals lightfoder L-carnitin som är en fettförbrännare. Dyrare kattmat har mer kött och mindre spannmål, billigare får du ge en större mängd av + att det oftast är mycket salt för att det ska smaka bra trots avsaknaden av kött. Inget fel att även ge katten blötmat men oftast bär man bara hem en massa vatten.

Ja, kött och köttbiprodukter har ju liksom den egenskapen... de innehåller naturligt vatten och det är bra med tanke på att katter som art är dåliga drickare. Om fler bar hem lite mer vatten skulle färre katter drabbas av FUS.

Citerar från Nutrient Requirements of Dogs and Cats:

Although fresh water is always recommended for both dogs and cats, the amount required varies greatly with type of diet and environmental conditions. Dogs will spontaneously drink more water per kilogram of body weight than cats which is thought to be the result of the cat evolving as a desert animal. Cats can concentrate urine more than either dogs or humans and can rehydrate drinking seawater. Cats are slower to initiate drinking or to drink enough for complete rehydration than dogs who, when dehydrated, will drink enough to replenish 6 percent of their body weight in an hour compared to the 24 hours that it takes for cats.
This weak thirst drive of cats result in an intake of only about 2 ml of water for every gram of dry food ingested and an increased risk of urolith formation as compared to cats fed food containing more water, such as canned food containing 78-82 percent water...

... The ratio of 2 ml water per gram om dry matter is similar to that of prey, and it is interesting that when water intake has been measured in the laboratory setting in cats fed canned foods, within 2 days the cats stop drinking; indeed, it could be considered that the water ingested by cats eating canned food causes diuresis in cats. Diuresis, as in other animals, can be caused by additional sodium in the diet, but it takes 2-4 percent sodium chloride to increase the water intake in cats. Thus, because of possible adverse effects of high sodium intake, addition of water to food is the most common way to increase water intake, even to help prevent uroliths.


National Research Council (2006). Nutrient Requirements of Dogs and Cats. National Academies Press
 
Sv: bantningsmat

Precis. Apropå det satt jag just och läste i en folder från RC som jag kom över (boken om kattungar). Där rekommenderas naturligtvis torrfoder, och det står att katten inte löper högre risk att få urinsten när den äter torrfoder om man alltid ser till att ha färskt vatten framme.

Jo, visst. Men det förutsätter ju att katten faktiskt dricker också.

Jag tycker det är så skönt att veta att min katt alltid får i sig det vatten hon behöver genom blötmaten, hon dricker rent vatten också men inte så mycket.
 
Sv: bantningsmat

Blötmaten innehåller ju lika mycket vatten som kattens naturliga föda, katterna torkar ju inte direkt sina byten innan dom äter dom?
 
Sv: bantningsmat

Det är jätteviktigt att man får i katten vatten, men man ska vara medveten om att man betalar en hel del för just bara vatten, som sagt ABSOLUT inte fel att ge katten blötmat. Men det går utmärkt att få i katter vatten på andra sätt, dricker katten för lite har man för lite vattenskålar och inte tillräckligt fräsht vatten i dom. Finns bra vattenfontäner om katten vill ha syresatt vatten..
 
Sv: bantningsmat

Det är jätteviktigt att man får i katten vatten, men man ska vara medveten om att man betalar en hel del för just bara vatten, som sagt ABSOLUT inte fel att ge katten blötmat. Men det går utmärkt att få i katter vatten på andra sätt, dricker katten för lite har man för lite vattenskålar och inte tillräckligt fräsht vatten i dom. Finns bra vattenfontäner om katten vill ha syresatt vatten..

Verkligheten ser ju inte ut så eller läste du inte den citerade texten? Det citatet kommer alltså från vetenskapligt litteratur sammanställd av en oberoende organisation som utfärdar näringsrekommendationer till bla. katter.

Man kan ju se det som en investering att förebygga FUS. Specialfoder, antibiotika, antiinflammatoriska läkemedel, inläggningar och penisamputationer är inte direkt billiga. För att inte tala om lidandet FUS innebär för katten.

Andra problem som för lågt vätskeintag leder till är tex. torr avföring och förstoppning. Hur många känner igen småpluttarna längst uppe till vänster?

Fecal-Score-Chart-499x600.jpg


Sådana pluttar har jag sett i alla torrfoderkatters lådor som jag kikat ned i.
 
Sv: bantningsmat

Dom där bajsbilderna påminner lite om Anna Skippers bajsprat i teve, fast hennes definition av bra människobajs är väl att det flyter :D

Mina katter bajsar som bild nr. 2. Då äter dom bara Mjau blötmat.

img_20130131_180228_510aaaf1ddf2b324b1a6d929.jpg


Jag brukar inte fota deras bajs i vanliga fall men det var en av deras första på Peeweelådan, värt att dokumentera ;)
 
Sv: bantningsmat

Katter har inte samma drickreflex som tex hundar. Det hjälper inte alltid med många vattenskålar, fontäner osv. Att ge blötmat är ett bra sätt att säkerställa att de får i sig sitt vatten + att man inte ger dem en massa onödigt skit som tex RC är proppat med.
 
Sv: bantningsmat

Det ska till föräldrar eller djurägare för att bajs ska bli intressant. ;)
 
Sv: bantningsmat

Fast eftersom katter är gjorda för att få i sig vatten mest via maten och inte genom att dricka så är just vattnet i blötmaten det bra. Och du betalar ju för vattnet som kommer ur kranen också, så det argumentet är ganska uselt.
 
Sv: bantningsmat

Mina två äter Hills Science Plan (torrfoder) och deras bajsar ser ut som bild nr. 2 så det stämmer inte riktigt att all torrfoder ger småpluttar. De dricker vatten ur sin skål flera gånger varje dag och den ena dricker gärna direkt från vattenkranen. När jag bestämde sorten på min mat till katterna så kollade jag upp olika märken och frågade flera i min omgivning + veterinären. Av alla märken jag kollade upp så var denna bäst även om den kostar lite mer. Med denna sort vet jag att de får allt de behöver och inte en massa onödigt spannmål eller vatten eller liknande.
Om dina katter är kastrerade så finns det speciell mat för just sådana katter från flera olika märken. Tror att Royal Canin har det precis som Hills och många andra.
Vad du än gör så köp inte torrfoder med spannmål som första ingrediens.
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
1 092
Senast: MJLee
·
Katthälsa Så, jag har sedan ungefär 1,5 - 2 veckor tillbaka sett över mina katters matvanor då den ena behöver banta ordentlig. Är under processen...
Svar
4
· Visningar
1 808
Senast: nangiialaa
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 968
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp