banta häst

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare annizz
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 766
A

annizz

min häst äter hur mycket som helst när han får chansen och gluffsar i sig alla andras mat, han har otroligt lätt för att gå upp i vikt.. hur ska man lyckas hålla honom smal?
vad är bästa motionen för att hålla en häst i normalt hull? Han kommer triangelmärkas nästa vecka så det är enbart promenad ridning som gäller.

Sv: banta häst

Om du nu inte har möjlighet att hålla hästen för sig själv när det är matdags så blir det naturligtvis svårt.

Den allra bästa motionen för din häst är långa skrittpromenader! Det bygger upp mycket skonsamt, utan att slita.

Immer

Sv: banta häst

Håller med. Här är det långa promenader som gäller. Ta bort eller minska ner kraftfodret till minimum så han kan få ordentligt med TS trots att han bantar. Minst 1 kg TS per 100 kilo kroppsvikt ska man hålla trots att man bantar. Glöm inte att titta att han får i sig tillräckligt med protein. Annars kommer han se pluffig ut pga dålig muskulatur och då får du banta bäst du vill utan att få en slank och fin häst.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Hej alla, hur tänker ni som är i min ålder när det gäller detta? Köpa en äldre häst som kanske får ålderskrämpor, ett föl som du kanske...
Svar
19
· Visningar
1 274
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat