Bantning häst.

I

iresha

Min foderhäst/medryttar häst vad man nu ska kalla det är fruktansvärt tjock pga att han inte gör annat än äter, vart han än är ska han äta. Han är rastlös..
Jag ska nu börja rida honom igen, men först måste jag få ner honom i vikt. Det är en oldenburgare på 17 år ungefär.
Fodring och det har jag inget med att göra, han får det han ska så det är endast motionstips jag behöver.

Tänkte börja med att longera honom - hur många minuter bör man börja med?
Några tips så han ej överanstränger sig? Ska jag börja att endast skritta första veckan, eller kan man köra trav också?

Sv: Bantning häst.

hur länge har han stått?
Jag hade inte börjat med longering, det kan vara jobbigt för honom att gå på volt om han är tjock och otränad, kanske lite stel och stabbig också.
Jag hade börjat med skrittturer, ca, en halvtimme åt gången två gånger i veckan i några veckor , sedan utökat tiden och lagt till trav, viktigt är att han går rent och inte har ont nånstans

Han har stått sen slutet av september.
Anledningen till att jag vill longera är för att jag vill ha han på ett inhängnat område, för han drar gärna ut på egna äventyr annars (han vet att han är stark). Och om jag skulle gå på promenad vet jag ej vad han skulle hitta på.. Att rida ut på honom nu är inte på tanke, eftersom han stått några månader och är pigg som attan. Så behöver först få ner honom i vikt, så han inte får ont sedan kan jag börja rida långa skritturer. Han är lydig när man rider, det är när man går brevid han vet att han är stark.

Jag tror det är bättre med korta uppsuttna skritturer än longering till att börja med, om du inte kan gå promenader. Skulle inte börja motionera hästen på volt direkt även om det är utan ryttare. Iofs longerar jag inte alls :p

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 094
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 739
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17