banta häst!

N

ny-och-nyfiken

Hej!
Hur bantar man en häst på bästa sätt samt bygger muskler? Måste ta hänsyn till att den är gammal också. Hört att långskritturer ska vara bra?
För det handlar väl om att öka mängd motion och mindre mat?

Sv: banta häst!

Bort med all kraftfoder e det första, mera motion, bra med långa raska skritturer. Se till att ändå ha hö så det räcker i många timmar att hästen inte blir allt för hungrig, hellre ofta små portioner, än få och mycket. Är de glupska kan ett hönät / höpåse hjälpa till så att det tar tid att äta.
Eftersom hästen håller då en högre förbränning, ungefär samma med människor äter man bra mat var tredje timme i lagom mängd kan man gå ner i vikt och hålla det också, man blir liksom inte lika hungrig.

Är man hungrig då äter man ju oftast tills man e mätt och lite mer, och kroppen sparar då en del av energin i form av fett, så att man klara typ nästa "svältperiod". Lär man kroppen att det alltid finns mat så förbränner den energin i stället för att spara den.

Jag är inte så duktig på att förklara men jag hoppas att du förstod poängen.

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 188
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 351
Senast: Stergo
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Barn som inte sover
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur