milly
Trådstartare
Sv: Bantning av häst
Nej jag har ändrat mig igen... Du har rätt.
Det får bli LUSERN, även om jag får svårt att få upp kvoten med det. Får ge MINST 2kg, kanske 2,5kg. Och hoppas att jag får tag i Kvarbyfoders lusernpellets, med det lusernet blir det enklast och fungerar faktiskt nästan perfekt.
Det får bli så här:
6kg hö
2-2.5kg lusernpellets
1-2kg halm som extra tugg
150gram Krafft Miner VIT (för att täcka P och Mg behovet behövs det 150gram)
+b-vit tillskott (iaf nu under hösten)
Totalt ger den foderstaten ca 72-78MJ och en kvot på ca 5-6.5 (eller lite högre ändå - vet ju inte eftersom det inte finns en analys på höet). Huvudsaken är att hon får en kvot på MINST 5, bättre kan vi inte lösa det.
Vad säger ni om det här då??
Nä, det är inte lätt. Varför tvekar du eg. på att ge lusern? Ett par kg ger ju ung. lika mkt protein som 1 kg KPG, fast dock mer energi (7 MJ) men samtidigt så är det ju grovfoder, så att du faktiskt uppfyller TS-behovet mkt lättare och kan minska lite på höet. 1 kg KPG ger ju ändå 200 g smrp och det är ju ett ganska stort överskott från annat än grovfoder. Skulle inte jag våga.
Nej jag har ändrat mig igen... Du har rätt.
Det får bli LUSERN, även om jag får svårt att få upp kvoten med det. Får ge MINST 2kg, kanske 2,5kg. Och hoppas att jag får tag i Kvarbyfoders lusernpellets, med det lusernet blir det enklast och fungerar faktiskt nästan perfekt.
Det får bli så här:
6kg hö
2-2.5kg lusernpellets
1-2kg halm som extra tugg
150gram Krafft Miner VIT (för att täcka P och Mg behovet behövs det 150gram)
+b-vit tillskott (iaf nu under hösten)
Totalt ger den foderstaten ca 72-78MJ och en kvot på ca 5-6.5 (eller lite högre ändå - vet ju inte eftersom det inte finns en analys på höet). Huvudsaken är att hon får en kvot på MINST 5, bättre kan vi inte lösa det.
Vad säger ni om det här då??