Bantnings tips.?

J

just_ellan

Hej! (lite osäker på om tråden ligger rätt?)
Jag skulle vilja ha några bra tips om bantning.. Jag har en d-ponny som verkligen skulle behöva banta. Så det vore snällt om ni kunde hjälpa mig med några bra tips, kanske några bra ridövningar eller bra foderstater?
Eller hur gör/ har ni gjort? Tacksam för svar! :)

Sv: Bantnings tips.?

Ja, du. Så här brukar jag träna upp lite flås och bort med lite fett::)

Börja motionera regelbundet och bygg upp från lättare till hårdare ridning/träning. Jag jobbar mest i skogen eller på åkrar som jag får rida på. Börja med att ut o värm upp i skritt ca 15min, sen trava på i 10 min i sträck, skritta av i 15min. Första veckorna låter jag hästen trava i ganska ledig form, gärna längre tygel för att den ska få slappna av i ryggen och bära sig själv, jag rider lätt och byter sittben i svängar precis som på ridbana. Variera sittben då och då så att det blir jämn belastning.

Efter varje vecka ökar du med 5 min trav till du är uppe i 25-30min. Där kan du gott ligga tills flåset hinner med och hästen själv visar att den orkar öka på lite mer tid. Öka med 5min till osv. Sedan varva traven med lite lugn galopp, ex i uppförsbackar (det är inte så bra att trava brant uppför).

Du kan tänka som att du skulle börja träna jogging, hur skulle du träna då?

Se till att trava på bra underlag, skog och mark är bästa ställena, undvik trav på asfalt, om det inte bara är typ 10m (är ganska bra för senor med olika typer av underlag). Ridbanan ger nästan sämsta effekt när det gäller denna typ av träning, så rid bara på banan kanske 1dag/v. Varva varannan dag med vila, ex 30min skritt, promedad eller rid-promenad.

Se över foderstaten! Det är dumt att dra ner på mat om du börjar motionera, h*n får inte äta för lite hö. Om det lite dåligt med protein i höet kan det även hjälpa att ge - utöver hö - lite kraft för att få till muskeluppbyggnad. Se även till att hästen får tillräckligt med selen! Det främjar muskeluppbyggnad, alltså kolla vad dina mineraler innehåller!

Lycka till!:banana:

*delvis kl*

Bra råd! :bow:

Bantning tycker jag inte man ska använda sig av, varken på djur eller människa.
Motion och normal kost rekommenderar jag. :idea:

Som sagt ovan, mycket viktigt att hästen får nog med stråfoder, och tänk på att om man sätter hästen på svältkost kan den bli mer benägen att lägga på sig då kroppen lagrar allt den kommer över eftersom den svälter.

Lycka till med din häst!

Tack för mycket goda råd! :bow:
Känns som om jag fått lite mer "kött på benen" så nu vet hur jag ska lägga upp ridningen, tack!

Min ponnys foderstat består av hö, betfor och krossad havre. Har även några mineraler, men det var ett bra tag sen som jag köpte dom så nu är de i en hink och kartongen är slängd så jag vet inte om det är selen i..

*delvis kl*

Bra råd! :bow:

Bantning tycker jag inte man ska använda sig av, varken på djur eller människa.
Motion och normal kost rekommenderar jag. :idea:

Som sagt ovan, mycket viktigt att hästen får nog med stråfoder, och tänk på att om man sätter hästen på svältkost kan den bli mer benägen att lägga på sig då kroppen lagrar allt den kommer över eftersom den svälter.

Lycka till med din häst!

Tack! Måste hålla med om att motion och normal kost är det bästa;)

Hej! Om du har tillgång till foderhalm, så kan du ge henne det och minska ner på höet.

Ja det är mindre energi i halmen. Hur mycket kraftfoder ger du din häst?

Hej! är det bättre än hö? (jag har aldrig fodrat med foderhalm)

Jag skulle vilja säga att det beror på vad du har värden på ditt hö.
Sedan undrar jag varför den får havre? Havre innehåller mkt energi. Om den ska bantas lär den inte behöva mer energi utan snarare mindre. Betfor däremot innehåller visserligen också energi men i en annan form och det är dessutom bra för magen. Men det viktigaste att veta är om ditt hö innehåller tillräckligt med proteiner.

Det är ganska dumt att byta ut höet mot halm till en fet ponny, halm innehåller bara energi inget protein, då behöver man troligen ge proteintillskott istället, annars kommer ponnyn att tappa muskler och troligtvis inget fett.
Ge den en uträknad foderstat, där proteinbehovets täcks och ligg lite snålt på energin, kvoten mellan protein och energi bör kanske ligga upp mot 7-8 istället för 6, om man överhuvudtaget ska tänka kvot.
Naturligtvis mycket motion också!

Ta bort havren helt och ge ev lucern istället.
Har ditt grovfoder en kvot på 7-8 bör det räcka med bara grovfoder och mineraler. Men om kvoten är lägre ge den lucern också, betfor är ett utmärkt foder till hästar som behöver gå ner i vikt (tex 1 liter torr strimlad betfor innehåller ca 4 MJ, men är ändå en ganska stor mängd för ponnyn att äta upp när det är uppblött, ger ponnyn mer mättnadskänsla än lite havre, det motsvarar energimässigt ca 3-4 hg havre), dock ska man ta bort de snabba kolhydraterna som finns i betforen till en överviktig häst, det gör man genom att sila av melassvattnet efter blötläggningen. Alternativt köper man de dyrare produkterna Speedi-Beet eller Kwik-Beet som har lägre sockerhalt.

Jag skulle vilja säga att det beror på vad du har värden på ditt hö.
Sedan undrar jag varför den får havre? Havre innehåller mkt energi. Om den ska bantas lär den inte behöva mer energi utan snarare mindre. Betfor däremot innehåller visserligen också energi men i en annan form och det är dessutom bra för magen. Men det viktigaste att veta är om ditt hö innehåller tillräckligt med proteiner.

Jag har gett min ponny krossad havre för att han ska få energi. Om jag ska vara ärlig (o det ska man ju) så visste jag inte att han inte skulle ha så mycket energi om man ska banat. Men han får inte mkt om dagen, 4dl.

Va bra om jag kunde hjälpa till ;)

Ang. mineraler: om du inte vet vad det är för innehåll i mineralerna är mitt förslag att du försöker kolla upp på nätet, eller i butiken du köpte dom. Om du minns vad dom hette. De flesta hästar/ponnys har selenbrist pga att selen inte nödvändigtvis finns i de rätta mängderna i alla mineraler som går att köpa.

Sen tycker väl jag personligen inte att havre är bästa bantarmaten, för mycket energi (som flera har sagt). Satsa på mer protein istället. Energin är ju den du ska bli av med ;).

Det kommer nog att bli tungt för din ponny i början, men flåset kommer igång ganska fort - så låt han inte stanna under dessa 10 min traven. Om det är FÖÖÖÖR tungt för han, så börja med 5 min istället och skritta i 3, sen trava igen. Veckan efter tar du bort skrittpausen och håller igång traven med massa beröm och glada ord:). Har du väl börjat trava, så måste du fortsätta tills tiden är slut. Ponnyn behöver nämligen öva in andningstempo och takt till trav, den är lite svårare än till galopp.

Ge gärna proteingivan EFTER du ridit så att ponnyn genast kan börja bygga upp igen. En timme efter träning är det superviktigt att hästen/ponnyn har dessa byggstenar för att nå maximal återhämtning.

Du måste skriva in och säga hur det gått! :banana:

En sak till som man kan göra när man vill ha ner en häst/ponny i vikt är att lägga höet i blöt en halv timme till en timme före utfodring, då får man bort det mesta av de snabba kolhydraterna (lättlösliga sockret), en häst som är väldigt fet har oftast problem med sitt insulin/blodsocker, då är det bra att ta bort alla snabba kolhydrater. När hästen åter blir normalviktig så fungerar insulin/blodsocker normalt sett som det ska igen.

En uträknad foderstat är nödvändigt där du räknar på hästen förväntade vikt i lagom hull liksom motionen. tänk på att motionera skonsamt då övervikt sliter mycket på leder osv.
hästen kanske har mycket lägre underhållsbehov än du tidigare trott.
Det är ganska vanligt med för mycket foder och då hjälper det inte med enbart ökad motion om hästen får mer energi via fodret än det gör av med hela tiden.
Är energinivån hög i grovfodret kan man byta ut några kg mot halm.
Har du analys på grodvfodret? Om du har bra värden i ditt hö tycker jag du ska ta bort havren. Den får ju för mycket energi som det är.

Senast ändrad:

Va bra om jag kunde hjälpa till ;)

Ang. mineraler: om du inte vet vad det är för innehåll i mineralerna är mitt förslag att du försöker kolla upp på nätet, eller i butiken du köpte dom. Om du minns vad dom hette. De flesta hästar/ponnys har selenbrist pga att selen inte nödvändigtvis finns i de rätta mängderna i alla mineraler som går att köpa.

Sen tycker väl jag personligen inte att havre är bästa bantarmaten, för mycket energi (som flera har sagt). Satsa på mer protein istället. Energin är ju den du ska bli av med ;).

Det kommer nog att bli tungt för din ponny i början, men flåset kommer igång ganska fort - så låt han inte stanna under dessa 10 min traven. Om det är FÖÖÖÖR tungt för han, så börja med 5 min istället och skritta i 3, sen trava igen. Veckan efter tar du bort skrittpausen och håller igång traven med massa beröm och glada ord:). Har du väl börjat trava, så måste du fortsätta tills tiden är slut. Ponnyn behöver nämligen öva in andningstempo och takt till trav, den är lite svårare än till galopp.

Ge gärna proteingivan EFTER du ridit så att ponnyn genast kan börja bygga upp igen. En timme efter träning är det superviktigt att hästen/ponnyn har dessa byggstenar för att nå maximal återhämtning.

Du måste skriva in och säga hur det gått! :banana:

Tack igen, ska verkligen försöka följa dina råd så mkt som möjligt :)

En uträknad foderstat är nödvändigt där du räknar på hästen förväntade vikt i lagom hull liksom motionen. tänk på att motionera skonsamt då övervikt sliter mycket på leder osv.
hästen kanske har mycket lägre underhållsbehov än du tidigare trott.
Det är ganska vanligt med för mycket foder och då hjälper det inte med enbart ökad motion om hästen får mer energi via fodret än det gör av med hela tiden.
Är energinivån hög i grovfodret kan man byta ut några kg mot halm.
Har du analys på grodvfodret? Om du har bra värden i ditt hö tycker jag du ska ta bort havren. Den får ju för mycket energi som det är.

Tack för ditt tips!
Ja, hö´t ska vara analyserat. Jag har ponnyn inackorderad så jag har inte så mycket kolla på analysen...

be att få en kopia av analysen och räkna ut en lämplig foderstat sen. Öm du behöver hjälp är boken: hästens utfodring av Christina Planck bra. Den enkel och föklarar bra.

Hej jag har skrivit några trådar om hästar och ryttare med betoning på hälsa du kan kika lite där.

Är hästen tjock eller behöver den bara få hjälp med att minska gaser eller svullen buk ? kolla gärna mer om ex ph värde ph balans örter
ev minska ta bort kraftfoder och havre om du ger det ex ge bra hö
ge ej socker utan morötter som godis tex även mycket äpple kan va för sött.

Hästen kan ha mineralbrist flytande mineraler är bra och vitaminer magnesium calsium karbonat allt detta finns i djurkalk viktigt för hästar mm och örter....
ta hjälp av ex alternativ hälsa

ph balansen .se har bra info bla

homeopat ex också är ett bra tips att gå vidare med samt häst kinesiologer naturterapeuter mm

CarinaMargret

Varför startar du hela tiden trådar eller svarar i trådar om hälsokost ..

LÅTER som REKLAM hela tiden så aktiv som du är !!!

Liknande trådar

Hästvård (Tråden ligger kanske fel, hittade inget passande.) Jag vill ha era tips eller mirakelmedel för att få bort ler-dreadlocks i framför...
Svar
5
· Visningar
483
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Mitt fullblod får skav av precis allt, och nu även täcket… Skulle behöva tips på bra både ute- och innetäcken. Han har i...
Svar
3
· Visningar
140
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 171
Senast: Kilauea
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
795
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Kattbilder #10
  • Valp 2025