Sv: Banta en häst med hjälp av ridning!?! *hjälp*
Om hästen stressat på hemvägen så skritta så på banan tills hon är lugn. Även om det är under protest från hästen. Om den vet att det vankas en skrittstund när ni kommer hem så kanske förväntningarna på att komma hem svalnar lite.
Om hästen varit lugn och fin på hemvägen så belöna den då med att du sitter av och tar in den.
Jo, hade det fungerat så hade det vart perfekt. Nu är hon inte så hemsk att hon sticker på hemvägen, men hennes små ben går som trumpinnar på vägen hem och vid halt ställer hon sig upp, ibland. Inte alltid längre. Vissa dagar är hon ett ljus (nu de sista två dagarna, återkommer till det) och andra ett rent h*lvete med en helt uppriven anna på ryggen som inte fattar något alls.
I två dagar har vi skrittat ut och sedan tagit 2 samt 3 varv på banan som avslutning (sedan ett varv i skritt eller en tur så hon flåsar av sig). Vi har varvat 4 av 5 gångarter och hon var rätt trött efter gårdagen (ons) Ville inte trava sista 50 metrarna och gick snällt med Linda när hon skrittade av henne det sista varvet. (Var själv tvungen att rusa
) Idag var hon en helt annan häst, hon stod och sov medans jag borstade henne och bara njöt av allt, brydde sig inte om att hennes bästis Nellie stod och gnäggade i hagen. Ett tag tänkte jag "Fan, nu är hon dålig på allvar för boxen samt den "hårda" ridningen igår". Men hon var pigg i ögonen i alla fall och jag sadlade på med tanken "jag tar en skritttur med Liza iallafall". Men Snyrp var jättepigg, men lyhörd, hon verkade nöjd med livet och dansade fram. (så gott som en fet islandshäst kan dvs). Så vi gick till travbanan, hon sa inget om det, brukar protestera annars. Sen väl på banan ville hon bara galoppera, hon bockade och busade hela tiden, tölten gick ju inge bra eftersom hon var busfia, traven var ok, men hon bara sprang och jag lät henne springa. Så tog vi en galopp, fast det blev fräs. Dessutom när vi var klara så verkade hon vilja lite till, men jag tyckte det räckte.. sen i stallet mullrade hon och ville gosa.. det händer typ
ALDRIG!!!!
Vill man gosa får man gå till Salome eller Voppan..
Idag älskar jag i varje fall den övergödda lilla Islandshästen som gärna står på tvåben och som gärna tar över kontrollen och helt sonika bara vänder och går hem.. Hon är så söööööt