Lewina
Trådstartare
Sv: Banta!
Ja så klart, och lucern räknas också till grovfoder.. MEN jag utgick från att att vad a1agnlju menade var att en/hennes metod var att i vilket fall som helst ta bort kraftfodret - oavsett värden. a1agnlju: hur menade du?
Nej ingen bild, diskussionen gäller bantning rent generellt och ingen speciell häst.
Nu ställde du inte frågan till mig visserligen men jag ska iaf svara på det tänkte jag...
Om du nu kan detta med foder så borde du väl veta att protein finns även i GROVFODER- mer eller mindre! (kan ju t o m vara mer än i många kraftfoder sorter)
Och just därför ska man analysera för proteinmängden kan variera från ca 10 -100gram per kg. Är det normalmängd protein i det grovfoder du har (omkring 6gram smb rp per MJ eller mer) så ska det täcka hästens proteinbehov (såvida den får tillräcklig mängd av grovfodret, så klart).
Ja så klart, och lucern räknas också till grovfoder.. MEN jag utgick från att att vad a1agnlju menade var att en/hennes metod var att i vilket fall som helst ta bort kraftfodret - oavsett värden. a1agnlju: hur menade du?
Åsså frågan du ställde till mig...
Jämför med en häst av samma typ och storlek som är i normalhull o lagom musklad. Jag brukar få fram normalvikt på ett ungefär genom att jag jämför med andra hästar som är vägda...
Vad är det för häst det gäller? Ras? Storlek? Typ (kraftig, smäcker)?Bild?
Nej ingen bild, diskussionen gäller bantning rent generellt och ingen speciell häst.