banta jättefet häst, hur?

cili

Trådstartare
jag har planer på att försöka köpa loss en överviktig häst så snart jag har råd att hålla två hästar.
det är väl minst 50-100kg som ska bort från den kroppen och sen ska det byggas muskler - för det har hon inga.

behöver därför tips på skonsamma sätt att bli av med åtminstone de första tiotalen kilo fett för att inte anstränga hennes ben för mycket.
har ju aldrig haft någon så tjock häst innan så det har jag ingen erfarenhet av alls..

hästen i fråga är ett sju/åttaårigt (har inte riktig koll på födelseåret) sto av rasen nordsvensk brukshäst, så hon är ju rätt grov i grunden.
hon är inkörd och har blivit åkt på (riden är inte ett ord som passar, för hon kan inga sånna hjälper.. springer bara efter täthästen i den gångart som hon tycker passar bäst)

Sv: banta jättefet häst, hur?

Ett bra hö, inget kraftfoder och sedan motion, motion och åter motion. På hästens nivå såklart...

Långa skrittpromenader till en början, sedan joggingturer i vagn (var glad att det är en inkörd häst!;) ), lösgalopper och annat som ger lite flås så småningom.

Rätt foderstat och mycket motion....

Börja motionera försiktigt .... öka sen efterhand... Långa skrittturer är bäst att bränna fett.. Gärna i terrängen där hon måste anstränga sig lite mer

Du ger henne en foderstat som siffermässigt stämmer med tabellvärdet för henne typ av häst (kallblod) samt den önskade vikten.

Säg att hon ska väga 600 kg, då lägger du foderstaten så att den är anpassad värdemässigt för 600 kg lättfödd (iom att hon är kallblod) häst. Hur mycket det blir i kilo och om det blir bara grovfoder ellergrovfoder och kraftfoder beror på analysvärdet på grovfodret. Hon ska INTE svältas, och hon ska INTE ha proteinbrist t ex.

Med ett bra hö kommer du klara dig fint på X kg hö + ev mineraler. Med ett dåligt hö kommer du troligtvis behöva ge Y kg hö + Z kg proteintillskott i kraftfoderform. Snälla gå inte i fällan att hon 'bara behöver hö', det är bara sant om det är ett hö med vettig kvot mellan protein och energi!

Sen vad gäller motionen så är det bara att skritta, skritta och skritta ännu mer, både efter vägg och offroad (så de får lyfta på benen).

rätt foderstat ser jag som en självklarhet, för som det är nu går hon på fri tillgång hö och står bara vid höhäcken (förutom när hon måste gå 20m till vattnet). magen växer och växer.
så det är mest övningar och sätt att gå tillväga jag behöver hjälp med.

givetvis blir det massa skritt vid hand, och sen tänkte jag se om det går att ha med henne som handhäst när jag rider Merlin, för att få ordentlig framåtbjudning även fast hon såklart tycker att det är jobbigt.
om pappa kan få motivation och tid till att byta skaklar snart så har jag en vagn att köra henne med.
har ingen tillräckligt vid sadel (damen är ju nästan 180gradig som det är nu..) och tänker inte heller inskaffa någon förrän hon bantats en hel del. så det blir barbacka ett bra tag, tur att hon är fördelaktigt byggd för det ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 885
Senast: __sofia__
·
S
Hästmänniskan Ännu en "Vilken häst passa mig"-tråd. Men ja. Jag har alltid ridit "vanligt" på "vanliga" hästar och ponnyer, men på senare tid har jag...
Svar
14
· Visningar
2 012
Senast: Mariaauto
·
Foder & Strö har ett nordsvenskt sto på tio år med stora fetmaproblem när hon skulle premieras som tvååring fick hon som enda bedömning "för fet för...
Svar
8
· Visningar
2 236
Senast: milly
·
Träning Har ni några bra tips på hur man gör med en övergödd isis? Att sänka högivan är inget alternativ eftersom hon går på lösdrift och några...
2
Svar
25
· Visningar
2 498
Senast: IrpaSnirpa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna