Bantnings tips.?

Sv: Bantnings tips.?

Skulle rekommendera dig, som verkar mycket för att läsa på olika fenomen, att själv studera fysiologi. Sur mat och acidos hör t ex inte alls ihop. Det handlar istället om katabola processer i kroppen, dessa ökar t ex i samband med svält.

För att förenkla det lite för mig själv avslutar jag här med ett "jag minns inte så noga men ni kan ju läsa på själva".

Tack för att du finns Tant Ester!! :bow:

Hej! är det bättre än hö? (jag har aldrig fodrat med foderhalm)
Stoooopp!!! Byt inte höet först. Dra ner på kraftfodret istället. Det är i första hand kraftfodret som ger fettet (energi=fett om man inte gör av med energin). Ersätt kraftfodret med grovfoder/lucern. Kolla så att hästen får lagom mycket energi för sin motion och tillräckligt med protein för muskeluppbyggnaden. Lite kraftfoder som skrammel tillsammans med mineralerna är bra. Sedan tycker jag att motionstipset ovan var jättebra, ska också anammadet delvis :)

Hjälp!!!
Jag inser att jag ställde fel fråga till dig, ursäkta.
Det är klart att jag inser att marken kan vara sur av olika anledningar. Det var inte så jag menade. Jag undrade hur du menar att det sura betet kan göra så att hästen blir sur i magen. Jag är inte helt övertygad om att det går till så. Det svaret har du redan fått.
Det är nog andra anledningar till att en häst kan få för mkt syror i
tarmarna. Det enda sätt som pHvärdet kan påverkas av är väl i och för sig om det är basisk jord dvs som innehåller mkt kalk?

ja du... vi såg en dokumentär om det... då gjorde man många försök och provade typ 3 ggr eller nåt... det visade tydligt att effekten var väldigt slumpartad, helften av de som hade fått medlet hade blivit hjälpta pch hälften som inte hade fått medlet hade blivit hjälpta... på ett ungefär.

det som däremot kan ha effekt är det psykiska, man tror det ska bli bra och blir mer positiv/ matte blir mer positiv och då mår djuret oxå bättre.

vet ni varför homeopati inte hjälper då`?

jo för det första är det man tar gift från början, men sen blandar man ut det, hur mkt blandar man ut det då? jo om jag säger så här, om du droppar EN droppe av ursprungsämnet i atlanten så har du fortfarande större chans att stöta på en molekyl av ursprungsämnet i atlanten.... så... ja.... ganska självklart varför det inte funkar va?:smirk:

Men är det inte så att hästens mage SKA vara väldigt sur för att kunna bryta ner fodret? Hörde om ett stall där hästarna blivit sjuka av kalk (dom hade kalk under halmen i boxarna för att minska urin-lukten) eftersom magsaften blev för basisk...

Jag har förstått det som att det ska vara lagom surt. Olika på olika ställen i matspjälkningssystemet. Men det är inte bra om det blir för surt.
Jag antar att de kan bli dåliga om de sätter i sig kalk som man har lagt i botten på en bädd.

:love:Hästar och människor behöver en balans på ph i kroppen. Andra djur och naturen med.

Det är skillnad på kalk och ex djurkalk. Djurkalk dvs ph djurkalk är avsett som foder.

Ph kalk är mat tillskott för människor samma sak det är skillnad på kalk och kalk. Du kan ex få kalk från kranvatten som inte är så bra tex. Det är komplext.

Det är mycket termer visst syra surhet försurning syre mm. Det är visst så att mat ska brytas ner etc. Magsyran skulle ev kunna bli för basisk om hästen får för mycket kraftfoder.

Men balans är nyckelordet på ph. Raps och linfröolja samt nässla ex nässelpulver ex stöder hästens kropp för balansering av ph.

Helhavre är en produkt som kan hjälpa att balansera i tarm och immunförsvar bara pytte lite ges. Ej samma som vanlig havre obs.

En häst kan behöva ex b vitamin tillsatt en kort period och många tillsätter ju också det i perioder.

Jag brukar ta hjälp för detta med vad hästarna behöver av min kinesiolog ex. För att ha balans på maten bla då ph mm.

Bra att veta att man kan tillsätta basisk mat vid behov både för djur och människor.

Att man är för basisk är nog ovanligt både för häst och människa. Det är mycket i miljön tyvärr och maten och även vatten som försurar i dag. Men som sagt balans.

Bra att man vet vad som kan ge för sura värden.

Vi får läsa på mera vilka värden som anses bra. Jag har hittat en siffra som säger ph på ca 7.6 på bra vatten och levande föda tex.

Stress är som sagt ytterligare en grej som kan ge problem med ph att det blir för surt och behövs balanseras med ex ph kalk.

Att mycket av hälsan sitter i magen med bra immunförsvar och bra fungerande tarm och bra funktion på bakterieflora anses ju viktigt.

Vad som är fetma och vad som är tarmbesvär det kan man ju ta reda på ex. Det kan hänga i hop.

CarinaMargret.:love::love::love:

Man kan ge mat som är basisk ex djurkalk och man kan ge basgörande mat ex vanlig nässla till hästen för att balansera ph.

Samt angående kraftfoder det är nog olika så klart beroende på innehåll där. Socker tex ger surare ph. Detta skulle kunna bli problem för en del hästar om de redan har för surt ph tex.

Vi har olika syror i kroppen. Som ska va i balans. Man kan äta sura bär och citron ex på mat som ändå är basgörande. En del ger hästar lite citron för njurarna man kan nog ta nypon i stället ett ex.

Som sagt det är komplext. Men som sagt det kan hänga i hop dom här grejerna fetma mag problem ex även för hästar. En förtydling. CarinaMargret.:)

Jag ser det inte på samma sätt men alla behöver inte tycka likadant.

Jag tror tex inte på att det finns en sorts kalk för människor och en för djur. Det är inte så mkt som skiljer olika däggdjur åt. Varför man sätter begreppet ph framför (antar att det ska vara pH) kan man undra. Dessutom tror jag att kroppen reglerar surhetsgraden på egen hand utan en massa extra tillskott. Även om det är klart att fodret/kosten kan göra sitt till.

Man kan tänka sig att djur eller människa äter mer mat för att försöka kompensera det faktum att det finns ex en mineralbrist. Detta tror jag kan va rätt vanligt bland folk och kan så va för häst också. Såna som vi kanske kallar matvrak tex.

Min ena häst är tex betydligt mer tjock och svullen än de övriga på samma bete. Hon kanske äter lite mer och hon reagerar verkligen mer på vissa beten med gasighet. Har hon dessutom då tarmproblem ja då kan hon ju bli mer tjock dessutom om magen ej funkar som den ska. Hon blir svullen med när det är oroligt i tarmarna magen.

Hon har flera problem då.

Hon får då kur för detta. Dels för magen tarmar och dels för brister mineraler ph etc detta hänger i hop för hennes del. Detta har jag fått hjälp med av homeopat / kinesiolog. CarinaMargret:):):)

Det är nog samma pH kalk tror jag bara olika namn men kanske ex magnesium halt kan variera ex. Vi är lika visst.
Det tror jag också. Normalt sett så reglerar kroppen själv särskilt när den får den mat den behöver. Då funkar allt bra.

Det är när det blir för mycket obalanser i kroppen och om det finns brister i maten som det behövs en komplettering. Man får se från individ till individ. De flesta mår förhoppningsvis bra.

CarinaMargret:):):)

svaret på varför det är olika sorters kalk är ganska enkel, olika arter tar upp olika saker olika mkt, därav så står det det antalet gram om hästen tar upp, har för mig att hästar tar upp 50% av kalken... men i tex hö analyser till häst så är det ju redan beräknat så det måste man inte tänka på! men köper man 1 till människa så måste man först ta reda på hur människan tar upp det för att sen ställa det i förhållande till hästen för att på så sätt räkna ut hur mkt kalk hästen verkligen får i sig, krångligt?? självklart!:D

Jag är med på att olika närningsämnen har olika smältbarhet för olika djurslag (och människor). Dessutom finns det olika sorters kalk. Men att det skulle finnas en sorts kalk som bara djur kan äta (eller en för hästar, en för hundar, en för kor osv) och en som bara männsikor kan äta tror jag inte riktigt på. Det var det jag kommenterade tidigare. Men jag kan ha missuppfattat det inlägg som jag svarade på.

kalk är ju alltid kalk! men de finns ju kalk som man ska ha i boxen och så... den ska man inte mata hästen med! men i övrigt.... kalk är kalk.

Ja, jag håller med! Kalk är kalk. En kemisk förening av grundämnena kalcium, syre och väte med kemisk formel Ca(OH)2. DET är kalk (eller kalciumhydroxid för att vara exakt).

Och kalken är ett basiskt surhetsreglerande medel som säkert kan vara till hjälp i extremfall när hästens mage är för sur, men oftast kan nog kroppen reglerar surhetsgraden på egen hand utan en massa extra tillskott.

Är vi överens? =)

kalk är ju alltid kalk! men de finns ju kalk som man ska ha i boxen och så... den ska man inte mata hästen med! men i övrigt.... kalk är kalk.
Bara för att kommentera ditt svar så
Om man nu ska vara lite extra noga så finns det

kalksten dvs kalciumkarbonat
osläckt kalk kalciumoxid
släckt kalk kalciumhydroxid

Men det är nog egentligen helt utanför diskussionen.

Senast ändrad:

Det är så att innehållet i pH kalk innehåller karbonatkalcium/magnesiumblandning särskilt framtaget som kosttillskott för människa resp djur. För människa ligger då magnesiumhalten högre därav lite olika produkt.

Man äter själv / ger djur pHkalk för att balansera pHvärdet.
Man bör inte blanda i hop detta med vanlig kalkprodukt.

CarinaMargret:):):)

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
140
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025