Banta en häst med hjälp av ridning!?! *hjälp*

Sv: Banta en häst med hjälp av ridning!?! *hjälp*

Långa travpass i lugnt tempo fick bort det värsta fläsket på min häst. :D

Idag blev det dock så att alla hästar stallades in, Snyrp står i en box närmast dörren som är öppen, in sent - ut tidig. Hagarna är så leriga och alla utom 3 hästar i stallet är lite för runda om magen (dräktiga fullblod som skall vara runda samt en hingst som är väldigt fin).

Jag ger det ett försök att ha henne inne, sommartid står hon inne kväll/natt pga eksem och klarar det bra.

Hon skall nu få 6-7 kg hö om dagen, hon är 1.28 i mankhöjd men av den lite grövre modellen. Höet är inte analyserat fick jag reda på idag, mig spelar det ingen roll, hon får 6-7 kilo nu, rasar hon för fort eller går upp i vikt mer så får jag höja/sänka givan. Hon kommer dessutom stå på superfin (nästan inget damm alls) halm så hon kommer ju ha lite att plocka i ändå. Hennes idealvikt bör vara 350 kg (tror jag) men skulle tippa på att hon ligger på 420+ nu. Så det är en del som skall bort.

Ang ridningen så skall jag försöka rida henne minst 1 timme om dagen (6 dagar i veckan) samt vara ute och promenera med henne den 7:de dagen. Får väl se hur det går.. :crazy:

Håller med Piraja i det här fallet. Nu får du utmana din fantasi för att hitta på ett bra sätt att förlänga ridturen. Som du själv skrev så leta nya ridvägar.

Mitt tips är att rid i terrängen... Det är betydligt jobbigare för hästen att skritta i terräng än på väg eller stig.. Som bonus kan du ju få att du hittar en bra runda.

Om hästen stressat på hemvägen så skritta så på banan tills hon är lugn. Även om det är under protest från hästen. Om den vet att det vankas en skrittstund när ni kommer hem så kanske förväntningarna på att komma hem svalnar lite.

Om hästen varit lugn och fin på hemvägen så belöna den då med att du sitter av och tar in den.

Bra beteende belönas således med att arbetet upphör. Dåligt beteende resulterar i mer arbete tills rätt beteende visas.

Skrittpromenader, skrittpromenader och åter skrittpromenader.:)
Det bygger dessutom upp konditionen!

Immer

saen skrev:
Det ser ut som det blivit ett mellanslag i hemsideadressen, det funkade i alla fall när jag tog bort det www.nerikesdistansryttare.org

/Sara
Smart, det missade jag;)

Typiskt:mad: Jag tänkte prova träna intervall träning, men det gick åt :devil: ....
För vi rider inte i galopp och vi har inga vägar för att rida långritt:(

Som det är nu så orkar han ca. 12-15km i trav utan skritt avbrott så det saknas fortfarande 35 km:mad: (i.o.f.s ska vi inte tävla men ändå:angel: )

Om hästen stressat på hemvägen så skritta så på banan tills hon är lugn. Även om det är under protest från hästen. Om den vet att det vankas en skrittstund när ni kommer hem så kanske förväntningarna på att komma hem svalnar lite.

Om hästen varit lugn och fin på hemvägen så belöna den då med att du sitter av och tar in den.

Jo, hade det fungerat så hade det vart perfekt. Nu är hon inte så hemsk att hon sticker på hemvägen, men hennes små ben går som trumpinnar på vägen hem och vid halt ställer hon sig upp, ibland. Inte alltid längre. Vissa dagar är hon ett ljus (nu de sista två dagarna, återkommer till det) och andra ett rent h*lvete med en helt uppriven anna på ryggen som inte fattar något alls.

I två dagar har vi skrittat ut och sedan tagit 2 samt 3 varv på banan som avslutning (sedan ett varv i skritt eller en tur så hon flåsar av sig). Vi har varvat 4 av 5 gångarter och hon var rätt trött efter gårdagen (ons) Ville inte trava sista 50 metrarna och gick snällt med Linda när hon skrittade av henne det sista varvet. (Var själv tvungen att rusa :o ) Idag var hon en helt annan häst, hon stod och sov medans jag borstade henne och bara njöt av allt, brydde sig inte om att hennes bästis Nellie stod och gnäggade i hagen. Ett tag tänkte jag "Fan, nu är hon dålig på allvar för boxen samt den "hårda" ridningen igår". Men hon var pigg i ögonen i alla fall och jag sadlade på med tanken "jag tar en skritttur med Liza iallafall". Men Snyrp var jättepigg, men lyhörd, hon verkade nöjd med livet och dansade fram. (så gott som en fet islandshäst kan dvs). Så vi gick till travbanan, hon sa inget om det, brukar protestera annars. Sen väl på banan ville hon bara galoppera, hon bockade och busade hela tiden, tölten gick ju inge bra eftersom hon var busfia, traven var ok, men hon bara sprang och jag lät henne springa. Så tog vi en galopp, fast det blev fräs. Dessutom när vi var klara så verkade hon vilja lite till, men jag tyckte det räckte.. sen i stallet mullrade hon och ville gosa.. det händer typ ALDRIG!!!!

Vill man gosa får man gå till Salome eller Voppan.. :bump: :bump:

Idag älskar jag i varje fall den övergödda lilla Islandshästen som gärna står på tvåben och som gärna tar över kontrollen och helt sonika bara vänder och går hem.. Hon är så söööööt :love: :love:

Liknande trådar

Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 094
Hästvård Jag är lite fundersam just nu, jag har en islandshäst som är pigg och glad och jobbar på bra, men han har på senare tid (sen lite mer än...
2
Svar
25
· Visningar
2 978
Senast: Draumsyn
·
A
Foder & Strö Har rätt stora problem med att få ihop en fungerande foderstat till min häst, och har därför lite olika frågor som jag gärna vill ha...
Svar
6
· Visningar
1 976
Senast: Allegra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama