Banta dräktigt sto

Jessica.B.

Trådstartare
Som sagt så är hon riktigt fet och behöver nu bantas. Jag vill att hon har fri tillgång på hö på dagarna (hon är ranglåg så hon kan inte stå och äta hela tiden). Hon får inte så mycket hö på kvällarna då jag tycker hon behöver gå ner. Har aldrig haft detta problem förut då mina hästar har varit i ett bra hull för sin dräktighet.
Vad tycker ni om att banta ett dräktigt sto?

Hon får kraftfoder större delen betfor för att hon ska få i sig alla vitaminer, mineraler samt kalken och detta går att minska lite på men jag tycker att det är viktigt att hon får i sig allt som hon ska ha.

Någon mer som har detta problem?

Sv: Banta dräktigt sto

Jag är kanske dum men jag förstår inte problemet och varför hon skulle banta? Jag hade varit väldigt glad om mina dräktiga ston som var ranglåga var i överhull så här års utan att behöva så mycket foder:confused:
Så att banta ett dräktigt sto hade aldrig fallit mig in, mina är på gödkur allihop istället inför kommande fölningar.

Senast ändrad:

Jag är kanske dum men jag förstår inte problemet. Jag hade varit väldigt glad om mina dräktiga ston som var ranglåga var i överhull så här års utan att behöva så mycket foder:confused:
Så att banta ett dräktigt sto hade aldrig fallit mig in, mina är på gödkur allihop istället inför kommande fölningar.

Jag har heller aldrig gjort detta men detta sto är kraftigt överviktigt. Har inte tänkt så mycket på det förut då jag tycker att ston som är dräktiga ska vara i ett bra hull. Men nu har hon problem då hon har blivit väldigt vek i sina kotor och den enorma övervikt gör det inte bättre.
Som sagt så känns det inte alls bra att banta ett dräktigt sto det är därför jag vill veta era åsikter.

Spontant säger jag som Masse , men om hon blir sjuk av sin övervikt ?!?!

Dock så kanske man inte ska betäcka ett sto om hon har så veka kotor ? Hur ska hon klara senare delen av dräktigheten .

Min egen går in i högdräktighet nästa månad och hon är tjiockare än hon var sist när hon var dräktig , dock så behöver dom kanske ha detta att ta av .

Kan du inte få in en bild på henne och hur långt är hon i sin dräktighet?

Mvh Mia

Jag skulle aldrig banta ett dräktigt eller digivande sto, de behöver allt hull de kan få. När mitt sto fick sitt första föl var hon i normalhull och bara ett par dagar efter fölningen var hon väldigt mager. Därför gödde jag upp henne inför andra dräktigheten och den här gången föll hon inte ut förrän efter ungefär två månader. Nu har jag problem med att få hull på henne för hon är fortfarande digivande och hon är i vanliga fall en lättfödd häst.

Instämmer med övriga talare, jag göder mina dräktiga ston, hellre för feta än för tunna vid fölningen. :)
Skulle aldrig falla mig in att banta ett dräktigt sto, möjligen sluta göda henne om hullet redan är bra.

kl

Jag har mitt ena sto på diet, hon har ett skadat framben så när hon blir tung tar det rätt mycket stryk. Hon har inte ätit kraftfoder öht sen hon fölade utan enbart gått på bete med föl vid sidan och dräktig, hon var klotrund när jag tog hem henne i mitten på november. Då har hade hon alltså gått på bete sen i början på juni utan kraftfoder och bara bete.
Så min plan är att hålla henne så slimmad så möjligt så länge som möjligt, hon är den mest lättfödda häst jag någonsin träffat så jag är inte orolig, jag ser ingen anledning att ha henne fet när hon är så lättfödd, fostret tar det den ska ha och jag håller ett ordentligt öga på stoet så hon ej börjar falla ur plötsligt..
Hon får 8kg hö av bra kvalité och lite halm/dag samt 1dl havre och 1dl kornkross bara för att få ner kalk och mineraler samt att få nåt när de andra får krubbskrammel, hon har föl vid sidan på dagtid och är ca halvägs in i dräktigheten.

Jag kommer i fortsättningen få ta en ordentlig funderare på om jag tror hon kommer klara en ny dräktighet inför säsongerna, känner jag att hon är för dålig så är det slut. Men så länge hon är ok i benet så får hon vara.

Senast ändrad:

tillägg;

I TS fall så om stoet är fräscht så skulle jag inte öka mer utan bara låta henne vara, ju längre in i dräktigheten hon kommer desto mer tar fostret så då kanske det kan plana ut lite och hon ej går upp mera?
Bara att hålla ordentlig koll så hon ej börjar gå ner sen.

Jag förstår ditt problem.Sto i gott hull är bra...men feta ston vid fölning är inte bra.Fettet bryts ner vid fölningen.Risken för kvarbliven efterbörd är stor+ risken för förlossningsfång ökar.(påverkar nästa dräktighet negativt)dessutom påverkas levern av att fettet i kroppen bryts ner, och ämnesomsättningen blir"fel".Jag har fyra ston dr. och alla är feta ,så nu blir det strikt diet fram till fölning.(inte bantning ,men vägning var dag)

Målet måste ju vara som med en själv (förövrigt gravid och ska ha på måndag)
en mjuk viktuppgång under senare dräktigheten.
Man ska överhuvudtaget inte banta dräktiga djur och människor. Då frigörs bla tungmetaller och andra onyttigeter som ligger i fettdepåerna och kan vara rent skadliga för foster.
Tänk er för och låt inte stona bli så enormt feta i första läget istället. Det är väl inte så många som kommit till sista 3 mån av dräktigheten ännu, där de verkligen behöver extra mat?

Förövrigt är det önskvärt att stona är så pass friska att de klarar viktuppgången en dräktighet ger?? Annars blir ju djurskyddsaspekten inblandad, eller?

Förövrigt är det önskvärt att stona är så pass friska att de klarar viktuppgången en dräktighet ger?? Annars blir ju djurskyddsaspekten inblandad, eller?

Självklart!
Men jag ser ingen anledning att hålla stoet övergödd under hela året, om hon är normalhullad istället för fet under större delen av dräktigheten så minskar ju belastningen på benen. Finns ingen mening att slita på dom i onödan.
Bantning är ingen god idé men det finns ingen anledning till att inte ha stoet på diet om det är för hennes bästa.

I fallet med mitt sto så är jag mycket väl medveten om att det kanske redan är sista fölet som ligger i magen, det beror helt på hur hon klarar resten av dräktigheten i år. Med henne får man ta ett föl i taget och utvärdera innan man betäcker om. Hon ska inte bli lidande för att jag ska ta föl, då får hon hellre vandra vidare.

Jag förstår ditt problem.Sto i gott hull är bra...men feta ston vid fölning är inte bra.Fettet bryts ner vid fölningen.Risken för kvarbliven efterbörd är stor+ risken för förlossningsfång ökar.(påverkar nästa dräktighet negativt)dessutom påverkas levern av att fettet i kroppen bryts ner, och ämnesomsättningen blir"fel".Jag har fyra ston dr. och alla är feta ,så nu blir det strikt diet fram till fölning.(inte bantning ,men vägning var dag)

Enda gången vi haft förlossningsfång är vid en kastning på nionde.
En komplicerad kastning då stoet ej fick ut ungen som då hade varit dött i ett antal dygn. Det hela blev en historia med nedsövning och någon vecka på klinik då hon blev mycket sjuk.

Kvarbliven efterbörd på ett enda sto. Eller om man säger så här:
Kvarbliven som så att vi fick ta ut veterinär efter några timmar efter fölning.

Så var nånstans hittar du dina belägg?

Funderar eftersom våra fölmärrar är alla överviktiga.
Och att vi fått flera hundra föl.
Och aldrig råkat ut för det du skriver om.
---------------------------

Till TS.
Att banta en dräktig märr är aldrig bra.
Man bör alltid ta sig en funderare på att överhuvud taget betäcka en med veka kotor.
(även om man kan säga att fölmärrar som haft många föl kan tendera till vekare kotor bak med åren)

Vi har själva en sådan inackordering som vi nu har lyckats få ägaren att bestämma sig för att det är slutavlat från 2009.
Maternelle får då sitt sista föl.
Hon har många ungar och ingen har nedärvt hennes defekt.
Men hon ansträngs då vid högdräktighet.Måste vila mycket. HAr en meter halm i boxen och får gå för sig själv innan fölning.

Vi kan inte banta henne då vi vet att hon får stora ungar och att hon är en stor mjölkproducent.
Så vi har henne skodd bak och även lindad. Skorna tas av i direkt anslutning till fölning.

I övrigt ser vi till att Maternelle får gå på hårt underlag så mycket det går.

Lycka till med ditt sto!

AM

Vadå fettet bryts ner vid fölning???Helt fel!!!Finns ingen ökad risk för kvarbliven efterbörd!!!Förlossningsfång har helt andra orsaker än fetma-blanda inte ihop det med vanlig fång!Ett avelssto SKA vara i mycket bra hull då det också innebär att det har lättare att bli dräktigt igen.:mad:

Spontant säger jag som Masse , men om hon blir sjuk av sin övervikt ?!?!

Dock så kanske man inte ska betäcka ett sto om hon har så veka kotor ? Hur ska hon klara senare delen av dräktigheten .

Min egen går in i högdräktighet nästa månad och hon är tjiockare än hon var sist när hon var dräktig , dock så behöver dom kanske ha detta att ta av .

Kan du inte få in en bild på henne och hur långt är hon i sin dräktighet?

Mvh Mia

Hon hade inte veka kotor när jag betäckte henne. Pratade med vet om detta och vissa ston får veka kotor när de blir dräktiga pga hormonerna, och kan bli värre för varje år.
Och det är första fölet jag tar på henne.
Hon ska inte föla förrän 20 maj så hon har långt kvar.
Ska försöka att ta ett kort på henne.

Vill bara tillägga att jag köpte detta sto våren -08. När hon kom var hon mycket fin (lagom i hullet).
Hon åt otroligt mycket fanns aldrig ett stå kvar i boxen och hon åt en del halm också, men tyckte inte att detta gjorde så mycket då jag tyckte att några kilon för mycket gjorde inget.
Hon blev dräktig och fick åka på bete, hon blev rätt så tjock där. Tyckte att hon såg rätt ok ut ändå. Stallades in för vintern och det blev bara värre och värre. Nu har hon en fläsknacke som inte ser allt för kul ut, samt att det ser ut som hon har gått en bra bit över tiden.
Pratade med den förra ägaren och de meddelar att hon har stått på större delen halm när de hade henne inte konstigt att hon trodde hon hade kommit till himlen och åt och åt.

Intressant diskussion.

Mitt sto är i början på 5:e dräktighetsmånaden och har redan en ordentlig mage, men jag har resonerat som de flesta andra i tråden att lite överhull måste vara bättre än tvärtom.

Däremot är detta mitt första hbl.föl och jag undrar hur runda de ska vara så tidigt i dräktigheten? Jag menar med tanke på att man ej egentligen ska öka fodergivan förrän i 7-8 månaden?

Självklart!
Men jag ser ingen anledning att hålla stoet övergödd under hela året, om hon är normalhullad istället för fet under större delen av dräktigheten så minskar ju belastningen på benen. Finns ingen mening att slita på dom i onödan.
Bantning är ingen god idé men det finns ingen anledning till att inte ha stoet på diet om det är för hennes bästa.

I fallet med mitt sto så är jag mycket väl medveten om att det kanske redan är sista fölet som ligger i magen, det beror helt på hur hon klarar resten av dräktigheten i år. Med henne får man ta ett föl i taget och utvärdera innan man betäcker om. Hon ska inte bli lidande för att jag ska ta föl, då får hon hellre vandra vidare.

Jag förstår ditt resonemang och skulle heller inte ha henne extra fet under resten av året. Du verkar ju heller inte banta henne utan har hållt igen hela tiden. Jag har själv en väldigt lättfödd som inte heller går på obegränsat med bete på sommaren. Hon göds heller inte nämnvärt ännu, ska ha 11 april.
Det är hennes första föl så jag vet inte ännu hur mycket jag måste öka.

Fullblodet däremot, är tjock redan nu och min abition är att hålla henne så för jag vill inte att hon blir smal när fölet är ute. Det är hennes 6:e så jag vet hon är svår att göda i sista månaderna och efter fölning. Hon måste bunkra innan. Revbenen går inte att skönja och hon är rund som en boll både över ryggen och under magen. Hon ska dessutom ombetäckas om allt går bra.

Jag förstår ditt resonemang och skulle heller inte ha henne extra fet under resten av året. Du verkar ju heller inte banta henne utan har hållt igen hela tiden. Jag har själv en väldigt lättfödd som inte heller går på obegränsat med bete på sommaren. Hon göds heller inte nämnvärt ännu, ska ha 11 april.
Det är hennes första föl så jag vet inte ännu hur mycket jag måste öka.

Fullblodet däremot, är tjock redan nu och min abition är att hålla henne så för jag vill inte att hon blir smal när fölet är ute. Det är hennes 6:e så jag vet hon är svår att göda i sista månaderna och efter fölning. Hon måste bunkra innan. Revbenen går inte att skönja och hon är rund som en boll både över ryggen och under magen. Hon ska dessutom ombetäckas om allt går bra.

Glömde jag säga att min tunna (klot är nästan en bättre beskrivning) också är ett fullblod? :angel: :rofl:
Europas mest lättfödda fullblod typ...

Trevligt att nån är med på mitt resonemang! De andra två damerna göder jag så det är liten balansgång att få i dem tillräckligt under dagen utan att klotet får i sig mer än nödvändigt, hon är ju gärna den som hänger vid höhäcken hela dagarna...

Nu har jag läst och lärt..nu får mitt feta welsh mountain sto äta och vara fet..hon ska föla i april och är så tjock och go..hon får dock inte gå på fri tillgång med hösilage igen..TACK FÖR ALLA GODA RÅD MAN FÅR PÅ BUKE:)

Liknande trådar

Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
718
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 989
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!