bantning av häst

vinkelina

Trådstartare
min häst har alltid varit en rund häst, är finnhäst, men iom att jag har henne på foder går hon betydligt mindre. skulle köra henne i lördags, men vagnen passade inte på henne då hon var för tjock.

så nu sedan tisdag är hon i en hage utan fri tillgång till hö, får i stället portionerat åt sig på morgonen i hagen.

men hur skall man göra med motionen, skall jag ta det lugnare med henne nu i början, innan kroppen har hunnit anpassa sig till den minskade maten?

Sv: bantning av häst

Ja skritta. LÅnga turer över stock och sten, ge inget eller väldigt lite kraftfoder. Skär inte ner för mkt på grovfodret bara så du inte få problem med magen. Ts-behovet måste tillgodoses. Kolla vikten regelbundet och be någon bedöma hästens hull, man blir så lätt hemmablind.

Sv: bantning av häst

Även om hästen är på bantning/inte fri tillgång får det inte gå för länge mellan måltiderna så att ge hö bara på morgonen är inte vettigt.

För bantning; köp ett för hästen lämpligt hö, inte för högt i protein och inte för lågt. Är höet för kraftigt - blanda ut med halm till lämpligt. Har höet för lite protein - ge proteinfoder (t.ex. Racing Greenline) till. Felaktig kvot mellan energi - protein ger en häst med stor mage men ändå tunn över rygg och rumpa.

Bantning tar TID för hästen skall inte svältas utan bantas långsamt. Motion, långa turer i skritt är bra.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 155
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 455
Senast: Roheryn
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 306
Senast: Bison
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 095
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Valp 2025