Bantartips...

Sv: Bantartips...

Måste faktiskt ta och repetera lydnadskunskaperna.. nu går hon ibland fot när hon inte har bättre för sig. Eller en meter bakom i den takt hon vill. :-/

Mina får Magnussons blanda + köttkross från slaktaren. Det gör att jag kan blanda och ge utifrån varje enskild hunds behov. Vår springer som blir tjock av att i princip lukta på vanlig mat får det renaste köttet + blanda som bara innehåller 4,5% fett. Det gör att hon kan äta sig ordentligt mätt utan att det syns på figuren. :bump: Förut fick hon lightfoder och då var hon hungrig jämt, hon hade inte ro att slappna av, utan letade ätbart hela tiden.

Mvh,
Duvan

he he, mina kan se halvdöda och 100 år gamla ibland... Sen öklar blir det fart på de om det duger! Dvs om det kommer en människa eller hund.

Har lite samma problem då vi har en vuxen kastr. hane som lätt lägger på sig, lagomvikt ca 15kg och en växande leonbergerkille som nått 50kg strecket och lär väga minst 15 kg till när han blir vuxen.

Lilla hunden äter upp sin mat på 15 sekunder och står sen och ser otillfredsställd och hungrig ut medan stora hunden har mycket mat kvar.

Svälld mat tycker han inte om, har provat att dryga ut med rispuffar och vårgårdaris, men nej. Lite rivna morötter kan väl gå an dock. Sen köpte jag på prov en liten påse Doggy light. Dom ringarna är så lätta att en näve väger bara några gram, men tar ändå lite tid att äta. Jag behövde knappt dra ner något alls på kvalitetsfodret, vilket förståss utgör basen i hans mat.

Har sen ett par månader tillbaks en mycket nöjd och tillfreds liten hund som får tugga och knapra i sig maten under längre tid. Dessutom tycker han att det är gott.

Visst kan man blanda BARF med torrfoder.
Är man intresserad av att ge hunden det den är skapt för (dvs kött) så ger man ju såklart ett torrfoder som är animaliskt.

Jag ger Standardt och kött & ben från BARF.
Inga problem.

Bantarfoder (typ lightfoder) innehåller ju dock en väldig massa spannmål som gör många hundar både tjockare och sjuka.

Undvik foder med vete.

Länk till BARF info; http://www.mamut.se/jipotimas

Maste bara beratta aven om det inte direkt har med traden att gora. Min granne har en 5 manader gammal labradortik och en 12 ar gammal blandrastik. Haromdagen hade ett av hennes barn lamnat dorren till skapet dar de forvarar hundmaten oppen och valpen hade i ett obevakat ogonblick (skapet star i bakre hallen) smockat i sig storre delen av en nyss oppnad pase (drygt 9 kg) hundmat som var gammeltikens!! :eek: :eek:
Grannen ringde genast sin vet som sade att sa lange som hunden spyr & skiter och verkar normal (dvs ingen feber, kramper eller dyl) i ovrigt sa var det ingen fara men att lata bli att ge henne mat pa ett par dar :angel: :D Hon forsokte ge henne frukost imorse men Sadie var inte sa varst intresserad av mat verkade det som :rofl: :rofl:

Standardt blev ju också sågat på BARF-listan eftersom att det innehöll nått. Det var ju heller inte bra tydligen...

Spannmål behövs ju för att ge bukfylla, annars får ju hundarna ingen mättnadskänsla. Det är konstigt att vete skulle ge övervikt när det enligt alla inte ens tas upp av hunden (därav bajsandet) :confused:

Min hund har gått ned åtskilliga kilo på ett vetebaseratfoder, så visst hjälper det. Funderar dock på att byta till ris & majs. Men det är ju tydligen lika dåligt.

om ens hund inte är känslig mot vete så varför inte egentligen? mina har ingen överkänslighet eller allergier tack och lov så de får godis med vete i. hade kunnat ge dem vetefoder också, men nu innehåller mitt foder inget vete, bara majs.

Vet inte. Allt är ju bara "skit". Men så länge mina är fina, smala och glansiga så :)

Tippan,
Vilken BARF-lista sågade Standardt och varför?
Standardt innehåller ju bara naturliga ingredienser samt ris & lite majs.
Kan inte förstå vad som skulle vara konstigt med det?

Enligt AAFCO-normen behöver en hund inte äta kolhydrater alls.
Vete ger samma defekter på hundar som på oss människor. (Artros, diabetes, övervikt, pH-obalans, sämre immunförsvar, hämmar upptaget av mineraler & spårämnen samt protein bl a.)

Många tror att man kan ge det så länge hunden mår bra, för att byta när problemen visar sig.
Då är det tyvärr ofta försent...

men om några problem aldrig visar sig? och hur har jag kunnat käka vete i över tjugo år utan att få några av de problem du nämner?

Intressant! Tack for lanken :bow: Jag ger aldrig mina hundar kycklingben eftersom min vet sagt att de ar direkt olampliga pga av storleken; de kan latt satta sig pa tvaren i hundens hals. Kalkonben far de ibland eftersom de ar mkt storre. Jag aker ocksa ibland till en liten affar med eget charkuteri dar jag for en billig penning koper kottrester som blir over da de skar sitt kott. Jag kokar alltid kottet innan jag ger det till hundarna. Eftersom min stora hund ar valdigt energisk och ror pa sig mycket sa oroar jag mig inte over fetthalten.
Valpen far valdigt lite och eftersom han vaxer sa mycket just nu och far gott om motion (kul att jaga katter ;) ) sa ar fettet inget storre problem dar heller.
I ovrigt far de torrfoder (baserat pa kyckling eller lamm och ris eller majs) som jag da och da blandar ut med matrester typ kokt ris, potatis och gronsaker. Jag ar ingen expert, har inte rad att kopa den "fina" hundmaten men mina vanner verkar ma bra anda; de ar i gott hull och har massor med energi!

Finns det flera? NordicBARF eller vad heter den?

Precis! Det innehöll ris och majs och det var lika illa utfyllnad som vete. Det ska bara vara kött. Är du med på listan så kan du leta i arkivet och se vad som skrevs om det.

Visste inte att man skulle vara med på någon speciell lista...

Jill som finns bakom länken jag skrev ger gröt på bla ris till sina hundar.
Ris är den snällaste kolhydratkälla som man kan ha till hund.
Håller med om att majs inte är lika bra, men det är så extremt lite i det fodret.

Om man vill ge även torrfoder till hunden, så kan man nog inte hitta ett alternativ med bättre förutsättningar.

cillamuffins,
Det finns massor av info på nätet om kolhydraternas baksida.
Framförallt så äter vi för mycket förädlade sådana.
(Ex vitt ris, pasta, vitt bröd, sötade fil- och yoghurtprodukter mm mm)
Sök bla på Glykemisktindex.

Man har också märkt en enorm ökning av "åldersdiabetes" hos barn pga att barnmatsburkar är för söta och innehåller fel kolhydrater.
Fetma hos barn har ju också ökat.
Det skrivs mycket om detta nu. Intressant läsning.
Vi är ju ändå skapta för att utvinna energi från kolhydrater, vilket inte hundarna är.
Därför drabbas dom lika väl som oss människor av dessa problem.

jo men det är ju alla "förädlade" kolhydrater vi pratar om nu. inte t ex fullkornsvete. det är nyttigt för människor. socker (sackaros?) är ju inte vete, men väl finfördelade kolhydratkedjor.

att inte kunna tillgodogöra sig betyder inte per automatik skadligt. gräs äter mina hundar ganska stora mängder av, men det åker ut i andra änden nästan oförändrat. de stora bitarna majs som finns i frolic kommer också ut hela. vi människor är väl egentligen inte skapta för kött, men det funkar ändå.

att säga att det ALLTID är farligt låter inte särskilt trovärdigt, då är det bättre att säga att den KAN vara skadligt för vissa hundar eller i stora mängder.

Vem har sagt att det ALLTID är farligt?
Jag informerade bara om att det inte är det lämpligaste att ge eftersom hundar får samma krämpor som vi människor av detta.

Kolhydrater är ju ett samlingsnamn på väldigt många ämnen.
Hundar behöver egentligen inte dessa, men det går ju inte göra ett torrfoder utan.
Då kan det ju vara lämpligt att använde den mildaste kolhydratkällan.

Men alla ger ju vad dom vill till sina hundar!

lånar knapp...

Jag har en retriever som trots mycket motion alltid är lite för överviktig, så jag har sedan ett tag gett Carrier light. Funkar bra, men jag tycker att hennes päls blivit lite sämre.

Innan fick de alltid färskfoder, en favorit hos båda, men eftersom den lilla numera äter medicinskt foder fick jag tyvärr sluta med färskfodret. (Om jag skulle ge den stora det och den lilla torrfoder skulle hon flytta hemifrån....)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka