Banminth o krafftig diarre??

A

aana

Avmaskade pållarna igår med dubbel dos och idag är den ena hästen väldigt lös i magen, hängig och vill inte äta, temp 38,0.
Står inget om några biverkningar i förpackningen men kan det ha ett samband, eller är det ngt annat? Brukar aldrig vara lös.
Mvh.

Sv: Banminth o krafftig diarre??

Det kan nog bero på avmaskningen, har du sett några maskar i avföringen? Har de mask så kan det nog bli riktigt jobbigt för magen när allt ska ut. Håll honom under observation och om tempen stiger skulle jag definitivt ringa veterinär. Förresten ring ändå och fråga!

/Camilla

Min kallblodstravare fick kolik när jag avmaskade henne med dubbel dos Banminth. Det tog dock inte så lång tid innan vi fick igång magen på henne, och då gjorde hon tre stora högar under en kvarts tid. Någon timma senare hade hon diarré, och när stallägaren ringde och rapporterade till oroliga matten sent på kvällen stod hästen och åt sitt natthö samtidigt som hon sprutlackerade väggen bakom sig. :D
Dagen därpå var hästen precis som vanligt igen.
Vi kunde inte upptäcka något onormalt i masksammanhang, men veterinärens teori var att hästen helt enkelt reagerat på den dubbla dosen. Kallblod är ju som bekant oftast betydligt mera känsliga för mediciner än vad varmblod är.

Immer

Jag ringde vet och de sa samma som du, en reaktion som säkert skulle ge med sej och det har den nu gjort. och jag har hittat mask, små tjocka vita saker :eek: .

Diarre och kolik brukar vara vanligt vid mycket mask!

Är de vita maskarna platta så är det bandmask... vilket du avmaskade emot!

:)

Det va en spolformad äcklig sak och den levde :devil: .

Liknande trådar

Hundhälsa Är det någon som vet hur lång tid det kan gå mellan doserna för Axilur? Avmaskade Filimon mot envis spolmask i Juni i år då han dragits...
Svar
8
· Visningar
677
Senast: iNHALE
·
Hästvård Har en valack på 7 år som har haft enorma problem med buken. Haft honom sedan han var 2 år. Allt började sommaren 2015. Vid utsläpp på...
2
Svar
29
· Visningar
7 554
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Hundhälsa Min lilla tös har fått diarré! :( började i onsdags natt med att hon kräktes och hade väldig diarré under torsdagen. Tyvärr jobbade min...
Svar
8
· Visningar
2 330

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundarna parade sig-vad gör vi?
  • Kattbilder #10
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar