Bantning?!

Sv: Bantning?!

:eek::eek::eek:
Jag tycker inte det är humant att en sådan ändå rätt stor hund ska leva på 0,5dl torrfoder om dagen! Låter helt galen.

Väntade på den reaktionen =)
Nej, efter en prövotid på 4 veckor utan att hon gick ner nånting så har hon gått upp till ca 1,5 dl och en brödkant på morgonen då hon vägrara att äta maten på morgonen! Men frågan är ju vad det är med sheltien som tydligen har så svårt att gå ner i vikt?

Hugger sista knappen..

Jagh ger dietmat till min vovve som e lite för fet. Specific Weight reduction.För mig fungerade det inte att ge mindre av vanlig mat,hunden var för hungrig.Jag tycker att 4 dl per dag till en Rottis låter lite?

Det tycker jag ocksa (och sarskilt rottisen som garna skulle ata dagarna i anda, lol) men hon haller vikten, ar valdigt activ, ar blank och fin i palsen, och magen mar FANTASTISKT bra pa den har maten. Nar hon fick "grain based" (spannmal?) foder hade hon jatte mycket luft i magen och fes hela tiden... och reste sig och bytte plats ofta nar hon fes (magknip?)
Hon kan scarfa i sig massor med hast bajs (ugh) och plocka ut inte riktigt smalt spannmal och fiser inte alls... hon tar ibland rottor och moss eller en fagel och jag marker ingen skillnad, men om jag spiller hastmat som hon ater fiser hon. De hund dietister jag har pratat med sager att 'halv smalt' spannmal ar okay for hundar, men att dom inte kan smalta det ordentligt sjalva... Lustigt hur det ser ut som om dom har ratt;) LOL

Det har ar innehallsforteckningen pa hennes mat
Ingredients: Turkey, Chicken, Turkey Meal, Chicken Meal, Potatoes, Herring Meal, Chicken Fat, Natural Flavors, Egg, Garlic, Apples, Carrots, Tomatoes, Cottage Cheese, Alfalfa Sprouts, Dried Chicory Root, Taurine, Lecithin, Rosemary Extract

Guaranteed Analysis
Moisture 10.0 %
Protein 42.0 %
Fat 22.0 %
Fiber 2.5 %
Carbohydrates 12.0%
Linoleic Acid 4.2%
Vitamin E 300 IU/kg
Ascorbic Acid 500 mg/kg
Omega-3 Fatty acids 0.50%
Calories 1929 Kcal/lb
Calories 4243 Kcal/Kg
Calories 537 KCals/Cu

Kolla upp om den har diabetes,det kan dom svälla upp av..

De tog sköldkörtelprov osv.. Om det vore diabetes så sväller väl hela hunden upp? Min har ju faktiskt midja och ser inte så tjock ut men när man känner över ryggen så känner man att det sitter nåt kilo för mycket där..

Ja, det kan man ju diskutera. Frågan är hur humant det är att ge hunden en "normal portion" och låta den bli smällfet istället? ;)

Du är ju faktiskt vittne till att hon är något kilo för tung och att hon vägrar gå ner i vikt :d

måste det vara pest eller kolera? det finns ju foder med extremt lågt energiinnehåll som hunden kan äta sig mätt på utan att bli fet. till viss del kan man vänja dem vid liten fodergiva men 0,5 dl låter som ren svält.

måste det vara pest eller kolera? det finns ju foder med extremt lågt energiinnehåll som hunden kan äta sig mätt på utan att bli fet. till viss del kan man vänja dem vid liten fodergiva men 0,5 dl låter som ren svält.

Hon gick på veterinärt bantningsfoder, eftersom jag inte kunde låta henne leva på sån lite fodergiva nån längre stund då jag var rädd om hennes mage och allmänna välbefinnande så har hon fått gått upp till 1,5 dl nu.. Får leva med att hon inte går ner!

Oj jösses! Min hane på 54 cm/35 kg äter ca 9 dl om dagen av att foder med mycket mer fett i än det där :eek:
Tikarna på 29/22/20 kg äter mellan 6-8 dl om dagen, av ett foder med över 30% fett i.

Tänk så olika det kan vara.

I det här fallet kan jag säga att det faktiskt ÄR pest eller kolera. Sheltien blir ju fan fet på luft ;)

Hon far ungefar 20 gream ost per dag ocksa. Basta "cookie" for henne.:p
Det ar ju varmare har, sa hon behover inte "halla varmen" pa samma satt som i Sverige, men hon at MYCKET mer innan jag bytte foder till henne. Om jag minns ratt fick hon dubbelt sa mycket mat da. (Och aven om den har maten ar dyrare sa ar den inte dubbelt sa dyr) Fran borjan fick hon ocksa burk morotter och 'bonor' med maten for att fylla ut, men efter ett tag borjade hon rata gronsakerna sa nu far hon sina kulor bara. Och lite farsk morot i stallet forstass. LOL

Hon ar hoppig, GLAD, och ivrig som fa. I dag borjade jag ga mostret till SchutzHund lydnaden sjalv for att trana in det. Plotsligt kom hon sattande som ur en kanon och gick foot hur fint som helst:rofl: Hon ar en modell av att vara opportunistic:angel:

men hur tjock är den? så den har svårt att röra sig? så det är veterinärt försvarbart att låta den svälta? jag tror alla gånger att hundar mår bättre med ett par kilos övervikt än de gör när de får för lite mat. både fysiskt och psykiskt.

Magglo: det är bra att den får mer mat nu men jag kan inte låta bli att bli lite upprörd över att du medvetet utsatte hunden för sådan svält under hela fyra veckor!

men hur tjock är den? så den har svårt att röra sig? så det är veterinärt försvarbart att låta den svälta? jag tror alla gånger att hundar mår bättre med ett par kilos övervikt än de gör när de får för lite mat. både fysiskt och psykiskt.

Magglo: det är bra att den får mer mat nu men jag kan inte låta bli att bli lite upprörd över att du medvetet utsatte hunden för sådan svält under hela fyra veckor!

Det var på veterinärens inrådan, stötte till med rivna morötter för att fylla ut maten! Men eftersom det inte gav resultat och de inte hittar nåt fel får hon idag mer mat!

Det foder jag ger har ingen utfyllnad... dom kan tillgodogora sig ALL mat, jag gissar att det ar skillnaden. Det blir ju inte lika mycket bajs heller eftersom det mesta gar at till energi:banana:

Dom flesta av mina fungerar inte på Orijen, det är för lite fett i det = dom tappar hull rätt så omgående. Jag har provat det också, eftersom det är ett av få torrfoder som den kräsne utav dom faktiskt äter.
En av mina hundar är normalfödd, men hon är också den enda som är lat. Hon äter dock dubbelt så mycket som din, av ett fetare foder :D

Som sagt, alla är ju olika. Jag har bara aldrig hört om en Rottis som klarar sig fint på 4 dl om dagen, det var därför jag svarade överhuvudtaget.
En av mina tidigare hundar var väldigt lättfödd, så hon skulle bara få ca 4 dl om dagen för att hålla sig i fin vikt (Hon vägde 21 kg) men eftersom hon blev så enormt hungrig så fick jag faktiskt byta till ett sämre foder så att hon kunde dubbla sin giva, då blev hon nöjd igen.

Mina äter för övrigt färskfoder numera, som ligger ytterligare lite högre än torrfodret dom alltid fått. Nu tillgodogör dom ännu mer, bajsar mycket mindre och bygger muskler ännu lättare :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 489
Senast: Krumben
·
D
Hundhälsa Vet inte om det här ligger rätt nu, men får väl flytta på den i så fall ;) Min snart 3åriga sheltietik är otroligt fet! Hon väger 13kg...
Svar
16
· Visningar
2 520
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka