Sv: Bantningsmat till studentpris
Intressant, jag som tycker det är mycket svårare att hålla sig nyttig när jag bor hos mina föräldrar. Där kan det liksom vara någon annan som påverkar mitt matintag genom att t.ex. köpa hem fikabröd, föreslå en middag på restaurang, laga någon mindre nyttigt mat osv...Men så är jag också värdelös på att säga nej till onyttigheter när någon annan erbjuder... När jag bor själv är det liksom bara jag som bestämmer vad som ska handlas och ätas, och lyckas jag hålla mig i schack både i butiken och i köket så blir det garanterat nyttigt helt enkelt!
Men till det du egentligen frågade om:
- Fyllda paprikor? Köttfärs kostar ju inte så mycket, och det enda du behöver är paprika, köttfärs, krossade tomater, kryddor och gärna lite riven ost att ha över.
- Rotfrukter i ugn? I alla fall morot, rödbeta och selleri är ju ganska kolhydratsfattigt och relativt billigt väl? Även palsternacka skulle jag säga, 10,2/100g. Fast jag vet inte vad som räknas som kolhydratsfattigt egentligen... Ha gärna lite fetaost eller annat till om du så tycker, även kyckling och annat kött funkar ju också bra såklart.
- Äggröra med tomat, äggröra med bacon (billigt kött), äggröra med ugnsrostad paprika/morot/något annat gott?
- Tonfiskröra? Tonfisk, krossade tomater, morotsslantar och gärna lite mozzarellaost/fetaost eller liknande om budgeten tillåter?
Jag är egentligen urusel på näringsinnehåll och har inte stenkoll på vad som räknas som billigt och ej i Sverige, så jag ber om ursäkt ifall mina förslag är helt uppåt väggarna!