Banta mitt fullblod.

N

Nostalgitripp

Jag har köpt ett fulllblodssto för ca tre veckor sen. Hon har inte blivit riden på flera år och gått på fri tillgång ensilage så hon var (är) smällfet!

Nu har jag som sagt ägt henne i tre veckor. Jag har varit ute och gått med henne första veckan och sen satt jag upp och har skrittat några turer i veckan sista två veckorna. Jag inbillar mig att jag redan ser skillnad på hullet. Har jag rätt i att hon blivit smalare?

tjockis_30162174.jpg

Dagen innan jag köpte henne.

foto-0026_32083053.jpg

Igår, tre veckor senare.

Sv: Banta mitt fullblod.

Jag tycker inte hon ser fet ut, snarare väldigt omusklad.
Jag hade inte ändrat för mycket på maten, för hon behöver ju mat för att kunna bygga upp sig.

Låt henne gå kvar på det hon får idagsläget och börja motionera, långa ridturer i skritt i skog och mark. Lyfta på benet. Arbeta med överlinjen..

Hej,, som sagt hon ser ju inte fet ut men omusklad, jag hade ju inte dragit ner på maten(HÖ), det är bara o sätta igång och träna.......:banana:

Hon ser ju tunnare ut på sista bilden, men har ju ingen överlinje över huvud taget... Är svårt att se på bilderna om hästen har för mkt hull, mer mage har den ju iaf på första bilden...

Ta det lugnt bara med igångsättningen har hon stått flera år kmr det ju ta väldigt lång tid innan senor, leder och skelett har vant sig vid belastningen...

Har hästen gått som fölsto? Hon ser ut att ha den typen av mage ev. Då kan du inte banta bort den utan jobba bort, men med en häst som stått så länge får man sätta igång varsamt med ridningen. Tömkör och se till att hon arbetar igenom ryggen, och ge henne mat, även kraftfoder, så att hon kan bygga muskler. När du rider så skritta i skog och mark över stock och sten så att hon får lyfta på benen, och länga ut halsen så stärks ryggen och magen kommer att återfå de muskler hon behöver ha. Var mycket noga med att hon arbetar med rygggen, det är viktigast av allt!!

I verkligheten så synns det MYCKET mer! Hon är verkligen smällfet som en tunna! :)

Hon har samma mat som innan, ensilage med fri tillgång. :)

Jo hon är grymt omusklad, därför vi bara skrittar! :)

Jag har inte dragit ner på maten! :) Hon har samma som innan (fru tillgång ensilage).

Givetvis ska jag ta det lugnt. Hon har bara skrittat sista två månaderna. Sista två veckorna KORTA travsträckor rakt fram två fyra gånger. :)

Hon är verkligen smällfet i verkligheten, rund som en tunna, syns inte så bra rakt från sidan. :) Muskler har hon inga alls. :P

Har hästen gått som fölsto? Hon ser ut att ha den typen av mage ev. Då kan du inte banta bort den utan jobba bort, men med en häst som stått så länge får man sätta igång varsamt med ridningen. Tömkör och se till att hon arbetar igenom ryggen, och ge henne mat, även kraftfoder, så att hon kan bygga muskler. När du rider så skritta i skog och mark över stock och sten så att hon får lyfta på benen, och länga ut halsen så stärks ryggen och magen kommer att återfå de muskler hon behöver ha. Var mycket noga med att hon arbetar med rygggen, det är viktigast av allt!!

Jajjomensan, hon är f.d avelshäst. Därför hon stått så mycket! :)

Hon har samma grovfoder som innan (ensilage fri tillgång). Och det är klart jag sätter igång varsamt. Sista två månaderna har det varit enbart skritt bortsett från fyra KORTA travsträckor rakt fram sista två veckorna.

Ensilage fri tillgång.
Betfor och mineraler.

Som det ser ut på bilderna verkar det vara bukighet ochbrist på proteiner. Inte fetma.

Jag har själv ett fullblod som ser ut så och hon har haft fem föl. Hon får proteinrikt hösilage samt kraftfoder och linfröpellets.

Kan du känne revbenen bakom bogbladet med handflatan? Lägg handflatan emot, tryck och cirkla handen. Du SKA kunna känna revbenen under ett lager hull. Om du känner dom tydligt är hästen i underhull. Om du inte känner dom är hon fet.

Jag tippar på att hon har normalhull och omusklad. Handlar inte om någon bantning här.

Du behöver inte upprepa för hundrade gången ;) att hon får fri tillgång på ensilage men det vore bra om du hade en analys på det.

Man kan inte känna revbenen ens om man trycker :) Hon är verkliegn smällfet, syns bara dåligt på dessa bilder :)

Man kan inte känna revbenen ens om man trycker :) Hon är verkliegn smällfet, syns bara dåligt på dessa bilder :)

Smällfet är valkar på ryggen, valkar framför och bakom bogbladet, valkar på varsida manken, kluven rumpa, fett över höftbensknölen, valkar runt svansroten, fettnacke, Det är smällfet och en sådan håller jag på och bantar i stallet.

Det jag ser på ditt foto är en bukig omusklad häst som inte har någon överlinje alls. Jag ser en tydlig linje bakom bogbladet. Jag ser ett sluttande något insjunket kors, en flank som buktar inåt, något uppdragen i ljumskarna, tydligt markerad manke och "häng buk". Det är inte smällfet.
;)

Jag ser samma sak, tyvärr.

Många fullblodshästar kan inte få i sig tillräckliga mängder genom grovfodret de äter helt enkelt inte de mängderna av mat som de skulle behöva, inte i de volymerna. Därför MÅSTE man ge någon form av kraftfoder som ger mer och tar mindre plats i magen. Annars kommer de inte att se annorlunda ut.

Till Nostalgitripp:
Magen är som den är, den kommer att minska med arbete, men om hon har haft många föl så se upp med ryggen, jobba upp muskler genom tömkörning innan du rider alltför mycket. Jag tror personligen att din häst är en kraftigare typ av fullblod (ser fin ut som modell f ö) och utifrån den typ hon är så är hon tunn, förutom över magen. Som hon ser ut nu behöver hon kraftfoder också. Du kan även ge olja i maten, soja, luzern till exempel, samt kanske krafft groov om du är rädd för energin. Annars tycker jag en sån häst ska ha havre och gärna korn krossat och blötlagt eller kokt.

Om du inte tror på de råd du får här så prata med en veterinär eller annan kunnig i din omgivning så att du inte gör något dumt genom att banta en häst som behöver mat. :crazy: Det kan sen vara svårt att få upp hästen, förutom att den far illa, och den kommer inte att kunna bygga muskler för att bära dej, och med den magen riskerar du helt allvarligt ryggproblem:crazy:

När hästen sen är i form i kropen är det möjligt att med väldigt lite arbete klarar den sej med enbart ett mycket bra grovfoder, även om jag tvivlar.

Haha jo helt klart, men somjag skrivit flera ggr så ser hon smalare ut på bilden än vad hon är. :) Uppifrån är hon dubbelt så bred som hon borde vara. :)

Omusklad nå djävulskt men det blri det ändring på, tyvärr kommer det ta lååång tid. :)

Hon har bara fått två föl, ett 2000 och ett 2005. Hon var tänkt till avel men har kastat sina föl varje år förutom dessa två år så hennes gamla ägare sålde henne för en spotsyver till mig.

Jag har inte grejer eller yta till tömkörning. Hon är lite nervig som hör rasen till så jag ill inte tömköra henne längs med vägarna då jag bara tömkört en gång i mitt liv och det är 10 år sen. Jag har gått ut och gått med henne i några veckor plus att gamla ägaren brukade promenera henne och longera henne. Själv vill jag inte longera eftersom jag inte vill att hon ska jobba på volt innan hon arbetat upp sig litegrann.

Hon har lite halvblod i sig också, men är mest fullblod. Antagligen därför hon ser grövre ut! :)

Just nu får hon Krafft mineraler plus betfor, hon fick krafft groov men då matvägrade hon och vägrade äta alls ur krubban. Tyckte att det smakade råtta. Gamla ägaren tyckte inte hon skulle få havre eftersom hon inte är van vid det så hon går som sagt just nu på betför och mineraler, jag har tänkt testa något annat kraftfoder också men har ännu inte kommit fram till vad hon ska få. Det är därför hon bara har betfor och mineraler.

Jag kan inte påstå att jag bantar henne eftersom hon får lika mycket grovfoder som förut och emr kraftfoder. Rubriken "banta mitt fullblod" var bara en rubrik, men eftersom jag skrivit flertalet ggr att hon går på fri tillgång ensilage så tror jag nog att ,ånga här förstår att det inte är bantning det handlar om egentligen! :)

Tycker inte hon e tjock. Bukig, men absolut inte tjock! Och inte i överhull.

försök inte banta henne utan ge henne snarare mer mat. dvs ta en analys på grovfodret och tillför kraft om det behövs. Och långa skritt turer i skog och mark. Så blir hon säkert finare i hullet med tiden.

Tycker inte hon e tjock. Bukig, men absolut inte tjock! Och inte i överhull.

försök inte banta henne utan ge henne snarare mer mat. dvs ta en analys på grovfodret och tillför kraft om det behövs. Och långa skritt turer i skog och mark. Så blir hon säkert finare i hullet med tiden.

Enligt mig så är en häst fet om man inte ens kan känna revbenen om man pressar för att känna dem. Hon har inte spec "hängig" fettma utan är mer som en ballong och fet runt om. Bukig är hon och rejält omusklad.

Har du ens läst tråden?

Det är precis som du skriver, jag gör. Hon får mer krafft och lika mycket grov. Lite svårt att få i henne mer grov om jag inte ställer mig och pressar in ensilage i munnen på henne eftersom hon går på fri tillgång. Och det är enbart skritt för oss. Har travat ca 100meter vid fyra olika tillfällen (olika dagar). Då inte uppsutten, utan vid hand.

Läste du vad jag skrev?=) Skrev försök inte banta. Kunde ha lagt till fortsät ge fri tillgång men tänkte inte på det. Enligt det jag läst har du ingen analys och du ger henne inte heller någon kraft. Eller har jag missat det? Då vet du ju lite mer om hur mycket du får i henne.

du skrev ju Hon har samma mat som innan, ensilage med fri tillgång. Alltså uppfattar jag detta som inget kraft.

Har inte skrivit att du travar utan att du ska fortsätta mes långa skritt turer, även om jag inte skrev fortsätt.
Och du skrev: Givetvis ska jag ta det lugnt. Hon har bara skrittat sista två månaderna. Sista två veckorna KORTA travsträckor rakt fram två fyra gånger. Dvs lite svårt å veta om du travat henne under ryttare eller vid han. Men som sagt inget jag har anmärkt på.

Lycka till och ta till dig av vad folk har sagt och om möjligt ta nya kort så man ser lite bättre. Vi kan ju bara bedömma utifrån de bilder vi sett.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 183
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 472
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag har ett 7 år gammalt sto, aldrig tidigare varit dräktig. Hon betäcktes förra sommaren (14 juli) men konstaterades senare på...
Svar
8
· Visningar
1 271
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 870
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar