Bantning?!

D

Dressyrbrud

Hejsan! :D

Jag har en sheltietik på 2 år, som väger 14kg. Det är något mycket;
"Den ideala mankhöjden hos shetland sheepdog ska vara 37 centimeter för hanhundar och 35,5 centimeter för tikar. Avvikelser med mer än +/- 2,5 centimeter är absolut inte önskvärt. Det är vanligare att mankhöjden ligger på den övre storleksgränsen än den undre. Sheltien väger runt 5-7 kg"

Min sheltie är ca 45 cm hög och lite grövre i typen, ingen 'mespropp' inte, och jag har satt tävlingsvikt (tränar/tävlar agility) på ca 8-9 kg. Tyvärr är det helt f*cking omöjligt att få ner henne i vikt, och jag vet inte hur hon blir så fet? Vi tränar agility ca 1 ggr varje eller varannan vecka. Däremellan är det dagliga cykelturer (ca 15 - 20 min) och minst 60 min promenad (om man slår ihop allt på en dag). Jag tränar även inomhus och hon leker och springer och busar nästan hela tiden med våra andra hundar. Hon får 2 dl mat/dag av ett allround foder som heter Axxess.
Vi har precis bytt till Axxessfodret då hon innan åt Robur Sensitive and Light, men tänkte (som på människor) att light kan ju göra en fet om man äter för mycket, så testade byta.

Dem här 4 - 5 extrakilona väger tungt på hennes leder när hon ska över hinder, igenom tunnlar, över A-hinder m.m.

Hjälp om bantning?

Sv: Bantning?!

Vilket Axess ger du? Om du ger Vuxen-fodret kommer du troligtvis inte få ner henne så mycket om du inte svälter henne, eftersom det innehåller väldigt lite fett. Fett behöver hunden för att få fart på både matsmältningen (nedbrytningen av proteinet) och på ämnesomsättningen.

4-5 extrakilo för en så pass liten hund är väldigt mycket! Jag skulle gjort som så att jag hade satt henne på Roburs foder för normalaktiva hundar, gett något mindre än "normal" giva och ökat motionen rejält. Cyklat 30-40 minuter om dagen och satt upp tempot och längt tiden på promenaderna. Inget godis, inga matrester.

I de allra flesta fallen är det som är mest effektivt = samma foder fast mindre + mer motion.

Senast ändrad:

Håller med squarepants: men testa att dra ner lite extra på fodret och ge lite grönsaker istället för att fylla ut så hon inte går och är hungrg, hon motionerar ju en del så hon behöver mat för att inte bli trött.

Cykling kan ju vara slitsamt för en överviktig hund. Jag skulle hellre lägga på 30-60 minuters skogspromenad om dagen. Kanske kan du låna med dig någon annans hund, om hon är lekfull, så får hon det lite roligare och dessutom mer motion.

Får hon godis när ni tränar? Ge av maten istället och dra bort det från fodergivan sedan.

Skulle rekommendera att ge henne grönsaker utöver fodret så hon inte är hungrig, eventuellt dra ner fodret en aning.

Ingen cykling, utan skogspromenader och gärna simning om du har möjlighet.

Jag glömde kolla hur du cyklar med din hund, och förutsätter att du cyklar som mig ( :angel: ), med hunden lös (i skogen eller på grusvägar).
Gör du inte det håller jag med de andra i att skippa cyklingen och istället dubbla promenadtiden.

8-9kilo är väldigt lite tycker jag! Mammas tik som är 42 hög väger 11-12 och hon är absolut inte överviktig utan nästan tunn. Kompisens hane som är 40 väger runt 10 och han är absolut inte heller smal.

Nu beror det ju mkt på hur grov hon är, men som sagt, 8-9 kilo tycker jag låter lite för en så "stor" hund. Och 5-7 kilo som rasstandard låter också väldigt lite (fast då umgås jag iofs bara med större shelties, och har inte vägt min pyttelilla- som är för tjock haha).

kan ju säga att det min hund går upp av (hon är absolut inte fet, men behöver tappa typ ett kilo ksk) är att hon får små matrester och godis av matte. Fy matte. :cool:

Edit; Har kikat på rasstandarden och det står inget om vikt, bara om höjd. Så jag tror faktiskt att 5-7 kilo är lite lågt tilltaget. Framförallt eftersom det finns såna enorma skillnader i höjd!

Senast ändrad:

Jag matar min rottis tjej ungefar lika mycket per dag. Annat foder... but still. Om hon behover ga ner i vikt maste du minska maten och/eller oka motionen... Du kan fylla ut maten med gronsaker sa hon inte ar hungrig.

om hunden verkligen är så fet att den måste tappa en så stor % av sin vikt hade jag först och främst kontaktat veterinär för en hälsoundersökning och blodprov, och sedan hade jag köpt ett särskilt bantningsfoder! alltså inte något av de "lightfoder" som man normalt ger till hundar med en tendens till övervikt.

Jag matar min rottis tjej ungefar lika mycket per dag. Annat foder... but still. Om hon behover ga ner i vikt maste du minska maten och/eller oka motionen... Du kan fylla ut maten med gronsaker sa hon inte ar hungrig.

:eek::eek: Ger du din rottis 2 dl mat per dag???:eek::eek: Jag ger mina cockrar 5-6 dl/dag - och de är inte feta. Hur klarar din hund att inte äta upp allt som kommer i dess väg? Min tik som nyss har haft valpar och därför bantas (hon gillar skarpt att äta, och passar på under veckorna med fri tillgång) får 4 dl per dag. Fick hon mindre är risken stor att hon började öppna skafferi och gå bord i matjakten.

Jag tror inte att lösningen på problemet är att svälta hunden. Då minskar kroppen ämnesomsättningen och man missar en massa viktiga vitaminer och mineraler dessutom.

Jag tycker att en mankhöjd på 45 cm och en vikt på 14 kg låter rimlig för en sheltie. Mina cockrar, som har rejäl benstomme, har en mankhöjd på 39 cm och väger 14 kg. Detta utan ett uns extra fett men med rejäla muskler.

Om det nu är så att hon är överviktig, vilket bättre känns över revbenen än ses på vågen, så rekomenderar jag att du ger henne extra vitaminer. Om hon bara får 2 dl mat om dagen räcker inte intaget av vitaminer och mineraler. Drar man ner så drastiskt på den totala mängden mat så behövs det tillskott. Kroppen saktar även ner ämnesomsättningen om man utsätter den för svältkost, så en kost strax under vad hunden behöver för att hålla vikten är bättre än att dra ner för mycket. Öka aktiviteten och bygg muskler istället.

Muskler drar mer energi, hunden har kul när den rör på sig, och motionen gör att hunden går ner i vikt samtidigt som kroppen mår bra.

Bye the way; revbenen ska tydligt kännas under huden, men inte ha gropar mellan sig.

:eek::eek: Ger du din rottis 2 dl mat per dag???:eek::eek: Jag ger mina cockrar 5-6 dl/dag

Håller med :eek:

Mina jämtar som ligger på 58-60 i mkh äter ungefär 1 l/dag och de är absolut inte tjocka, eller ens i närheten av att vara lite runda. Skulle jag ge dem 2 dl skulle de vara benrangel :crazy:

Mina småhundar (terriern mkh ca 30 cm & fauvarna 32 cm resp 36 cm) äter 6 -8 dl/dag och är inte heller de ens i närheten av att vara tjocka.

45 cm hund & 14 kg tycker inte jag låter tjockt alls, med tanke på att mina rödingar som bara är några cm högre ligger på runt 15-16 kg i idelavikt och då är de långt ifrån tjocka..

Min kooikerhane är 45 cm i manken och väger också mellan 14-15 kg. Nu är ju han en hane, så din sheltie-tik kanske är lite "nättare" än honom, men annars är detta en normal vikt tycker jag. Hur känns hon när du tar på hennes kropp? Kan du ana revbenen när du håller händerna över bröstkorgen? Jag inbillar mig ofta att min hund är tjock för att den normala vikten för en kooiker är 10 kg, men han är faktiskt högre än rasstandarden och har mycket muskler, veterinären tyckte inte (efter vårat senaste besök) att han var tjock, jag frågar henne varje gång jag är där :o:rofl: "Ja, han är ju inte överviktig om det är det du menar, men inte är han mager iaf" (Hur man nu ska tolka det :S)

Om du ändå vill att hon ska gå ner i vikt tycker jag att du ska göra som dom andra säger- längre promenader, se till att du inte ger henne något annat än maten (alltså inget extra) så får du se vad som händer med kroppsvikten.

Jag tycker det låter lite att den ska väga bara 8-9 kg om den är 45 cm hög... Hur känns hon i hullet? Känner du revbenen?

Jag tycker som de tidigare inläggen också att 2dl mat per dag låter lite för en så stor hund. Det är vad min dvärgpinscher får för att hålla sig i form och hon är 28,5cm hög och väger 5 kg...

Några konkreta tips:

Kontakta din vet och fråga om du kan komma förbi och väga hunden och få en bedömning av hennes vikt. Det kan vara svårt att veta exakt var hunden bör ligga viktmässigt, så en objektiv bedömning brukar vara bra!

Om hunden behöver gå ner så mycket som 1/3-del av sin vikt så rekommenderar jag STARKT att du byter till ett riktigt bantingsfoder ex. Hills RD, Royal Canins Satiety support eller Obesity(alltså inte ett lightfoder!).
Mindre mat och mer motion fungerar bra, men så fort man börjar "mixtra" och blanda ut fullfoder med diverse annat - grönsaker, knäckebröd osv - så riskerar man rubba viktiga balanser i fodret, något som bör undvikas om hunden skall banta mycket.

När hunden börjat gå ner i vikt så är promenader i obanad terräng och intervallträning något av det mest effektiva man kan göra för att öka muskelmassa och kondition och minska fettmängden.
Hellre 30 minuters promenad i obanad terräng än 60 minuter längs en plan cykelbana!
Och heller promenera 3 minuter, jogga 3 minuter, promenera 3 minuter, jogga 3 minuter osv än att bara promenera i samma tempo hela sträckan.

Lycka till!

/Swat

kl

Nu har jag pratat med både mamma, kompisen och uppfödaren :D.
mammas på 45 cm väger 11-12
kompisens 9 mån valp väger 7 (hane, 38 cm)
kompisens på 40, hane väger 10
uppfödarens tik som var sjuk och fick tas bort, vägde 6,3 innan och då var hon alltså dålig

Min lilla på 32 får 1,5 dl per dag så jag tror faktiskt inte att din hund är jättefet, annars har hon en galet låg ämnesomsättning :D. Mammas får 3 och är alltså ännu mindre än din. Beror ju självklart på foder etc men. Hör med vet, vi kan ju spekulera hur mkt som helst men ändå inte säga om din hund är tjock eller inte, eftersom vi inte ser henne. Du kanske är lite hemmablind? :) Visst skulle hon säkert inte må dåligt av att gå ner till en 12 kg, men då är det nog mer motion som gäller, som de andra säger.

Oj da vad fel det blev, jag oversatter fran Amerikanska 'cup' system. lol.:o Hon far 4 (FYRA) deciliter per dag.

Min rottis ar 61 cm mankhojd (om jag har konverterat ratt, 24 inches) och vager 38-39 kgs (around 85 lbs)

Jag andrade fran ett annat foder till Orijen grain free men det ar svart att fa tag pa Orijen har sa vi gick over till EVO som ar ett liknande foder (lika lite mat/dag). Hon far rejalt med motion, vanligast promenader pa 4 km per dag, samt boll kastande och springa los och investigera pa garden.

Jag har inte nagra bra bilder dar hennes vikt syns, bara nagra lekbilder. Hon river upp trampdynan pa benet nar hon bromsar for att ta bollen sa jag anvander hastarnas "wetwrap" for att skydda den... och sa klart en tjej ska ha rosa. ;)

IMG_5530.jpg

IMG_5601.jpg

Senast ändrad:

Min "lilla" sheltietik är ca 40 cm hög, väger ca 12 kg.. Får 0,5 dl light foder om dan och tappar ingen vikt trots motion... Har blivit veterinärundersökt pga detta! Utan att de hittade något fel!

Min hane på 45cm väger 14,5kg när han är perfekt eller nästan lite tunn men då är det efter jakten och då har han väldigt mycket muskler.

Nu ligger han nog närmare 15kg då det varit dåligt med jakt i år men han är fortfarande inte fet, utan är bara inte super tränad.

Min "lilla" sheltietik är ca 40 cm hög, väger ca 12 kg.. Får 0,5 dl light foder om dan och tappar ingen vikt trots motion... Har blivit veterinärundersökt pga detta! Utan att de hittade något fel!

:eek::eek::eek:
Jag tycker inte det är humant att en sådan ändå rätt stor hund ska leva på 0,5dl torrfoder om dagen! Låter helt galen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 489
Senast: Krumben
·
D
Hundhälsa Vet inte om det här ligger rätt nu, men får väl flytta på den i så fall ;) Min snart 3åriga sheltietik är otroligt fet! Hon väger 13kg...
Svar
16
· Visningar
2 520
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka