Bangång på tävling

arnesbananer

Trådstartare
Hej!

Har sett trådar ang. detta ämne tidigare, MEN, jag känner mig fortfarande lite luddig.. :banghead:

Jag har varit iväg tidigare på ett par Pay and Jump, på samma plats, och det har gått bra, men har aldrig åkt så tidigt så jag varit på plats innan tävling börjar och kunnat gå banan.

På söndag ska jag iväg på P&J, beräknar att jag startar ca 11.40, och har då tänkt vara på tävlingsplatsen ca 10.45 (tävlingen börjar 10.00). Detta är nu på nytt ställe, så jag vet inte vad de har för rutiner på sina tävlingar men det känns ju inte som att dem kommer öppna banan mellan klasser för att man ska kunna gå banan?? Det är alltså tänkt att man ska komma innan 10.00 för att kunna gå banan? Känner mig helkorkad.. :p

Är det likadant på "riktig" tävling, ska man vara på plats innan själva tävlingen börjar? Ber om ursäkt för att jag märkar korkad men jaja..

Sv: Bangång på tävling

Det är olika vad som gäller på P&J, ring arrangören och fråga eller läs i eventuellt ryttarmeddelande. Jag har varit med om både bangång mellan höjderna och att banan varit öppen hela tiden, dvs man går under pågående ritter.
På tävling är banan öppen innan respektive klass startar.

Det är klart att du ska se till att du är på plats innan så du kan gå banan!

Med det menar jag att:
Så som frågan är ställd så antar jag att du inte är van tävlingsryttare, dvs du ska vara på plats så tidigt som möjligt för att ge sig själv så stor chans som möjligt att göra en bra insats, dvs gå banan!

De gången jag själv avstår ( medvetet ) att gå banan är när jag hoppar en bana, långt under min egen nivå för att ge en ung häst en okomplicerad runda som kan bestå av långa vägar, tidsfel och t.o.m. en lagd volt.

Gå banan!

Man brukar väl få gå mellan höjderna?
På riktig tävling får du gå mellan klasserna.

Det är klart att du ska se till att du är på plats innan så du kan gå banan!

Det är det väl inte alls? Om banan öppnas mellan höjder eller under tiden finns absolut ingen mening med att vara på tävlingsplatsen timvis för tidigt, tänk på hästen!

På Pay and jump så är det inte alltid det är bangång mellan alla hinderhöjningarna, för att spara tid. Men startar du vid 12 och tävlingen startar kl 10 så hade jag faktiskt varit där lite innan 10 och gått banan, gett hästen hö och mig själv lite fika innan jag tagit ut hästen efter kl 11.

Där jag brukar åka på pay n jump så brukar man ha bangång innan 80cm börjar (om man har häst och ponny ihop)
Eller mellan ponny och storhäst.
Givetvis är banan öppen innan första start.

Jag går ytterst sällan banan på en pay n jump utan kollar bara på några ekipage innan jag lastar ut.
Där jag rider händer det ofta att första start är 17.00 och sista går vid 20-21.
Jag vill inte ha min häst stående i en kall och mörk transport så länge om det inte är nödvändigt!

På min klubbs P&J brukar man få gå banan mellan 60 och 70 eller om det var 70 och 80, då är det en liten paus och de som anlänt lite senare får en chans att gå banan. :)

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 991
Senast: zarmino
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 166
Senast: Lady_S
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
999
Senast: Nova123
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka