Banta häst

R

Ruski

Tjena
I vårt stall så ska 3 av 7 hästar sättas på diet. Alla går på lösdrift men nu vill de halvera hö mängden! Vi flyttar givetvis våra till en annan hage där de kan äta sig mätta.
Min fråga är då - är det verkligen lämpligt att dra ner på hö mängden med hälften? Det är isisar och i dagsläget får de ca 5 kg hö per häst. Det är ju inga jättemänggder med tanke på att de går ute alltid! Mår deras magar verkligen bra av så lite mat? Där är inget att tugga på i hagen ju. I mina ögon måste motion vara bättre, eller?!

Sv: Banta häst

herrgud, det är ju svältföda som det är!!!! min d-ponny får ca 8 kg hö och 2 kg lusern, rids lätt.

5 kg är lagom för en shettis...

har himla svårt att tro att hästarna är feta på det där, antagligen är dom bara bukiga pga felaktig utfodring...

Är höet analyserat? Annars är det bra att göra en analys så att de som ska banta sina hästar vet vad grovfodret innehåller. Det ideala är ett vallfoder med 5-6 g smältbart råprotein per MJ energi. För alla hästar gäller regeln 1 kg ts (dvs torrsubstans) per 100 kg kroppsvikt och dygn. Det gäller även hästar som ska banta. Får de ett bra grovfoder så behövs inget kraftfoder.
Sedan är det heller inte bra att dra ner på fodret alltför hastigt och ge mer kraftfoder, det kan leda till kolik och andra störningar. Det är inte heller bra att träna en överviktig häst för hårt för att den ska gå ner i vikt, det sliter på leder och ben. Så man bör sätta igång hästen försiktigt.

Detta hittade jag i en artikel om hur man bantar hästar. Jag lärde mig en hel del om hur viktigt det är att analysera sitt grovfoder.

MVH//Ebba

Jag tror inte era hästar är för tjocka o behöver gå på diet, tror mer på att de får för lite foder o blir tjocka av det (proteinbrist). En häst oavsett ras ska inte ha så lite grovfoder om de går på lösdrift. Det ni ger era hästar är vad mina shettisar får i vila o står på box nattetid.

Råder er o ge mer grovfoder o gärna Lusern om ni inte har analys på fodret. Att halvera den lilla mängs foder era hästar får idag är rent djurplågeri

5 kilo hö är inte mycket:crazy: ska de alltså få 2,5 kilo nu:confused: isåfall är det vanvård! ska de då äta 2,5 timmar/dygn? eller får de halm? De flesta hästar på lösdrift klarar fri tillgång om de är friska, alla hästar behöver ju tugga 18 timmar/dygn det har ju dessa inte en chans till:crazy:

Min islandskorsning som står inne på natten äter ca 10-12 kilo hö/dygn hon har fri tillgång och blir inte tjock av det, man får ju se till att hö´t passar hästen, det är bättre med en lägre kvot om man har lättfödda hästar så att de kan äta den mängd de behöver för att må bra.

Min fjording var extremt lättfödd, hon fick sex kilo hö/dag och fri tillgång på halm, jag led verkligen av att hon inte fick tugga tillräckligt med hö, men det var ju pest eller kolera:crazy:

Är hö´t analyserat? det låter märkligt att kunna få ihop en foderstat på så lite som 2,5 kilo hö, och varför ska de halvera mängden på en gång? isåfall är det väl bättre att dra ner halvkilovis!

Det låter helt vansinnigt att de kan bli tjocka på 5 kilo hö om de går ute dygnet runt, jag tror snarare att de är bukiga?! av proteinbrist!

Senast ändrad:

vansinne, troligtvis är orsaken till "fetman" proteinbrist, eller brist på motion..

5 kg hö är alldeldes för lite för en islandshäst som går ute dygnet runt. Om de har en ligghall att lägga sig i som är strödd med halm så kan det vara så att de äter halmen. Halmen sväller i magen på "undernärda" hästar och de får du bukfylla som får dem att se näst intill tjocka och väldigt runda ut. Om man minskar fodert för mycket på kort tid kan hästen drabbas av allvarlig fång pga. för lite näring vilket i värsta fall kan leda till hästarnas död. Jag tycker att ni ska ta dit en veterinär som kan kolla hästarna och varför de är "tjocka" och även skicka in höet på analys! :/

5 kg bara ?? :crazy: När dom går på lösdrift !
Min shettis fick mer när han gick på lösdrift !
Tycker man ska röra mer på hästen i stället.

Skriver som dom andra , tkr 5 kg hö är ävldigt lite. Tro nog det kan vara proteinbrist prova att ge dom lusern, det innehålelr mkt protein. Öka även upp hö givan. Har dom proteinbrist kommer resultate synnas ganska fort pälsen blir glansigare och dom får tillbaks överlinjen.

Har inte själv sett analysen men enligt leverantören så är det mycket bra värden. (ska be att få se).
Ja de får inget annat och i ligghallen finns det ju halm men inga jättemängder. Märkligt bara att min häst inte är bukig men han får ju kraftfoder och linfröolja dagligen och mer hö när han är inne.
Jag ska prata med hästarnas ägare och även konsultera en veterinär. Detta var deras "knäppa" hovis som sa. (jag har inte honom, vår kemi funkar ej!)
Tack för alla tips, svar och råd!! :bow::bow:

Visst kan 5 kg bra hö ge fetma hos en 350 kg häst. Ett foder med 80 gram SMRP och 9,5 MJ per kg ger 400 gr SMRP och 47 MJ vilket är 130 – 160 % av underhållsbehovet i gmsnitt.

Jag påstår inte att det är så men det kan vara så. Mängden strå bör dock inte understiga 1,2 kg per 100 kg häst så om hästarna verkligen är överviktiga bör man spä ut det starka höet, inte minska stråmängden. HH

Jag påstår inte att det är så men det kan vara så. Mängden strå bör dock inte understiga 1,2 kg per 100 kg häst så om hästarna verkligen är överviktiga bör man spä ut det starka höet, inte minska stråmängden. HH

Jag har undrat ganska länge över detta. Är det i så fall bäst att byta en del av det mot halm för att komma undan med så lite energi som möjligt eller är det bättre att välja ett annat hö med lägre kvot? Eller det spelar kanske inte så stor roll?

Senast ändrad:

Jag har undrat ganska länge över detta. Är det i så fall bäst att byta en del av det mot halm för att komma undan med så lite energi som möjligt eller är det bättre att välja ett annat hö med lägre kvot? Eller det spelar kanske inte så stor roll?

Ska man då blanda i halmen i höet? Kanske är det trots allt bättre att köpa ett midre näringsrikt foder...:confused:
Vi delar på flocken idag...jag ska prata med vet på måndag då de andra ägarna vägrar ta till sig mina råd. Vill ju bara att hästarna ska må bra. Två av hästarna har "ståpäls"?? Alltså hela långa vinterpälsen står rakt ut från kroppen. Vad kan detta vara??:confused::confused:

Ska man då blanda i halmen i höet? Kanske är det trots allt bättre att köpa ett midre näringsrikt foder...:confused:

Nu är inte min häst för tjock trots att hon får ganska kraftigt grovfoder. Men om hon skulle bli det så tänker jag i så fall bara minska andelen av det fodret och ge halm (vilket hon redan får men ej äter) eller då möjligtvis ett sämre hö. Jag tänker nog inte blanda i det. Det är kanske bra om hästen behöver sysselsättning. Det är möjligt att jag räknar fel men jag tycker att det borde vara bäst att byta ut en del mot halm inte mot ett sämre hö. Men jag är nog inte så bra på att räkna på foder eller tänka ut den bästa lösningen.

Senast ändrad:

Visst kan 5 kg bra hö ge fetma hos en 350 kg häst. Ett foder med 80 gram SMRP och 9,5 MJ per kg ger 400 gr SMRP och 47 MJ vilket är 130 – 160 % av underhållsbehovet i gmsnitt.

:bow: Håller med här! Vår mycket lättfödda NF får tre kilo halm med gräsinblandning för att få stråmängden och tuggtiden tillgodosedd.

Kicki :)

KL
Nu när vi lite är inne på ämnet bukiga hästar så undrar jag en grej. En häst i stallet där jag rider är väldigt rund om magen. Revbenena synns när hon går eller står på ett visst sätt , men jag tycker inte att hon får allt för lite mat. Skulle hon vara min skulle jag dock ge mera stråfoder. Alla andra hästar i stallet är i fint hull, en del tom lite tjocka, och de får inte mera mat än henne i förhållande till storlek, arbete osv. Hon är väldigt blank och fin i pälsen, men mjällar mycket. Hon har fina bakbensmuskler. Är det då sannolikt med proteinbrist som folk har nämnt? Varför isåfall? Elloer har någon nån annan idé?
Ursäkta trådkapning, men när ämnet var aktuellt så...:crazy:

Iom. att revbenen syns och magen ändå är "rund" så är det med största sannolikhet proteinbrist. Till detta kommer en tunn överlinje. Alla hästar är ju olika, precis som människor, endel äter mycket och får inte övervikt medans andra får se upp vad som stoppas i munnen.

Har man inte analys på grovfodret så har man ju inga direkta riktlinjer att följa. Då spelar ju grundförutsättningarna en stor roll.

Kicki :)

skulle kunna vara proteinbrist, dom blir liksom uppblåsta och ser smala ut över ryggen och har ofta tappat ryggmsukler och pälsen ser inte så fin ut. Kan ju alltid prova tat ge lusern och se om man märker någon skillnad, lusern är "snällt" eftersom det räknas som grovfoder tas proteinet inte upp lika fort som det skulle göra med ett protein kraftfoder.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 112
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 418
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka