Banta häst?

M

Milena

Kom och tänka på en sak..som jag aldrig har behövt tänka på...har nästan alltid haft hästar i bra hull, aldrig behövt banta dom.

Ni som har pållar som är överviktiga, hur har ni gått till väga för att banta ner dom??

Att hästen måste motioneras är ju såklart en bra sak ;), men vad det gäller foder...hur mycket kan man ge ex. en ganska så överviktig pålle på 170? min tanke vad det gäller fraftfoder gå till havre, tänker jag helt fel? :confused:

Tack

/Mille :cool:
 
Har ett sto som väldigt lätt blir tjock. Speciellt nu på sommaren, då! ;)
Om hon behöver gå ner i vikt så motioneras hon såklart litegrann. (Används mest till avel).
Sen får hon bara hö att äta (analyserat). Ca 10-12 kg om dagen blir det.
För att hon ska äta mineralerna, blandar jag dem med en liiiten giva betfor.
Då börjar hon sakta men säkert tappa vikt. Och hon blir mycket piggare och rörligare oxå!
Eftersom hon får såpass med hö, så går hon inte hungrig heller. :)
 
Nästan alla hästar jag haft har haft anlag för att bli feta, jag vet inte om det säger något om mig :rofl:
Det för hästen säkert nyttigaste sättet att gå ner i vikt är nog att ha en normal, välkomponerad, foderstat, vara noga med att hästen inte får i sig något annat än vad anges i foderstaten, och se till att hästen motionerar mycket. Detta ger en långsam viktminskning vilket borde vara hälsosamt för hästar såväl som människor. Måste man 'svälta' hästen tycker jag man kan ge hö (med lågt energiinehåll) samt mineraler och vitaminer. Man måste dock tänka på att hästen måste få i sig tillräckligt för att kunna bygga muskler.
 

Liknande trådar

Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 070
Senast: Habina
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 821
Senast: Takire
·
  • Artikel
Dagbok Sedan jag började att "dela tankar" här i en dagbokstråd, har jag sett flera fördelar med att göra just det. Det är ett väldigt nyttigt...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
22 499
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag är det min födelse dag. Det känns bara helt sjukt. Jag kommer fort farande håg när jag skulle fylla 15 och jag var in lagd på bup...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp