Banta mitt fullblod.

Sv: Banta mitt fullblod.

Jag ser samma sak, tyvärr.

Många fullblodshästar kan inte få i sig tillräckliga mängder genom grovfodret de äter helt enkelt inte de mängderna av mat som de skulle behöva, inte i de volymerna. Därför MÅSTE man ge någon form av kraftfoder som ger mer och tar mindre plats i magen. Annars kommer de inte att se annorlunda ut.

Till Nostalgitripp:
Magen är som den är, den kommer att minska med arbete, men om hon har haft många föl så se upp med ryggen, jobba upp muskler genom tömkörning innan du rider alltför mycket. Jag tror personligen att din häst är en kraftigare typ av fullblod (ser fin ut som modell f ö) och utifrån den typ hon är så är hon tunn, förutom över magen. Som hon ser ut nu behöver hon kraftfoder också. Du kan även ge olja i maten, soja, luzern till exempel, samt kanske krafft groov om du är rädd för energin. Annars tycker jag en sån häst ska ha havre och gärna korn krossat och blötlagt eller kokt.

Om du inte tror på de råd du får här så prata med en veterinär eller annan kunnig i din omgivning så att du inte gör något dumt genom att banta en häst som behöver mat. :crazy: Det kan sen vara svårt att få upp hästen, förutom att den far illa, och den kommer inte att kunna bygga muskler för att bära dej, och med den magen riskerar du helt allvarligt ryggproblem:crazy:

När hästen sen är i form i kropen är det möjligt att med väldigt lite arbete klarar den sej med enbart ett mycket bra grovfoder, även om jag tvivlar.

Jag kan inte annat än hålla med. Skulle jag på mitt fullblod avgöra enligt storleken på buken så skulle hon vara groteskt fet. Hon har haft 5 föl. Hon göder sig inte på bete så jätte mycket. Hon klarar bete bra om man gött henne under vintern, annars ser hon ut som ett taskigt upphängt tält över ryggen.

Hon får äta så mycket hösilage hon bara orkar. Natte tid läggs det in såpass mycket att det alltid finns kvar i boxen på morgonen. Hon får också 0.5kg musli, linfröpellets och biotin. Hon har nu en tendens till överlinje. Fyller ut i ryggen och maknen och inte lika toppig. Först kom hullet över revbenen och därefter uppe på ryggen. Rumpan börjar också bli fin. Hon rids extremt sporadiskt.

Hon får idag i sig närmare dubbla mängden protein och energi mot vad en normal häst behöver enbart för att hålla hullet.

Bukigheten beror på bristen av muskler men tack vare den nuvarande foderstaten har det även bildats mer muskler på henne så bukigheten krymper så sakteliga. Kommer jag igång med ridningen på henne så kommer den minska ytterligare.

Galopparbete är bra för att minska magomfånget. Jämför med stor otränad mage som på människor. Det finns människor med stor mage utan att för den skull vara feta. Brist på muskler.

För att gå i form och arbeta med häjd rygg lyfter de med bukmusklerna. Arbete i form är alltså nyttigt.

Men, banta din häst ska du absolut inte göra. Fullblod är svåra att hålla i hull och sätta muskler på. De har en högre förbränning och behöver ett ordentligt hull att ta av för att bilda muskler. Var glad för att hon har hull. Ge mer mat och rid mer istället så kommer det bli bra i slutändan.

Vad jag sagt ett antal gånger i den här tråden är att det är precis så jag gör.

KL

låter som att du gör helt rätt och jag tycker hon ser smalare ut. Vilket är toppen, hennes kropp är inte alls skapt för den fetman.
Hur kan man inte se att hästen är fet?? (inte till dig).

låt henne motionera och ge bra mat i rätt mängd så blir det nog toppen.

Tack! Äntligen någon som ser det jag ser! :)

Kanske för att den inte är fet? Var ser du det? Den ser ut att ha vinterpäls men under det är den tunn. Förutom magen. Men det är inte fetma. Byta foder, anser jag också som många andra.

Jag kan inte ens känna revbenen på hästen om jag verkligen känner efter. hon är så bred att jag i princip får sitta i spagat på henne. Inte tjock?

Rakt från sidan är det kanske svårt att se eftersom hon är mest smällfet på bredden. Bukig och omusklad? Javisst, om man förväntar sig något annat efter åratal av att stå i hagen och bara äta så är man dum.

Jag ska försöka fixa en bättre bild så får ni se hur tjock hon är. Jag blir så TRÖTT!

F.ö ingen vinterpäls. Eller ja vinterpäls har hon ju, men hon är lika slät som en släthårig jack russel. Ingen vinterpäls alls att tala om.

:rofl: Jag förstår att du blir trött! Jag ser också på kortet att hon enbart ser bukig ut men vet likväl att när man tar kort kan de plötsligt se ut att vara i ganska normalt hull när i i verkliga livet nästan rullar sig fram :o (och ibland tvärt om).

Men ha gärna i åtanke att om hon äter silage så får hon i sig ganska mycket vatten som kan vara en bidragande orsak till bredden på magen. Hästar brukar liksom bli uppblåsta när de äter silage och ser ganska tjocka ut (gjorde min efter bara en vecka med fri tillgång. Och även nu när hon bara fodras med små givor så ser hon nästan ut som en ballong).

Jag tycker du gör så som man ska göra: tar det lungt och skrittar. Man ska inte banta hästar, man motionerar dem! Rid ut länge i riktiga power-skritt turer! Att messkritta runt hjälper inte utan det ska vara bra fart. Trava tycker jag att du kan börja med också- efter två månader med skritt lär hon ha fått upp konditionen tillräckligt för att kunna trava också.

Ta bukefalos med en nypa salt ;) jag tycker du gör precis rätt :)

Jo, jag har ju börjat trava lite smått vid hand. :) Inte uppsutten än så länge. Och alltid när man skrittar så blir det powerwalk, jag skulle inte kunna messkritta om jag så ville! ;D haha. Motorn har hon gratis i och med rasen! ;D

Egentligen skrittar hon i travhastighet. ;D haha.

välkommen till buke där fett är "bra att ha" och fång "en mystisk sjukdom" som "råkar dyka upp" på feta hästar.

Smällfet är valkar på ryggen, valkar framför och bakom bogbladet, valkar på varsida manken, kluven rumpa

Måste bara tillägga att kluven rumpa är inte alltid fett !!!
Lägger in en bild som ett exempel på det.

Pho35.jpg

Jag hade en haflinger förut som alltid hade "hjärtformad" rumpa. Tom när han var jättevälmusklad, i bra hull och vältränad så hade han kluven rumpa.

Så jag håller med dig! :)

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 870
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar