Bantningsmat till studentpris

Ponsse

Trådstartare
Jag måste gå ner 7 kg. Jag brukar ha relativt lätt att gå ner i vikt innan när jag har bott hemma. Då har jag ju kunnat äta samma mat som serveras fast tagit bort kolhydraterna. Alltså ätit mycket kött och grönsaker. Men hur gör man det med studentbidrag? :( Jag har inte råd att köpa såpass mycket kött! Vad äter ni som är nyttigt och billigt? Ägg är givet! Soppa är också givet! Men mer då? :) Ni går gärna komma med enkla recept!

Tillägg: Bönor och kikärtor och sånt går inte!
 
Sv: Bantningsmat till studentpris

Hur är det med röda linser? (eller linser allmänt)
Jättegott i currygryta/alla grytor/som soppa, bra med protein också.

Budgettonfisk?

Allt med krossade tomater som grund haha.

Rotfrukter! Rotselleri är :love: (enligt mig då)
 
Sv: Bantningsmat till studentpris

Intressant, jag som tycker det är mycket svårare att hålla sig nyttig när jag bor hos mina föräldrar. Där kan det liksom vara någon annan som påverkar mitt matintag genom att t.ex. köpa hem fikabröd, föreslå en middag på restaurang, laga någon mindre nyttigt mat osv...Men så är jag också värdelös på att säga nej till onyttigheter när någon annan erbjuder... När jag bor själv är det liksom bara jag som bestämmer vad som ska handlas och ätas, och lyckas jag hålla mig i schack både i butiken och i köket så blir det garanterat nyttigt helt enkelt!

Men till det du egentligen frågade om:

- Fyllda paprikor? Köttfärs kostar ju inte så mycket, och det enda du behöver är paprika, köttfärs, krossade tomater, kryddor och gärna lite riven ost att ha över.

- Rotfrukter i ugn? I alla fall morot, rödbeta och selleri är ju ganska kolhydratsfattigt och relativt billigt väl? Även palsternacka skulle jag säga, 10,2/100g. Fast jag vet inte vad som räknas som kolhydratsfattigt egentligen... Ha gärna lite fetaost eller annat till om du så tycker, även kyckling och annat kött funkar ju också bra såklart.

- Äggröra med tomat, äggröra med bacon (billigt kött), äggröra med ugnsrostad paprika/morot/något annat gott?

- Tonfiskröra? Tonfisk, krossade tomater, morotsslantar och gärna lite mozzarellaost/fetaost eller liknande om budgeten tillåter?

Jag är egentligen urusel på näringsinnehåll och har inte stenkoll på vad som räknas som billigt och ej i Sverige, så jag ber om ursäkt ifall mina förslag är helt uppåt väggarna! :p
 
Sv: Bantningsmat till studentpris

Kvarg :p

Nej men sen får du hålla koll på butikernas extrapriser på kött, det brukar ju komma t.ex svenskt kött för 40-50 kr/kilot ibland.

Annars tycker jag man kommer långt med bra grönsaker, ägg, ibland lite fisk och kvarg. :D

Haha, kvarg is the shit!
 
Sv: Bantningsmat till studentpris

Kyckling är min favorit!
Större förpackningar brukar vara aningen billigare, och håll utkik efter extrapris!

Kyckling kan man göra mycket med! Grytor, grilla, steka, kycklingsallad osv..

Ägg, grönsaker.. och ja, kvarg är bra, om man tar den som inte är smaksatt dvs..
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 178
Senast: Snurrfian
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 533
Kropp & Själ Jag är frustrerad, ledsen och arg på mig själv. Har inte riktigt någon att be om råd, så jag vänder mig hit. Jag SKA gå ner i vikt...
2
Svar
30
· Visningar
2 787
Senast: Lager
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ställde mig på vågen häromdagen. ... (Tänk att en sådan liten handling kan få såna följder...) Det visade sig att jag hade gått upp...
2
Svar
29
· Visningar
5 194
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp