Lewina

Trådstartare
Hur bantar man en fet häst egentligen? Nu vill jag gärna höra vad ni foderkunniga har för tankar om detta! Nu menar jag inte en häst som är "bukig" utan just överviktig.:cool:

Är det bara att dra ner på allt vad mat heter och bara ge typ 4 kg hö om dagen?

Kan man påverka ämnesomsättningen genom att "lura" kroppen att ge mycket mat? Och i så fall VAD för mat, kraftfoder, grovfoder både och?

Hur lägger man upp en BRA plan för att få ner hästen i vikt? Kom gärna med exempel för en påhittad häst - uträknade foderstater och träningsupplägg!

Barätta hur ni tänker! :bump:

Sv: Banta!

Vad är det för slags häst till o börja med? 4kg hö täcker väl behovet för en shettis, om hästen är större än så är det dumt att dra ner fodret så mkt.

En häst, oavsett storlek ska ha minst 1,2kg hö/100kg kroppsvikt, rids den dessutom så ska den ha mer.
Har du ett bra grovfoder med bra analysvärden kan hästen klara sig på bara hö, har det sämre värden så behöver man komplettera med ett lämpligt kraftfoder. Det vanligaste är att grovfodret innehåller för lite proteiner o för mkt mj (energi), då behöver man komplettera med ex. Lusern, soja eller nått kraftfoder med högt protein innehåll. Har du ett grovfoder med högt mj bör man undvika energirika kraftfoder så som havre, betfor mfl.det gör bara hästen tjock.
En bra balans mellan smrp (smältbar råprotein) o mj (energi) är det bästa o den balansen ska ha en kvot på minst 6, en svårfödd häst kan behöva en mkt högre kvot dock.

Så här bantar jag överviktiga hästar. Först räknar jag ut behovet med arbete som hästen har i normalhull. Därefter drar jag ifrån typ 10-15% av behovet samt ökar motionen. Det brukar funka för mig.

Så här bantar jag överviktiga hästar. Först räknar jag ut behovet med arbete som hästen har i normalhull. Därefter drar jag ifrån typ 10-15% av behovet samt ökar motionen. Det brukar funka för mig.

En annan variant är att inte räkna med arbete alls, Ge hästen normalgiv grovfoder, lite skrammel kraftfoder i krubban att blanda mineraler med och sedan öka motionen. Det blir nog lika som mynta2 bara sagt på ett annat sätt.:)

Är det bara att dra ner på allt vad mat heter och bara ge typ 4 kg hö om dagen?

Om det handlar om en större häst än en A- eller B-ponny så absolut INTE så lite hö! (om ens till en sån liten ponny)

I första hand vad gäller grovfoder så måste man tänka på att täcka fiber- och tuggbehov. För att täcka fiberbehov (så att magen ska fungera på en häst) är absolut minimum att ge 1kg torrsubstans per 100kg häst (i hö motsvarar det 1.2kg och i hösilage med t ex 60% TS blir det närmare 2kg). Det får aldrig underskridas! Helst ska man ge 1.5-2kg torrsubstans per 100kg häst (alternativt fri tilgång som är det bästa möjliga).
Vissa hästar har dessutom ett tuggbehov (alltså för att de ska känna sig mätta) på mycket mer... De blir stressade och mår dåligt om de bara får sitt fiberbehov täckt och man får försöka ge dom mer då. I sånna fall gäller det att hitta ett grovfoder med låga näringsvärden om hästen är lättfödd (och kanske dessutom behöver bantas!), att enbart ge halm fungerar inte (det innehåller ingen protein och dessutom innehålelr inte det helelr "bara luft" som vissa tror).

Det gäller att minska intaget av kalorier och öka förbränningen - dvs mer ska ut än vad som kommer in! Det får man ju försöka räkna på. Som du redan fått tips om - räkna ut vad hästens NORMALBEHOV är (alltså efter normalvikt som den borde väga) och sen försöker du ge den foder efter de värdena. Det allra bästa är om du kan täcka behoven med enbart grovfoder men har grovfodret lågt proteinvärde (som är vanligt) så måste du ju komplettera med något proteinfoder.

Och öka förbränningen gör man med vilken motion som helst, men effektivast är intervallträning (öka o minska på takten/motståndet, få upp flåset ordentligt o sen varva ner, sen öka igen osv). (men är hästen otränad kanske man inte ska ge sig på intervallträning med en gång)

Kan man påverka ämnesomsättningen genom att "lura" kroppen att ge mycket mat? Och i så fall VAD för mat, kraftfoder, grovfoder både och?

Om man räknar ut en foderstat och har ett foder med högt näringsvärde så man inte kan ge så mkt, så kan man ge hästen mindre foder lite oftare så tuggbehovet och magen hålls igång.

Så gjorde jag i somras när min behövde hårdbantas efter en fångattack.
Jag gav henne 1 kg hö (Ca 45 min. tuggtid) och sen när hon stått i max tre timmar så fick hon 1 kg till.
Till kvällen fick hon så det räckte, i början blandat med halm.
Hon fick då absolut minimumgiva, men fick en tillräckligt bra tuggtid och magen hölls igång.
Dock så reds hon ju inte då, om jag hade ridit så hade hon självklart behövt lite mera.

Men om man ska göra detta så krävs det ju att man har möjlighet att ta sig till stallet ~var 3dje-4e timme också.

Håller med Milly i varenda stavelse hon skriver - Jättebra svar!:bow:

Förutom intervallträning så tror jag på lågintensiv träning också; långa skrittpass i rask takt.

Men främst - Mera motion öht!:bump:

Men främst - Mera motion öht!:bump:

:bow:

Motionen gör verkligen mycket! Jag har en shettis som sväller som en luftballong bara hon luktar på mat. Ibland känns det som att hon lider av kronisk fetma:angel:
Men i somras så gick hon på magert bete och vissa perioder med greenguard och jag motionerade henne en gång om dagen både i form av körning, cykling och promenader eller bara korta tömkörningspass. Hästen gick ner 20 cm runt buken.

Sedan av olika orsaker gick hon upp allting och lite till eftersom dom går på fri tillgång med hö och hon motionerades nästan ingenting under 4-5 veckor. Det var dom veckorna som behövdes för att hon skulle svälla igen. Nu är det motionen 1 gång om dagen i alla fall minst 5-6 dagar i veckan och hon går sakta men säkert ner igen.

Så att ge hästen 4 kg hö bara för att banta den är inte den rätta taktiken tror jag. Så ut och motionera mera och räkna ut ett välbalanserat foderstat som du fått tips om från andra :D

Man kan ju även kompletera med halm det är vad jag får göra nu till min överviktiga häst. hon får 1kg hö moron 1kg hö middag och 3kg hö kväll och 1½kg halm varje gång.

Man kan ju även kompletera med halm det är vad jag får göra nu till min överviktiga häst. hon får 1kg hö moron 1kg hö middag och 3kg hö kväll och 1½kg halm varje gång.

Så kan man bara göra om man har ett hö med väldigt högt proteinvärde, eftersom halm inte innehåller proteiner

*KNAPPLÅN*

Hej alla som svarat!

Först vill jag bara säga att jag har stenkoll på vad en häst ska äta och vad den behöver med energibehov, protein och kvoter. ;) Har program, räknar och har mig :angel:

Jag vill bara höra lite mer om hur ni resonerar, "4 kg" var i beskivande syfte bara! Jag överdrev/underdrev(?) för att beskiva en "metod" nämligen att dra ner på allt vad mat heter. Av era blandade svar kan jag läsa att det finns massa olika tankar om hur man bantar en häst!

a1agnlju: kan man verkligen ta bort allt kraftfoder? Hur går det då med musklernas "byggstenar" proteinet? Kan jag verkligen få en musklad snygg häst då?

Vita_N_6520: Det var kloka ord tycker jag! Lite och ofta, både för "lugnet" tuggbehovet och kanske för att öka ämnesomsättningen?? Vad tror du om det, att det skulle öka förbränningen?

_moa_: Visst är det motion som är viktigast, och det är ju det som gör störst skillnad, det håller jag med om. Men vad är det mest optimala sättet att banta menar jag? Det är ju viktigt att titta på vad som går in också så att hästen t ex får proteinbehovet täckt. Måna ämnen påverkar ju också ämnesomsättningen så det är viktigt att hålla koll på att hästen får i sig dem.

milly: Många kloka saker i ditt svar! Hur uppskattar du normalvikten? Det är svårt som bara den att uppskatta det med "ögat" tycker jag. Tips?

Mynta2: Samma fråga till dig: Hur uppskattar du normalvikt?

1. Vad tror ni om att en dag, låt säga en per månad eller var 14:e dag ge hästen massa mat? Kan jag öka förbrännignen/ämnesomsättningen?

2. Hur ser ett bra veckoschema ut för en överviktig häst? Skritturer i rask takt, dressyrpass, intervallträning, vilodagar?

*KNAPPLÅN*

1. Vad tror ni om att en dag, låt säga en per månad eller var 14:e dag ge hästen massa mat? Kan jag öka förbrännignen/ämnesomsättningen?

Det tror jag inte är ngn bra ide. Hästar ska helst äta lika mkt av samma sak varje dag. Annars får de säkert problem med mage och tarmar. Om de får mkt mat en dag så tror inte jag att de kan bryta ned den maten då de inte har anpassat systemet dvs ex mikroorganismerna efter den stora mängden.

Har du någon källa? Eller är det något du tror? OBS!! Inget påhopp jag är bara intresserad av det här!!:bow:

/Lewina

Jag tror liksom Forest Autumn inte heller att det är ngn bra idé... Det är som att be om kolik eller fång. :crazy: Det är samma anledning till att man har en övergångsperiod när man byter/introducerar nytt foder.

Har du någon källa? Eller är det något du tror? OBS!! Inget påhopp jag är bara intresserad av det här!!:bow:

/Lewina

Det är lugnt jag tar det inte som ngt påhopp. Men måste tänka ett tag. Att man inte ska ändra maten för plötsligt har jag läst på många olika ställen och vet sedan tidigare. Jag kan inte komma på exakt var jag har läst det om anpassning eller om det är min egen slutsats av annat jag har läst. Jag ska försöka ta reda på det i morgon om du inte har hunnit få ngt svar till dess. Jag är för trött just nu.

Kanon!:bump:
Det handlar ju inte om ett nytt foder, dvs nya bakterier och ämnen.. bara mer av samma. Jag vet inte heller, bor i hop med en kroppbyggare som gör så med människokroppen för att öka ämnesomsättningen!

Det är lugnt jag tar det inte som ngt påhopp. Men måste tänka ett tag. Att man inte ska ändra maten för plötsligt har jag läst på många olika ställen och vet sedan tidigare. Jag kan inte komma på exakt var jag har läst det om anpassning eller om det är min egen slutsats av annat jag har läst. Jag ska försöka ta reda på det i morgon om du inte har hunnit få ngt svar till dess. Jag är för trött just nu.

Normalvikt kan man höfta till lite. Man får kolla runt och se vad tex andra likartade hästar väger och ta något medel så länge.

kan man verkligen ta bort allt kraftfoder? Hur går det då med musklernas "byggstenar" proteinet? Kan jag verkligen få en musklad snygg häst då?

Nu ställde du inte frågan till mig visserligen men jag ska iaf svara på det tänkte jag...
Om du nu kan detta med foder så borde du väl veta att protein finns även i GROVFODER ;) - mer eller mindre! (kan ju t o m vara mer än i många kraftfoder sorter)
Och just därför ska man analysera för proteinmängden kan variera från ca 10 -100gram per kg. Är det normalmängd protein i det grovfoder du har (omkring 6gram smb rp per MJ eller mer) så ska det täcka hästens proteinbehov (såvida den får tillräcklig mängd av grovfodret, så klart).

milly: Många kloka saker i ditt svar! Hur uppskattar du normalvikten? Det är svårt som bara den att uppskatta det med "ögat" tycker jag. Tips?

Åsså frågan du ställde till mig...
Jämför med en häst av samma typ och storlek som är i normalhull o lagom musklad. Jag brukar få fram normalvikt på ett ungefär genom att jag jämför med andra hästar som är vägda...
Vad är det för häst det gäller? Ras? Storlek? Typ (kraftig, smäcker)?Bild?

Kanon!:bump:
Det handlar ju inte om ett nytt foder, dvs nya bakterier och ämnen.. bara mer av samma. Jag vet inte heller, bor i hop med en kroppbyggare som gör så med människokroppen för att öka ämnesomsättningen!

Jag vet att det finns andra här som kan detta bättre än jag men jag gör ändå ett försök:

Vad jag har förstått är det aldrig bra att helt plötsligt ändra på utfodringen vare sig det gäller nytt foder eller ge mer av ett som den redan får. Om man ger för mkt kraftfoder tex kan det rinna över till tjocktarmen och ställa till med problem ex fång, kolik.

Men det var egentligen inte det jag menade utan jag tänkte mer teoretiskt att även om det nu hade fungerat så är jag ändå inte säker på om hästen har tillräckligt mkt enzymer för att hinna bryta ner tex stärkelsen. Jag vet att enzymer bara behövs i små mängder och kan användas om igen. Men man kan ändå tänka sig att det kan finnas en maxgräns och om man överskrider den så får man inte ngn maximal ökning av ämnesomsättningen.

Jag har nog läst det på flera ställen senast i Nutrient requirements of horses utgiven av National academies press 2007.

Där kan man läsa att hos en del djurarter har man visat att det finns ett samband mellan föda och mängden enzym som bryter ner kolhydraterna. Hos hästar har man en teori om att det kan vara så att det finns ett samband. Dvs att om man ger hästen hö och kraftfoder så har den mer enzymer som bryter ner stärkelse än om den bara äter hö. Men man har inte lyckats visa att det gäller alltid.

Jag har en son som är ganska fanatisk när det gäller att bygga muskler. Efter vad jag förstår äter de massor av proteiner och energi för att sedan "svälta" sig ett tag. Han påstår att alla som bygger muskler samtidigt blir feta. Inte vet jag hur pass effektivt, nyttigt, skadligt det är. Vi hade en diskussion om det när han var hemma i julas.

Jag skulle börja med att ge så mycket grovfoder att det precis täcker behovet av Ts. Sedan skulle jag se efter va det ger i Mj och smrp. Justera till kvot minst 6 mha proteinkoncentrat eller lucern beroende på vad jag har "råd med" på Mj sidan så att energiintaget ligger kanske 30% under behovet.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 002
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 870
Senast: Fazeem
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 237
Foder & Strö Har en IR häst med EMS som har haft fång. När jag nu satte mig ner för att räkna ut ny foderstat inser jag att alla vitaminer och...
2
Svar
29
· Visningar
5 547
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Mata småfåglarna