banta häst

Venus_in_Furs

Trådstartare
mitt 6åriga islandssto är släppt på bete halvtid (ca 7 timmar per dygn, resten går hon i hage med ganska fattigt bete) och hon har verkligen lagt på sig. Hon rids ca 1 h ca 4-5 dagar i veckan, eftersom jag har fler hästar hinner jag inte oftare. Hon står inne på natten och f¨år bara 0,5 kg hö då, i stort sett inget kraftfoder alls heller, nån dl som belöning efter ridning bara. Nån som vet hur man snabbt och effektivt kan få ner henne i vikt? är det bara börja rida mer som gäller?

Sv: banta häst

mer motion (medryttare eller nån vänlig själ som vill ut å motionera hästen åt dig kanske?), mindre bete och rätt kraftfoder(beroende på hur betet ser ut) för att få ner henne i vikt.. hur ser betet ut? hur högt är betet?

islandshästar är väldigt lättfödda, speciellt på bete.. jag har sett en femårig valack gå upp 150 kg förra sommaren.. han är inte nere i normalvikt ännu tyvärr..

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 501
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Hej Buke! Jag har lite funderingar kring min fjordhästs foderstat och tänkte att jag kanske kunde få lite input. I dagsläget får hon...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
6 663
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
2 014
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama