Sv: Banta!

Nu ställde du inte frågan till mig visserligen men jag ska iaf svara på det tänkte jag...
Om du nu kan detta med foder så borde du väl veta att protein finns även i GROVFODER ;) - mer eller mindre! (kan ju t o m vara mer än i många kraftfoder sorter)
Och just därför ska man analysera för proteinmängden kan variera från ca 10 -100gram per kg. Är det normalmängd protein i det grovfoder du har (omkring 6gram smb rp per MJ eller mer) så ska det täcka hästens proteinbehov (såvida den får tillräcklig mängd av grovfodret, så klart).

Ja så klart, och lucern räknas också till grovfoder.. MEN jag utgick från att att vad a1agnlju menade var att en/hennes metod var att i vilket fall som helst ta bort kraftfodret - oavsett värden. a1agnlju: hur menade du?

Åsså frågan du ställde till mig...
Jämför med en häst av samma typ och storlek som är i normalhull o lagom musklad. Jag brukar få fram normalvikt på ett ungefär genom att jag jämför med andra hästar som är vägda...
Vad är det för häst det gäller? Ras? Storlek? Typ (kraftig, smäcker)?Bild?

Nej ingen bild, diskussionen gäller bantning rent generellt och ingen speciell häst.

Jag vet att det finns andra här som kan detta bättre än jag men jag gör ändå ett försök:

Vad jag har förstått är det aldrig bra att helt plötsligt ändra på utfodringen vare sig det gäller nytt foder eller ge mer av ett som den redan får. Om man ger för mkt kraftfoder tex kan det rinna över till tjocktarmen och ställa till med problem ex fång, kolik.

Men om jag ger tillräckligt många gånger per dag är ju detta inget problem?

Men det var egentligen inte det jag menade utan jag tänkte mer teoretiskt att även om det nu hade fungerat så är jag ändå inte säker på om hästen har tillräckligt mkt enzymer för att hinna bryta ner tex stärkelsen. Jag vet att enzymer bara behövs i små mängder och kan användas om igen. Men man kan ändå tänka sig att det kan finnas en maxgräns och om man överskrider den så får man inte ngn maximal ökning av ämnesomsättningen. Jag har nog läst det på flera ställen senast i Nutrient requirements of horses utgiven av National academies press 2007.

Där kan man läsa att hos en del djurarter har man visat att det finns ett samband mellan föda och mängden enzym som bryter ner kolhydraterna. Hos hästar har man en teori om att det kan vara så att det finns ett samband. Dvs att om man ger hästen hö och kraftfoder så har den mer enzymer som bryter ner stärkelse än om den bara äter hö. Men man har inte lyckats visa att det gäller alltid.

Det finns ju högenergi/högproteinfoder som man inte behöver ge i enorma mängder. Och jag ger tex ett foder med mycket mindre stärkelse än i "rent spannmål". ELLER: Kanske är det så att det är just det att man använder "enzym-problemet" så att man ger mer mat och att ämnesomsättningen då skjuter i taket så att kroppen inte kan tillgodogöra sig allt. dvs den rustar för att kunna ta hand om mer energi genom att producera ännu mer enzym?? (skapar mer enzymer??) Detta leder i sin tur att det extra enzymet påverkar förbränningen (bryter det ner mer än stärkelse? Kanske rustar kroppen med fler/mer ämnen än enzymer?) Jag vet inte - det här är bara gissningar utifrån de diskussioner vi haft här hemma! hahahha :)

Jag har en son som är ganska fanatisk när det gäller att bygga muskler. Efter vad jag förstår äter de massor av proteiner och energi för att sedan "svälta" sig ett tag. Han påstår att alla som bygger muskler samtidigt blir feta. Inte vet jag hur pass effektivt, nyttigt, skadligt det är. Vi hade en diskussion om det när han var hemma i julas.

Hmm jag har inte hört om detta att man skulle bygga muskler vid svält.. Däremot finns ju perider som kallas "Deffa" där man tar bort allt underhudsfett så att musklerna syns mer inför tävling. Jag ska höra här hemma..

Jag vet att det finns andra här som kan detta bättre än jag men jag gör ändå ett försök:

Vad jag har förstått är det aldrig bra att helt plötsligt ändra på utfodringen vare sig det gäller nytt foder eller ge mer av ett som den redan får. Om man ger för mkt kraftfoder tex kan det rinna över till tjocktarmen och ställa till med problem ex fång, kolik.

Men om jag ger tillräckligt många gånger per dag är ju detta inget problem?

Men det var egentligen inte det jag menade utan jag tänkte mer teoretiskt att även om det nu hade fungerat så är jag ändå inte säker på om hästen har tillräckligt mkt enzymer för att hinna bryta ner tex stärkelsen. Jag vet att enzymer bara behövs i små mängder och kan användas om igen. Men man kan ändå tänka sig att det kan finnas en maxgräns och om man överskrider den så får man inte ngn maximal ökning av ämnesomsättningen. Jag har nog läst det på flera ställen senast i Nutrient requirements of horses utgiven av National academies press 2007.

Där kan man läsa att hos en del djurarter har man visat att det finns ett samband mellan föda och mängden enzym som bryter ner kolhydraterna. Hos hästar har man en teori om att det kan vara så att det finns ett samband. Dvs att om man ger hästen hö och kraftfoder så har den mer enzymer som bryter ner stärkelse än om den bara äter hö. Men man har inte lyckats visa att det gäller alltid.

Det finns ju högenergi/högproteinfoder som man inte behöver ge i enorma mängder. Och jag ger tex ett foder med mycket mindre stärkelse än i "rent spannmål". ELLER: Kanske är det så att det är just det att man använder "enzym-problemet" så att man ger mer mat och att ämnesomsättningen då skjuter i taket så att kroppen inte kan tillgodogöra sig allt. dvs den rustar för att kunna ta hand om mer energi genom att producera ännu mer enzym?? (skapar mer enzymer??) Detta leder i sin tur att det extra enzymet påverkar förbränningen (bryter det ner mer än stärkelse? Kanske rustar kroppen med fler/mer ämnen än enzymer?) Jag vet inte - det här är bara gissningar utifrån de diskussioner vi haft här hemma! hahahha :)

Jag har en son som är ganska fanatisk när det gäller att bygga muskler. Efter vad jag förstår äter de massor av proteiner och energi för att sedan "svälta" sig ett tag. Han påstår att alla som bygger muskler samtidigt blir feta. Inte vet jag hur pass effektivt, nyttigt, skadligt det är. Vi hade en diskussion om det när han var hemma i julas.

Hmm jag har inte hört om detta att man skulle bygga muskler vid svält.. Däremot finns ju perider som kallas "Deffa" där man tar bort allt underhudsfett så att musklerna syns mer inför tävling. Jag ska höra här hemma..

Jag tror att jag förstår vad du är ute efter men får inte ihop det ändå. Vilket mkt väl kan betyda att jag har missat ngt.
Att man inte behöver ge ett högkoncentrerat foder i stora mängder beror väl just på att det är koncentrerat? Jag menar att den mängd ren energi/protein som hästen bryter ner av en liten mängd (vikt)högkoncentrat är lika stor som om du hade gett större mängd (vikt) av ett mindre koncentrerat foder. Det behövs alltså lika mkt enzymer för att bryta ner samma mängd proteiner/stärkelse oavsett om de kommer från ett hög- eller lågkoncentrerat foder. Om vi förutsätter att det ska brytas ner av hästens egna enzymer och inte fortsätta till nästa tarm.

(Om det var en fråga så är det en sorts enzymer som bryter ner stärkelse och en annan som bryter ner proteiner)

Jag gissar att det rent teoretiskt skulle gå att "lära" hästtarmen att producera fler enzymer för att sedan kunna öka ämnesomsättningen. Jag antar att det bla är därför som man ska vänja hästar långsamt vid nytt foder förutom att mikroorganismerna också måste anpassas.
Men det är säkert inte bra för hästen att göra det.

Jag hoppas att det går att förstå vad jag har skrivit och hoppas också att det framgår att en del av det bara är mina spekulationer.

[/QUOTE]
Hmm jag har inte hört om detta att man skulle bygga muskler vid svält.. Däremot finns ju perider som kallas "Deffa" där man tar bort allt underhudsfett så att musklerna syns mer inför tävling. Jag ska höra här hemma..[/QUOTE]

Jag uttryckte mig oklart. Jag menar det du skriver här.

Ja så klart, och lucern räknas också till grovfoder.. MEN jag utgick från att att vad a1agnlju menade var att en/hennes metod var att i vilket fall som helst ta bort kraftfodret - oavsett värden.

Aha okej - självklart måste man tillföra protein genom något kraftfoder om hästen inte kan få tillräckligt från ett grovfoder. (inte ens lusern)

Nej ingen bild, diskussionen gäller bantning rent generellt och ingen speciell häst

Okej!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 870
Senast: Fazeem
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 237
Foder & Strö Har en IR häst med EMS som har haft fång. När jag nu satte mig ner för att räkna ut ny foderstat inser jag att alla vitaminer och...
2
Svar
29
· Visningar
5 547
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna