Bantning av häst

Sv: Bantning av häst

Nä, det är inte lätt. Varför tvekar du eg. på att ge lusern? Ett par kg ger ju ung. lika mkt protein som 1 kg KPG, fast dock mer energi (7 MJ) men samtidigt så är det ju grovfoder, så att du faktiskt uppfyller TS-behovet mkt lättare och kan minska lite på höet. 1 kg KPG ger ju ändå 200 g smrp och det är ju ett ganska stort överskott från annat än grovfoder. Skulle inte jag våga.

Nej jag har ändrat mig igen... Du har rätt.

Det får bli LUSERN, även om jag får svårt att få upp kvoten med det. Får ge MINST 2kg, kanske 2,5kg. Och hoppas att jag får tag i Kvarbyfoders lusernpellets, med det lusernet blir det enklast och fungerar faktiskt nästan perfekt.

Det får bli så här:
6kg hö
2-2.5kg lusernpellets
1-2kg halm som extra tugg
150gram Krafft Miner VIT (för att täcka P och Mg behovet behövs det 150gram)
+b-vit tillskott (iaf nu under hösten)

Totalt ger den foderstaten ca 72-78MJ och en kvot på ca 5-6.5 (eller lite högre ändå - vet ju inte eftersom det inte finns en analys på höet). Huvudsaken är att hon får en kvot på MINST 5, bättre kan vi inte lösa det.

Vad säger ni om det här då??

Låter som våran nya tös :p! Vet. uppskattade att hon har ca 100 kg övervikt. Fettet sitter tom på bogbladen och manken på henne (hon är inte så stor, så det gick väl inte att sätta någon annanstans). Kanske ska påpeka att hon innan vi fick henne endast stått på kraftigtbete och inte ridits och lyckats bli så stor :o! Hon hade tydligen legat i hagen och ätit, då det troligtvis var för mkt kraftansträngning att stå :p!
Just nu får hon hösilage och lite betfor, samt lite havre efter att hon ridits. Hon rids inte så jätte hårt, då hon inte orkar (när jag har travat henne och börjat få henne att jobba har hon gått över i tölt ;)).
Jag ansluter mig till din fråga, hur bäst att banta henne och hur fort går en häst ner egentligen?
(Har inte läst hela tråden, men ska göra det nu)

Slänger in lite kort på våran när vi fick hem henne, så får ni bedömma lite ;):
fiffi_2.jpg

fiffi_3.jpg

Ja din häst ser faktiskt väldigt lik ut "min" häst! Samma slags fetma typ... :crazy:

Har du inte heller analys på hösilaget, och har inte möjlighet att fixa det (om ni t ex byter hö snart?), så är det bäst att göra som jag... Fodra för säkerhets skull med lusern så att hästen får i sig det protein den behöver. Det är viktigt med en god balans mellan energi och protein!

Hur stor är hon? Är det en nordis det med?

håller helt med dig, vad jag har fått höra så ska man behålla grovfodret och tappa ner på kraft, betfor, korn o.s.v. min lärare på skolan berättade det här för mig när jag sa att jag ville banta min häst lite. men ska aldrig tappa ner på grovfodret. det e va jag har hört.. lycka till

men du ska väl ge grovfoder??
jag tror på rejält med hö OCH halm när dom är så extremt feta.

håller helt med dig, vad jag har fått höra så ska man behålla grovfodret och tappa ner på kraft, betfor, korn o.s.v. min lärare på skolan berättade det här för mig när jag sa att jag ville banta min häst lite. men ska aldrig tappa ner på grovfodret. det e va jag har hört.. analysera du ditt grovfoder..? det är viktigt att hästen får i sin mycket proteiner och enegri. lycka till

men du ska väl ge grovfoder??
jag tror på rejält med hö OCH halm när dom är så extremt feta.

håller helt med dig, vad jag har fått höra så ska man behålla grovfodret och tappa ner på kraft, betfor, korn o.s.v. min lärare på skolan berättade det här för mig när jag sa att jag ville banta min häst lite. men ska aldrig tappa ner på grovfodret. det e va jag har hört.. analysera du ditt grovfoder..? det är viktigt att hästen får i sin mycket proteiner och enegri. lycka till

Ingen har väl sagt nåt om att minska på grovfodret?? :confused: Iaf inte JAG. (kanske var någon annan i tråden)

Knapplån....

På tal om runda men dock musklade kallblod, visst ser Storm hyfsad ut här:) ? Lite dålig vinkel dock. Ignorera den svarta som ligger.

lupp.jpg

När jag köpte Storm för 2 år sedan såg han ut EXAKT som TS:s häst, fet och dallrig utan en enda muskel:crazy: . Så det går att få ordning på dem, men det tar tid.

Nej var har du fått det ifrån?? De ska absolut inte heller ha en massa fett över revbenen - precis som med andra hästar. DEt har bara blivit mer accepterat på dessa hästar, tyvärr, att de har ett fettlager.

Jag kunde känna revbenen på mitt brukssto, förutom i slutet av sommaren då hon lagt på sig av betet. Här är några bilder på henne när hon var i lagom hull (och revbenen KÄNDES men inte syndes):
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld2.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/uppstlld.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/feb05.jpg
http://img.photobucket.com/albums/v410/miak/Polly/fin.jpg

Nej det var inget jag fått någonstans ifrån utom från mig själv det var inte heller menat som en påstående utan en fråga. Jag trodde helt enkelt att denna typ av häst hade lite mer "att ta av" än de varmblodiga hästarna.

raderat....

Senast ändrad av en moderator:

jag har också problem fet häst.. :(

tips som jag har fått var att släppa dom på skogshage, alltså ren skog, hästar hittar alltid saker att äta, bark, rötter mossa mm mm
speciellt lättfödda raser som nordis, shettis fjord mfl
har inte hunnit sätta staket, runt skogpartiet vi har planerat än.
men jag tror på det. och då ska man inte fodra med nåt extra, utan hästen ska gå på typ lösdrift dygnet runt. ev extra mineraler.

Jag tror inte det är nån svältdiet utan hästen finner mat och äter sig mätt.

Milly! det var detta inlägget jag svarade på

Tycker ditt förslag låter bra, fast varför vill du hellre ge pellets istf hack? Tror säkert inte att hon kommer att hamna så jättemkt i underkant på proteinet även om höet är proteinfattigt i och med att hon inte kommer att ridas så hårt. Jag rider min nordis hyfsat hårt nu och han klarar sig på 450 g smrp, han behöver något mer framåt fällningstider.

Tycker ditt förslag låter bra, fast varför vill du hellre ge pellets istf hack?

För att Kvarnbyfoder säljer sitt lusern i bara pellets, tyvärr. Sen så är faktiskt hacken dyrare än pelletsen hos Krafft.
Jag blöter upp pelletsen så de svullnar upp och då blir det rätt så rejält att tugga på ändå! Inte så stor skillnad från hacken som de flesta säger att hästen ändå tuggar i sig typ lika fort... (själv vet jag inte, har aldrig provat hack).

För att Kvarnbyfoder säljer sitt lusern i bara pellets, tyvärr. Sen så är faktiskt hacken dyrare än pelletsen hos Krafft.
Jag blöter upp pelletsen så de svullnar upp och då blir det rätt så rejält att tugga på ändå! Inte så stor skillnad från hacken som de flesta säger att hästen ändå tuggar i sig typ lika fort... (själv vet jag inte, har aldrig provat hack).

Okej, ja det är klart att ska man ge typ 2-2,5 kg lusern om dagen så blir det inte så jättebilligt. När jag gav min gammelhäst hack så tog det längre tid att äta än pellets eftersom pelletsen s.a.s. redan är malen lusern. Men det kanske inte är så stor skillnad. Min nordis glufsar ju i sig allt, oavsett vad det är för foder, på nolltid. Skulle ju helst vilja ge honom massor av hö att tugga på, men nu när han är i så perfekt hull så får han gå på en bantningsdiet på 8 kg hö + lite annat för proteinets skull. Ska snart byta till ett väldigt torrt silage med lågt energivärde, då får han ju iaf lite mer TS per dag. :angel: Vågar inte chansa på fri tillgång i år igen, eftersom jag jämför hullet nu med i vintras, när jag ändå inte tyckte att han var så tjock, så är han riktigt slimmad nu..

Senast ändrad av en moderator:

Bilder hit, tack!! :idea: Kan du inte visa en före bild (när han var så överviktig/ur form) och sen en bild som han ser ut nu??

Har tyvärr ingen bild när han var så där riktigt fet, fast när jag kollar på denna bilden från förra vintern då jag inte tyckte att han var så tjock, så ser han nog lite tjock ut på typ halsen och bogen.

100_0542.JPG

Har en bild från i somras, lite dålig vinkel, men ändå rätt ok.

4665473.jpg

Just nu äter hon Horsehage, men ska gå över till bondens (?) hö, som jag inte vet om det finns analys på, men ska ta reda på det.
Det var en bra tanke om protein, ska kolla lite om vi ska ge lucern till henne också (våran stora äter redan det).

Hon är en c-ponny, 10 år gammal och korsning welsh och fjording faktiskt. Fast hon ser ut som en renrasig haflinger. Borde också påpeka att hon ser ngt mindre ut nu sedan jag påbörjat min klippning :o! Hon har världens tätaste, tjockaste päls...

Jag tycker det låter bra - och beroende på hur hon håller/går ner i vikt skulle jag balansera så att hon får mer halm, mindre hö om hon inte går ner (ev balansera med lusernet). Jag föredrar iofs hacket, känns mer 'grovfoder' än pellets men det kanske inte spelar så mycket roll :crazy:

Här är min överviktiga kärring, som iallafall tappat 50 kilo nu :cool:

Bellahagencopy.jpg

Bella-Jonna2copy.jpg

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 865
Senast: Roheryn
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
534
Senast: Kristall10
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar