Taz

Trådstartare
Hej!

Min häst behöver bantas:grin:

Han rids 6 dagar i veckan och det är mellan 1- 1 1/2 timme per gång.

Han är perfekt i hullet över revbenen men har en stooooor "hö" mage.

Min tränare tycker att han ska banta;)

Frågan är vad jag ska dra ner på?

Han ligger på en kvot på 8 och får ca 85 i energi och 700 i SMRP.

Vad ska jag ändra på?

Vill inte att han ska gå ner över revbenen för när han väl rasar så går det fort.

Jag har ALDRIG haft detta problemet med honom att han är för tjock snarare tvärt om så därför har jag bara erfarenhet av att fodra upp honom och inte ner.

Tycker knappt att han kan få mindre i energi och protein.

Tacksam för hjälp:bow:

Sv: Banta

Stor buk brukar bero på svag bukmuskulatur.
Det kan bero på proteinbrist, som ger förtvinade muskler.
Det låter ju inte som det i ditt fall, så om jag vore du skulle jag rida mer. Gärna ut och långgaloppera i skogen eller klättra.

Man ska nästan aldrig "banta" en häst genom mindre mat om hästen inte är väligt överviktig och det kan vara skadligt. Utan ska ridas bor men det låter som du rider rätt mycket, håller med ameo om klättring och intervaller i backe i olika tempon. Men hur ser din ridning ut under 1-2 vanliga veckor?

Hej!

tack för era svar!

Att han är tjock är ju fortf från sommarbetet så det sitter kvar på honom.

Jag brukar variera ridningen varannan dag rida ut och varannan dag rida i paddocken.

En vilodag och en dag tränar vi för tränare.

Man ska nästan aldrig "banta" en häst genom mindre mat om hästen inte är väligt överviktig och det kan vara skadligt. Utan ska ridas bor men det låter som du rider rätt mycket, håller med ameo om klättring och intervaller i backe i olika tempon. Men hur ser din ridning ut under 1-2 vanliga veckor?

Jag är inte med på hur du menar.
Om hästen är tjock har den ju troligen fått för mkt mat!
Det är klart att man bör dra ner på fodergivan då speciellt om man redan rider den en hel del.

Nu menar jag inte att det är så med ts häst utan mer en allmän kommentar till ditt inlägg.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 545
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 427
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka