Bantnings tips.?

Sv: Bantnings tips.?

bara så du vet så är det bevisat att homeopati har ingen som helst effekt! du kan lika gärna äta placebo!

Hej jag har skrivit några trådar om hästar och ryttare med betoning på hälsa du kan kika lite där.

Är hästen tjock eller behöver den bara få hjälp med att minska gaser eller svullen buk ? kolla gärna mer om ex ph värde ph balans örter
ev minska ta bort kraftfoder och havre om du ger det ex ge bra hö
ge ej socker utan morötter som godis tex även mycket äpple kan va för sött.

Hästen kan ha mineralbrist flytande mineraler är bra och vitaminer magnesium calsium karbonat allt detta finns i djurkalk viktigt för hästar mm och örter....
ta hjälp av ex alternativ hälsa

ph balansen .se har bra info bla

homeopat ex också är ett bra tips att gå vidare med samt häst kinesiologer naturterapeuter mm

CarinaMargret

Jag har också reagerat precis som Miaa.
Jag undrar lite vad detta har med en häst som behöver banta att göra?
Det är möjligt att hästens tarmbalans har blivit rubbad. Men jag undrar om den i så fall får så mkt gaser i magen att den ser så tjock ut att den behöver banta.
Det är klart att det är viktigt med mineraler och vitaminer men jag inser inte hur det passar in i denna tråden. dessutom behöver man oftast inte tillsätta varken vitaminer eller kalk. Att en häst blir tjock pga ex vitaminbrist, är det möjligt?
Jag vet nog för lite om vad en homeopat gör. Varför skulle man vända sig till en sådan för att banta sin häst?

Bara inflikar att hästen gör sig av med vitaminer som den får överskott på ex genom att kissa ut dem. De flesta vitaminer skapar hästen själv i kroppen om rätt förutsättningar finns och fodras på rätt sätt. B-vit kan vara bra att ge tillskott ibland, ex vid pälssättning etc, men har nog lite betydelse vid bantning. (Jag tror som du att det är en väldigt minimal risk att hästen blir överviktig pga vitamin-överutfodring)

Mineraler har faktiskt viss betydelse, men ger man bara hästen i grunden motion och bra foder, ex fullvärdigt hö, mineraler och VATTEN så klarar hästen sig aldeles utmärkt på detta.

:bananan:

Det var intressant! Aldrig hört den vinkeln innan, att blötlägga höet för att minska på lättlösligt socker. Fungerar antagligen inte likadant med ensilage :P Helt klart något att tänka på till nästa år! Är det samma sak med halm? Jag har gett halm i vinter för magens skull (han kan inte äta bara ensligae utan att bli lös i magen), få upp TS halten lite. Nu har jag lucern istället, halmen slut.

Något man måste ta med i beräkningen är att bantning tar tid. Lång tid. Ofta tror man att man insett detta, men när det väl kommer till kritan vill man gärna ha snabbare resultat.
En grej som kan vara bra, både för att se att bantningen går åt rätt håll och för att det är lite kul, är att mäta omkretsen runt buken och magen en gång i veckan ungefär.

KL
Riktigt tjocka hästar har som regel fettdepåer.
för att komma åt dem måste den banta ordentligt o sen ges mindre energi, men mer protein.
Det viktigaste är ju att se till att den inte går upp igen- att man inte återgår till samma foderstat som innan.

Det var intressant! Aldrig hört den vinkeln innan, att blötlägga höet för att minska på lättlösligt socker. Fungerar antagligen inte likadant med ensilage :P Helt klart något att tänka på till nästa år! Är det samma sak med halm?

Jag är ganska säker på att det inte fungerar att blötlägga halm för att minska energin. I halmen finns energin i fibrerna. De är inte vattenlösliga. Däremot skulle jag gissa att det skulle fungera att blötlägga ensilage för att bli av med det lättlösliga sockret. Men det är kanske inte bra att lägga det i vatten av ngn annan nanledning.

Sedan håller jag med dig om att det tar lååång tid att banta en häst. Det tog flera månader för mig att banta min häst. Nu gjorde jag det medvetet långsamt.

Något bra tips hur man går till väga när man blötlägger hö ? Höpåse eller balja med hål i ( vattnet måste ju kunna rinna ut)

Något bra tips hur man går till väga när man blötlägger hö ? Höpåse eller balja med hål i ( vattnet måste ju kunna rinna ut)

Jag har inte ngt bra tips på hur man ska göra. Jag blöter hö till vår hosthäst ibland. Men då lägger jag oftast det bara i vattnet och lyfter upp det igen. Det går inte om det är för kallt. Jag hade provat med hönät eller ex IKEAkasse med hål i.
Sedan hade jag inte låtit höet ligga för länge i vattnet. Jag tror inte att det är så bra. Det ska räcka med 15 min, vatten byte och 15 min igen.

be att få en kopia av analysen och räkna ut en lämplig foderstat sen. Öm du behöver hjälp är boken: hästens utfodring av Christina Planck bra. Den enkel och föklarar bra.

tack, ska kolla den boken ;)

När jag har blötlagt hö använder jag mig av ett hönät som jag sedan bara sprutar vatten på... funkar helt perfekt :d

Jag har ändrat min egen kost och märkt vilken skillnad det är.
Nu börjar folk uppmärksamma det hela med kosten mer och mer vad det betyder men ändå så är det en del som kan få hjälp av att titta på detta lite extra kopplingen kost och hälsa.

Det kan tex också va bra att få individuell hjälp folk är olika många äter nyttigt men behöver kanske tillsätta viss näring ex balansera ph värdet och eller rensa ut gifter mm.

Det är inte så lätt för alla en del behöver lite ideer att gå vidare.

Jag har själv upplevt och sett vad det kan betyda att hålla sig friskare och piggare genom att förbättra sin kost vad viktigt det är tycker att det är bra och skriva om det därför tror att en och annan kan få nåt tips på vägen det kan va bra helt enkelt.:):):)

Ha det CarinaMargret.

Jag har en häst som reagerar med att svälla på vissa beten och det har med tarmproblem att göra snarar än fetma.

Precis som på människor kan hästar få liknande gaser och problem med ph mm. Om det är för surt på betet får man tillsätta mer basiskt tex.

Hon får då ex nux vomica så lugnar sig magen och tarmarna det skrivs då ut av homeopat.

Vi hade tur som hade en tjej som anlitade kinesiolog och homepoat i vårat gamla stall då märkte vi vad mycket bra stöd vi kunde få för hästarnas olika krämpor och även ryttaren. Att ex homeopater kan hitta bra medel för tarmar och hjälpa hästen att stabilisera sig och må bättre.

CarinaMargret.:)

Jo jag är intresserad av detta just nu och har lite extra tid just nu sen tar något annat över då blir det kanske att jag vill läsa mer istället om hästkommunikation eller så ska jag bara ut och rida så då lär jag inte skriva något bara ridning för hela slanten. Nu har jag vänt på dygnet och ska verkligen sova. CarinaMargret):):)

Vår veterinär är ex homeopat och akupunktör. Vi har också läkare som är homeopat. Vi har nyligen flyttat till Frankrike och där är det rätt många läkare som är homeopater mm. Att akupunktur homeopati mm fungerar om vilken forskning det finns det finns säkert massor. Fakta kan ändå stå emot varandra. Det kan ju vara så att forskningen inte hänger med också.. Anyway.

I många länder används bra metoder som letar sig till Sverige men det tar längre tid i Sverige av olika skäl.

CarinaMargret.:):love::)

bara så du vet så är det bevisat att homeopati har ingen som helst effekt! du kan lika gärna äta placebo!

Kan du ange din källa vad gäller detta?
Skulle vara väldigt spännande att se vad för vetenskaplig undersökning som gjorts som visar att homeopatiska medel inte har någon effekt.
Jag råkar personligen ha erfarenhet av motsatsen, både på häst och människa.

När jag har blötlagt hö använder jag mig av ett hönät som jag sedan bara sprutar vatten på... funkar helt perfekt :d

Men om man ska blötlägga hö för att få bort det lättlösliga sockret så bör det ligga i blöt ca 30 minuter. Förlagsvis vatten i en tunna (avsågad rödfärgstunna tex), höet i hönät eller ikeakasse med hål i, sedan är det bra om man har en krok ovanför tunnan att hänga upp höet i så att det mesta vattnet rinner av innan man utfodrar. Fodrar man ute eller har kallstall så fungerar det nog inte när det är riktigt kallt, då fryser nog höet ihop om det är blötlagt!

Det kan va surt i markerna pga av ex miljöförstörning alltså försurning. Vi kalkar ju ex sjöar på en del ställen i Sverige pga av det.

Jag kan tänka mig att det kalkas i trädgårdsland och ex en del odlingar etc för att få den mer basisk för viss plantering kan ej så mycket om det men jag tror att en del gör så. Vissa växter vill ha mer surt andra växer där det är mer basiskt i jorden.

Så är marker mer eller mindre sura resp basiska naturligt beroende på vilken jord ph värde det är i jorden. De som är intresserade av plantering ex finner detta viktigt man planterar olika grödor i olika ph man tillsätter olika jord för olika växter ett ex.

Jag har hört att ex en hage med mycket smörblommor ex skulle va åt det sura hållet vet ej om det stämmer men det kan man kolla.

Vad gäller bete man får läsa på. Vissa delar av Sverige kan man tänka vore mer basisk pga olika jord.

Man får läsa mer jag har bara velat ge uppmärksamhet på detta fenomen problem.

Viss mat hästen får av oss som vi ger den är mer basisk resp mer sur.

Samt den kan få på olika beten för hästen kan va mer basisk resp mer sur.

Sen vad hästen gör av med och hur den regerar det kan då variera. En redan känslig häst som ex en av mina hon reagerar defenitivt mycket.

Ex en kinisolog eller homeopat kan hjälpa en med att ta reda på mer om detta. Man kan själv mäta ph värde i munnen och urin men det kan va krångligt och svårt kanske det är mycket att ta hänsyn till. Kroppen kompenserar för problem själv också så tydligen kan urin va basiskt fast kroppen är för sur nåt sånt. Därför ska man mäta i munnen också. Flera gånger.

Man skulle kunna tänka sig att man och svans ex som är lite dålig samt eksem på ex islandshäst är en reaktion på att hästen behöver mer basisk föda.

Bla B vitamin ges bla för att få fin man och svans.
Man kompenserar brister i kroppen som har bla med ph att göra.

Det kan man tänka sig är stor skillnad på Island som kan ha mer basiska värden i marken än vissa platser i Sverige.

Det forskas på detta i Sverige med islandshäst för närvarande.
Maten och eksem och bete etc. Det är inte bara knotten som är problemet tror man alltså.

Det finns flera inom forskning mm som menar att ex eksem, tarmproblem och andra problem kommer inifrån med för surt ph i kroppen pga inre försurning. Så detta bör vara intresssant för hästägare.

Läkare och forskare bla i USA mfl intresserar sig för hälsa och ph värde. Fanns ex i Sverige tidigare också. Finns kanske nu med. ?

Till detta kommer då ex också att kraftigt bete tåls sämre av en del hästar att magert bete tål en del hästar bättre. Det beror kanske då på tarmproblem ex eller att hästen inte gör av med all den maten.
Tarmproblem kan då hjälpas av att förbättra ph bla.

Jag är inte nån expert på det här jag har ju tagigt hjälp av bla homeopati och folk som jobbar med alternativ hälsa bl ph värde då mm.

Det djur foder mm som jag börjat ge nyligen är då avpassat särskilt för djur angående ph värde.

Det anses också att stress ex kan påverka vår egen kropp och djur reagerar så också med att man kan ha en inre försurning samt olika mat är mer syra bildande då också. Ex grönsaker för oss och antar jag vissa örter också är mer basiskt för hästen då. Nässla då tex är bra för hästar med mycket näring.

Ytterligare ett annat ex på ph värde för människor. Man får hål av socker, socker ger surare ph. I olika tandkräm har man väl ex bikarbonat för att göra mer basiskt för att få mindre hål man gör munnen mer basisk.

Anyway man kan söka mer information vidare om ph tex.
Själv har jag börjat uppmärksamma detta mer både för mig och hästarna. Det verkar vara viktigt med syra bas balans och ph balans i alla fall.

CarinaMargret. :love::love::love:

Du kan lätt söka på vilken undersökning som helst. Till dags dato har man i vetenskapliga tester inte kunnat se att homeopati har någon effekt alls.

Däremot finns studier som visar att placeboeffekten är att räkna med - dvs tron på att den medicin man får verkar. Sådana studier brukar utföras som blindstudier med två grupper försökspersoner - ena gruppen får riktig medicin medan den andra får sockerpiller som ser exakt likadana ut. Försökspersonerna vet förstås inte vilken grupp de tillhör. Jag har sett en lista under utbildningen där olika sjukdomstillstånd hos människa behandlats med placebo - vid vissa tillstånd, t ex huvudvärk - upplevde en stor procent av försökspersonerna att de blev bättre. Tanken har en stor kraft... Däremot har placebo naturligtvis noll effekt på t ex cancer.

Hos djur har man också sett en placebo-effekt. Den är förstås svårare att förklara, men man tror att den ökade omvårdnad djuren får i samband med den iofs overksamma behandlingen gör att de får en ökad välfärd och därigenom mår bättre.

Skulle rekommendera dig, som verkar mycket för att läsa på olika fenomen, att själv studera fysiologi. Sur mat och acidos hör t ex inte alls ihop. Det handlar istället om katabola processer i kroppen, dessa ökar t ex i samband med svält.

För att förenkla det lite för mig själv avslutar jag här med ett "jag minns inte så noga men ni kan ju läsa på själva".

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
140
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025